כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
יסודות האמונה

"לגעת באמת": תחקיר מיוחד על הסמינרים של ערכים

סמינר "לגעת באמת" של ארגון 'ערכים' מציע סוג של "טיפול עשרת אלפים" לנשמה • אחד המשתתפים מגלה: "הסמינר מבקש לחדד את הזהות החרדית בתקופה מאתגרת זו" • אבל האם בוגרי מערכת החינוך החרדית באמת זקוקים להרצאות "החזרה בתשובה" בסוגיות היסוד של האמונה? • תחקיר

"לגעת באמת": תחקיר מיוחד על הסמינרים של ערכים
הרב אהרון לוי צילום: ערכים

למראית עין התפאורה מזכירה סמינר יהדות בסגנון הידוע של ארגון 'ערכים'. פה ושם אני מזהה דמויות של מרצים ששמם הפך למותג בעולם הקירוב. אבל מה שיוצא דופן בסמינר הזה הוא אופיו של הקהל החרדי המתכנס בלובי.

שאלתי את מנחם, תושב בית"ר עילית ואיש נדל"ן בפרנסתו, למה הוא פינה את סדר יומו העמוס כדי להגיע לכאן?

"צירוף המילים 'חרדים' ו'סמינר' עורר אצלי תמהון," הוא אומר. "משחר נעורי זכורים לי הסיפורים על בעלי תשובה המשתנים בסמינר מהקצה אל הקצה ונעשים שומרי מצוות. רציתי להבין מה יש לסמינר 'ערכים' לתרום לאנשים שהם כבר חרדים מבטן ולידה".

משתתפת אחרת, ברכה לוי, מספרת כי ביקשה להעמיק את יסודות האמונה בבחינת "דעי מה שתשיבי – לעצמך ולאחרים".

"גדלתי בבית חרדי והתחנכתי במסגרת 'בית יעקב'," היא מספרת. "אני עובדת כמתכנתת בחברת הייטק גדולה. בתור חרדית בסביבה חילונית הפכתי לכתובת הקבועה לכל שאלה וגם לכל ביקורת. לא תמיד יש לי תשובות סדורות. ואז ראיתי את הפרסום על הסמינר לחרדים והבנתי שמצאתי את אשר חיפשתי".

משתתף אחר הוא איש צוות חינוכי בישיבה שמבקש לקבל כלים להעברת יסודות האמונה בצורה אקטואלית ונעימה לדור הצעיר. עוד אחת מקיימת את המצוות, לדבריה, כי "כך עושים כולם". כעת היא מבקשת להעמיק ולהתחבר, להבין למה ומדוע. ויש גם זוג שהגיע פשוט לצורך מילוי המצברים הרוחני – כי מפעם לפעם חשוב להסיר את שכבת האבק שנערמה על המושגים שרכשנו בילדותינו ולרומם את הקשר שלנו עם בורא עולם.

פתאום נופל שקט.

על הבמה עולה הרב דניאל נשיא שליט"א, מבכירי המרצים ב'ערכים', ופותח את ההרצאה הראשונה העוסקת במעמד הר סיני. "דע את אלוקי אביך ועבדהו," הוא מצטט את לשון הפסוק. "תחילה יש לדעת מי הוא 'אלוקי אביך' – לאחר מכן ניתן לעובדו בלב שלם ובנפש חפצה".

ההרצאה עוסקת בנושא יסודי ביותר. כולנו יודעים שמעמד הר סיני הוא בסיס האמונה – אבל מה בדיוק אירע שם? כיצד נדע שכל מה שנמסר הועבר הלאה בשלמות? ואם להיות כנים – מתי בפעם האחרונה הקדשנו לנושא הזה מחשבה רצינית?...  

את ההרצאה הזאת העביר הרב נשיא מאות פעמים - אולי אלפים. אבל בפני קהל חרדי הסגנון שונה. התשובות מעמיקות יותר, ההתייחסות רחבה יותר. המרצה מתאר התגלות שאין לה אח ורע בהיסטוריה האנושית. הוא מדבר על שלשלת המסירה מדור לדור, על מסורת חז"ל האיתנה, על מנגנון "אל כשל" המבטיח כי לא יחול חלילה שיבוש או סילוף בהעברת האמת מאבות לבנים.

מרתון ההרצאות מקיף את כל קשת הנושאים בעולמו הרוחני של היהודי: נבואות שהתגשמו; חשיבות תורה שבעל פה; טעמי המצוות; איך מתענגים בעבודת השם; כיצד מוצאים טעם רוחני בחיי חולין; מהו עומק משמעותו של יום השבת; כיצד מחזקים את חוסנו של הבית היהודי; וכיצד מחנכים ילדים מתוך אווירת שמחה.

הקהל מכיר באופן כללי את המושגים הללו, אבל עבור רבים זו הפעם הראשונה שהדברים מוצגים לו בסגנון ייחודי החודר ללב.

כאן לא מסתפקים בהגדרות מעורפלות או בהכרת הנושא "מלמעלה". המרצים מעמיקים. יש זמן לשאלות ותשובות  - בקבוצות קטנות או בשיחת יחידים. המרצים זמינים לכל שואל ובפינות שונות של המלון המפואר ניתן לראות אנשים מסתודדים, משוחחים ומלבנים את הדברים.

"זהו סמינר מעצים תודעה שמתאים לכל יהודי באשר הוא," אומר לי הרב ישעיהו הורוויץ, איש מחלקת ההדרכה של 'ערכים'. "מתי יש לאדם הממוצע את הפנאי להתעמק בנושאים שהם ממש ביסוד קיומנו היהודי?"

בין המגיעים לסמינר אנו פוגשים זוגות צעירים בני הציבור החרדי. לאחר שהתחנכו בחממה המוגנת של עולם הישיבות והסמינרים הם עובדים לצורך פרנסתם במקומות חילוניים ומבקשים לחדד את זהותם החרדית בתקופה מאתגרת זו.

"אנשים רוצים להתחבר ממקום פנימי ואמיתי ולא ממקום של חיצוניות," מסביר לי הרב נשיא. "התועלת מהסמינר כפולה: ראשית, האדם עצמו חש שינוי אישי מדהים. המציאות הרוחנית שלו זוכה להתחדשות פנימית - כמו לנגב שכבת אבק שהצטברה על רהיט מוכר ואהוב. בנוסף, הוא זוכה לעמידה בוטחת יותר מול שואלי השאלות ומטיחי האשמות - במיוחד בכל הנוגע לחיי תורה ומצוות והשקפת היהדות בכל נושא".

**

השעות חולפות במהירות. שבת פורסת את כנפיה על המלון, ולצד ההרצאות המעמיקות יש עכשיו גם את סעודות השבת הנפלאות שהן חוויה בפני עצמן.  הקהל כבר חש בנוח. הקרח נשבר ואפשר לראות רבים מתדיינים בינם לבין עצמם או תופסים מקום  באחד הסימפוזיונים הבלתי-רשמיים הנערכים עם המרצים בין ההרצאות או מאוחר בליל שבת.

כאשר השבת מסתיימת המשתתפים אינם ממהרים לעזוב. קשה להם להיפרד מהחוויה הרוחנית המרוממת הזאת. 

ליד מגרש החניה אני פוגש שוב את מנחם.

"איך אתה מסכם את הסמינר?" אני זורק לו.

"זה היה עמוק ומרגש," הוא מודה. "באתי לכאן בתחילה כצופה מן הצד, אבל כמעט בעל כורחי נשאבתי פנימה ומצאתי את עצמי מרותק לתכנים. זה הרבה מעבר למה שדמיינתי".

"ועם מה אתה יוצא מכאן?" שאלתי אותו בטרם נפרדנו.

"עם הרבה גאווה יהודית," הוא עונה לי בעיניים נוצצות. "שנים אני מסתובב בעולם כיהודי שומר תורה ומצוות, אבל פתאום אני מתמלא בגאווה יהודית. לא באתי לכאן על מנת לחזור בתשובה," הוא מסיים בחיוך, "אבל אני חוזר מכאן עם הרבה מאוד תשובות".

**

סמינר "לגעת באמת" הקרוב יתקיים בסוף שבוע פרשת ויקהל, בתאריכים כ"ג-כ"ד אדר א' (24-26.2), במלון 'רמדה נתניה' היוקרתי, בהשתתפות מיטב מרצי 'ערכים'.

לפרטים והרשמה לחצו כאן>>>

ערכים מלון רמדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד