י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הקלף האחרון של נתניהו

בנט לא לגיטימי? צביעות בשירות הדמוקרטיה

יש לכם בעיה עם השיטה? תפעלו ותבקשו מהח״כים שבחרתם בהם לשנות אותה, אך אל תאשימו אותה בדרך שבה בנט התמנה להיות ראש הממשלה שלכם • מה לליכודניקים לשכתו של בן גביר בשייח ג'ארח • נתניהו החליט ללכת בכל הכוח על הקלף הכמעט אחרון שעוד נשאר ברשותו • חני אדרי בטור דעה

בנט לא לגיטימי? צביעות בשירות הדמוקרטיה
נפתלי בנט צילום: איתי בית און, לע"מ

• צביעות בשירות הדמוקרטיה •

לאחר כל פרסום של סקר חדש ובו בנט עדיין נמצא בתחתית הרשימה עם ארבעה מנדטים בלבד, אנו מתחילים לשמוע קולות החוזרים על עצמם עם הטענה כי בנט אינו ראש ממשלה דמוקרטי וכי לא יתכן ראש ממשלה מכהן שאינו זוכה לתמיכה ציבורית וקולות נוספים המשדרים את אותו המסר.

הטענות הללו מרגיזות ובעצם הן אלו המתנגדות לדרך הדמוקרטית. שיטת הבחירות בישראל אינה עובדת על כך שראש הממשלה הוא בהכרח מגיע מהמפלגה הגדולה, אלא כל אחד שמצליח לגייס לטובתו 61 ח״כים, יכול לכהן כראש ממשלה.

בנט השבוע. צילום איתי בית און, לע"מ.

יש לכם בעיה עם השיטה? תפעלו ותבקשו מהח״כים שבחרתם בהם לשנות אותה, אך אל תאשימו אותה בדרך שבה בנט התמנה להיות ראש הממשלה שלכם.

ניתן כמובן לטעון ולהתלונן על הישרות וכיפוף עמדותיו בדרך להיות ראש ממשלה. ניתן גם כמובן לומר כי הוא ראש ממשלה ללא תמיכה ציבורית וכי הוא כפר כמעט בכל הבטחת בחירות על מנת לגייס לשורותיו ח״כים שיתמכו בו.

• סערות בן גביר •

התהליך שעובר הימין בישראל הוא בלתי ייאמן. עד לא מזמן סמוטריץ׳ ובן גביר נחשבו לקיצוניים במיוחד אפילו עבור ימניים רבים. ראשי ממשלה קודמים כמו שמיר למשל שהקים ממשלה ברוטציה עם פרס וידעו בסלידתו מקיצוניות ומכהניזם.

לאורך כל השנים האחרונות הקו במפלגת הליכוד היה ימני שאינו קיצוני כלל ואף גבול זה היטשטש כאשר מפלגת הליכוד נהפכה להיות מפלגתו של איש אחד- בנימין נתניהו.

תומכיו ומעריציו הולכים אחריו באש ובמים ניתן לומר, ומתוך שנותיו כראש ממשלה ימני, הוא טיפח את חמאס ונקט לא פעם בפעולות שככל הנראה היו מדירות שינה מראש ממשלה כמו בגין למשל.

בן גביר בשייח ג'ארח. צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים.

אז איך קרה שמצביעי ליכוד רבים ראו בביקור של מאי גולן, אמיר אוחנה וח״כים נוספים מהליכוד, בלשכתו של בן גביר במעוז הפרובוקציות בשכונת שייח׳ ג׳ראח כסמל ימני מובהק? ולא זו בלבד אלא שהם אף ציפו משאר חברי הליכוד לבוא ולתמוך בבן גביר.

התשובה כנראה נעוצה בממשלה הזו שמתחילה במפלגת ימינה, ממשיכה עם תקווה חדשה ונגמרת במר״צ ורע״מ, אפשר כמובן להבחין בגמישות הרבה של מפלגות השמאל ואין ספק שרבים מבוחריהן מאוכזבים לא מעט מהגמישות שלהן למפלגות הימין, אך כאשר הם רואים את הסקרים האחרונים הם מבינים שזו האלטרנטיבה הטובה ביותר עבורם. אחרת, הם ימצאו עצמם שמאלנים מאוד אך ללא יכולת השפעה כלל.

ככל שהזמן יעבור וימינה תתגמש שוב ושוב ותפעל בהתאם למה ש׳ירשו׳ לה עבאס והורביץ, התמיכה הימנית בבן גביר תעלה יותר ויותר.

אל מול טענות כאלו ואחרות תתנוסס תמיד השאלה האם כהנא צדק מאחר ומבחינת זרמים ימניים במדינה מה שקורה כרגע, הוא מעין כיבוש פנימי בשטח ישראל.

את המגמה הזו ניתן לראות כמובן גם לאחר התקרית של סמוטריץ׳ בבריטניה. התמיכה לה הוא זכה בארץ לאחר הקריאה של הועד שלא לקבלו, אומרת דבר או שניים על השינוי שחל בימין ואפילו ימין מרכז בישראל.

מה שבעבר היה נחשב כמוקצה, מקודש היום.

• נתניהו ופגסוס •

נראה כי למרות הכל החליט נתניהו ללכת בכל הכוח על הקלף הכמעט אחרון שעוד נשאר ברשותו. בעת קריאתו לציבור לצאת לרחוב ולדרוש ועדת חקירה ממלכתית, הוא מראה בעצם את רצונו הרב לנסות ולהוכיח שוב ושוב כי אין ממש בתיקיו וכי לא היה כלום כי אין כלום.

הקלף הזה אכן יכול לשרתו, בייחוד לאור עמדתם החד משמעית של מעריציו המאמינים לו בכללי ובעניין משפטו בפרט. אך גם הם מתחילים לאבד עניין, התעלמותו של נתניהו מכל הקורה בשייח׳ ג'ארח וקריאתו לצאת להפגנות בעוד הוא יושב בביתו ונהנה לצפות מכל מרחוק, אינה עומדת לזכותו ויידרש מאמץ רב יותר על מנת לאחד את מצביעי הליכוד סביבו.

נפתלי בנט איתמר בן גביר טור דעה פגסוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד