כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"חובה לברר עד הסוף"

דרישה מהפרלמנט במרוקו: לחקור שימוש בפגסוס

עיתונאים וארגוני זכויות אדם במרוקו הגישו בקשה לפרלמנט המרוקאי להקמת וועדה שתבדוק את השימוש שנעשה כביכול מצד השלטונות בתוכנת פגסוס של חברת NSO הישראלית כדי לעקוב אחר פעילי זכויות אדם ועיתונאים

דרישה מהפרלמנט במרוקו: לחקור שימוש בפגסוס
תוכנת הריגול NSO צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אגודת העיתונאים במרוקו וארגוני זכויות אדם במדינה הגישו בקשה לפרלמנט במרוקו להקמת וועדה שתבדוק את השימוש שנעשה כביכול מצד השלטונות בתוכנת פגסוס של חברת NSO הישראלית כדי לעקוב אחר פעילי זכויות אדם ועיתונאים.

יושב ראש של אחד מארגוני זכויות האדם שחתומים על הבקשה אמר ל'כאן חדשות' בעילום שם כי יש יותר מדי ערפל בנושא – מצד אחד הכחשה של השלטונות, מצד שני פרסומים עיתונאיים לא מבוססים: "צריך לברר את הסוגיה עד הסוף כי היא נוגעת לאנשים במרוקו".

עוד אמר כי לא היה מנוס מהמהלך הראשון שלהם לבקש להקים וועדת בדיקה ובנוסף שהפרלמנט יבקש מהנציג הממשלתי העוסק בנושא הסברים. במקביל הוא אמר כי המהלך השני הוא דיונים עם טכנולוגים, משפטנים ועורכי דין כדי לברר את העניין: "אנו סבורים שכרגע אי אפשר לנקוט עמדה כלשהי בנושא, רק כשיהיו ראיות חד משמעיות". יש לציין כי מרוקו הכחישה בתוקף בשנים האחרונות שימוש בתוכנה ואף הגישה תביעה נגד כלי תקשורת בצרפת וארגוני זכויות אדם שפרסמו כתבות על אישי ציבור שנעשה שימוש בפגסוס כדי לפרוץ לטלפונים שלהם. כך דווח רועי קייס.

לאחרונה פעיל זכויות האדם ועורך הדין המרוקני, עבד א-סאדק אל-בושתאווי, ששמו הוזכר כאחד מהפעילים שהטלפון שלו נפרץ בידי תוכנת פגסוס. אמר ל'כאן חדשות', כי ממשלת מרוקו לא הייתה צריכה להשתמש בתוכנה הזאת והשימוש בה כדי לדכא זכויות אדם וחירויות ולפגוע בעיתונאים ופעילים הוא פשע. באשר לישראל אמר כי ישראל אחראית משפטית ומוסרית להפרות זכויות האדם האלה: "יש גבולות ביחסים הביטחוניים שלא חוצים. אסור לשווק את התוכנה למדינות שלא מכבדות זכויות אדם".

NSO מרוקו מועצת זכויות האדם עיתונאים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד