כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

טרור בירושלים: הרוג אחד בפיגוע טרקטור בשמואל הנביא, פצוע מירי בהר הצופים

האינתיפאדה בעיצומה: מחבל נהוג בטרקטור פגע והפך אוטובוס סמוך לכיכר זוועהיל ברחוב שמואל הנביא בירושלים • קצין משטרה ירה לעבר הנהג והרג אותו • חרדי אחד נהרג ו-5 פצועים קל, בהם נהג האוטובוס • אירוע ירי בהר הצופים: חייל נפצע קשה • המשטרה במרדף אחר היורה • במקביל, מאז הבוקר מהומות בירושלים ובהר הבית, מפגינים תקפו שוטרים באבנים ובזיקוקים • סיקור מתעדכן

טרור בירושלים: הרוג אחד בפיגוע טרקטור בשמואל הנביא, פצוע מירי בהר הצופים
קבוצת העיתונאים רוטרניק


בשעה 13:35 התקבל דיווח ראשוני על טרקטור שפגע באוטובוס ובכלי רכב פרטי בצומת כיכר זוועהיל ברחוב משה זקס בירושלים.

לוחם נחשון ששהה במקום נקרא על ידי אזרחים לאירוע ויחד עם שוטר נוסף ביצע ירי לעבר המפגע, תושב ג'אבל מוכבר, והרג אותו. הלוחם נפצע כשניסה לטפס ולהוריד אותו מהטרקטור ופונה לבית החולים הדסה הר הצופים במצב קל.

נהג הרכב הפרטי, חרדי, נפגע מכף הטרקטור. לאחר ביצוע פעולות החייאה נקבע מותו. נהג האוטובוס - נאבלי עבד אל חי, בן 31. וכמה בני אדם נוספים נפצעו באורח קל.

האוטובוס הוא קו 291 שאסף נוסעים מירושלים לכיוון ביתר, אך הייתה זו תחנה ראשונה שלו, כך שהוא היה ריק מנוסעים.

מתווה הפיגוע מוכר כבר לירושלמים, משני פיגועים דומים בעיר, ברחוב יפו ובעיר, אז היו הרוגים בפיגוע. המיקום, אף הוא מוכר, מהפיגוע בקו 2.

מתנדב זק"א, סמי גרוסמן, מספר ל'בחדרי חרדים': "הטרקטור יצא מתוך חצר בניין, פגע ברכב הפרטי בו נסע יהודי חרדי, ואז המשיך לעבר האוטובוס והפך אותו".

דוברת המרכז הרפואי הדסה מוסרת, כי מאירוע ההתנגשות בין טרקטור לרכבים אחרים בשעה האחרונה, פונו למיון הדסה הר הצופים 4 פצועים במצב קל, הם נבדקים למאובחנים להמשך טיפול.

נחום ברנשטיין, סגן ראש סניף 'ירושלים' של איחוד הצלה, מספר: "ביצענו החייאה בתוך אתר הבנייה על אברך חרדי שנפגע אנוש לאחר שככל הנראה נדרס על ידי הטרקטור לפני שיצא להפוך את האוטובוס וביצע את הפיגוע, לאחר החייאה ממושכת נקבע מותו, אפשר לומר כי האירוע הסתיים בנס ללא הרוגים או נפגעים נוספים, בשלב זה האירוע בשליטה - כוחות גדולים של משטרה ומתנדבי איחוד הצלה במקום".

מחבל הטרקטורצילום: מחבל הטרקטור
מחבל הטרקטור

אירוע ירי בהר הצופים
בשעה 16:00 התרחש אירוע נוסף בירושלים: ירי שהתבצע ברחוב יצחק הנדיב בטרמפיאדה של האוניברסיטה.

רוכב אופנוע ירה בהולך רגל, האופנוען נמלט.

כתוצאה מהאירוע - חייל אחד נפגע מירי בבטן, מצבו מוגדר בינוני עד קשה והוא בהכרה - מפונה בשעה זו להדסה עין כרם.

כוחות המשטרה מנהלים מרדף אחרי האופנוע. נערכות סריקות ברחובות המקבילים כדי לבדוק האם ישנם עוד נפגעי ירי.

דוברת המרכז הרפואי הדסה מוסרת, כי לחדר המיון של הדסה הר הצופים הגיע חייל מאזור מנהרת נעמי שמר בהר הצופים. מצבו מוגדר קשה והוא הועבר לחדר ניתוח להמשך טיפול.

מדוברות איחוד הצלה נמסר: "ברחוב יצחק הנדיב בירושלים בסמוך לואדי ג'וז נמסר על נפגע מירי, חובשים המתנדבים ביחידת האופנולנסים של 'איחוד הצלה' סניף ירושלים העניקו טיפול ראשוני לצעיר כבן 20 שנפגע מירי ומצבו בשלב זה מוגדר קשה, נסיבות האירוע אינן ברורות, נבדק חשד לאירוע פח"ע".

משה לוי חובש איחוד הצלה מספר: "כשהגעתי לזירה אזרחים סיפרו לנו כי מדובר באופנוע שביצע ירי ונמלט, אני וחובשים נוספים הענקנו טיפול ראשוני לצעיר שנפגע מירי ולאחר טיפול ראשוני בזירה הוא פונה לבית החולים הדסה הר הצופים במצב קשה וכשהוא סובל מפגיעת ירי בפלג גופו העליון, כוחות גדולים של משטרה פעלו במקום".

מפקד מחוז ירושלים, ניצב יוסי פריינטי, אמר לפני דקות אחדות, כי המשטרה קיבלה דיווח על שמיעת יריות באזור המנהרות. כוחות שהגיעו למקום מצאו חייל פצוע. על פי עדויות שנאספו התברר כי מאבטח של משרד הפנים ירה לכיוון האופנוע שעליו ככל הנראה נמלט המחבל לכיוון ואדי ג׳וז. כוחות מיוחדים סורקים את האזור במטרה לאתר את היורה. "אנחנו מתייחסים לזה כחשש לפגוע", ציין פריינטי והוסיף כי המשטרה פרוסה בכוחות רבים של שוטרים, "נציף את העיר בשוטרים ונחזיר את תחושת הבטחון לאזרחי ירושלים".

פאדי בדארנה, פראמדיק מד"א ירושלים שטיפל בפצוע ירי, מספר: "הגענו למקום תוך פחות מ-2 דקות מקבלת האירוע, הבחנתי בצעיר כבן 20 שוכב על הרצפה בתחנת האוטובוס עם פצע ירי במרכז גופו. התחלנו לטפל בו תוך שאנחנו מפנים אותו במצב קשה לבית החולים הר הצופים. בבית החולים הוא הוכנס לחדר ניתוח להמשך טיפול".

הבוקר - מהומות בירושלים
עם פתיחת הר הבית הבוקר (ב) למבקרים, החלו כמה עשרות צעירים ערבים רעולי פנים, ליידות אבנים ולירות זיקוקים לעבר כוח המשטרה בשער המוגרבים. כוח משטרה, המונה שוטרים ממרחב דוד, לוחמי יס"מ י-ם ולוחמי מג"ב י-ם, פרצו פנימה והדפו את המתפרעים אל תוך מסגד אל אקצה.

רעולי הפנים הציבו מבעוד מועד מחסומים שונים ב-2 כניסות של המסגד, במטרה למנוע מכוח המשטרה את סגירת הדלתות, המשיכו ליידות אבנים ולירות זיקוקים בכיוון ישיר לעבר השוטרים. כוח המשטרה בפעילות נחושה ואמיצה, תחת מטר אבנים וזיקוקים, הצליח להסיר את החסימות, ולסגור את דלתות המסגד, ובכך להפסיק את יידוי האבנים וירי הזיקוקים מתוך המסגד.

לאור העימותים שהיו בהר, ביקור יהודים ותיירים בהר הבית חל בעיכוב של חצי שעה. כרגע מתקיימים ביקורים רגילים בשטח הר הבית. כוחות משטרה במקום המצב בשליטה. 5 שוטרים נפגעו במצב קל וטופלו במקום.

במקביל, 100 מטרות הותקפו ברצועה ביממה האחרונה, וכמו כן פוצצו שתי מנהרות.

מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האיסלאמי דניאן מנסור נהרג הלילה בפעילות צה"ל ברצועת עזה. לפי שב"כ, מנסור החזיק בתיק המודיעין של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה ובמבצע הנוכחי עסק בהכוונה של ירי תלול מסלול לעבר ישראל. לפני זמן קצר תקף צה"ל באמצעות כלי טיס של חיל האוויר פעיל טרור בדרום רצועת עזה. זוהתה פגיעה.

עשרה פלסטינים נהרגו בתקיפות חיל האוויר הלילה ברצועת עזה, כך מסר דובר משרד הבריאות ברצועה. לדבריו, חמישה פלסטינים מתו בתקיפה בג'בליה, שניים נהרגו בשכונות זייתון ושייח רדואן ועוד אדם נהרג בנוסייראת שבמרכז הרצועה. בנוסף, ילד נהרג בפעולת צה"ל ברפיח. בסך הכול, עומד מניין ההרוגים הפלסטינים מתחילת המבצע על 1,822 איש.

בשטחי ישראל היו הבוקר לפחות 7 נפילות סמוך לישובים במועצה האזורית אשכול. אין נפגעים ואין נזק. רקטה התפוצצה בתוך קיבוץ במועצה האזורית שער הנגב. ללא נפגעים וללא נזק.,

67 חילים עדיין מאושפזים
בבית החולים סורוקה בבאר שבע מאושפזים 22 חיילים, חמישה מהם במצב קשה, 7 בינוני והיתר קל.

בבית החולים ברזילי באשקלון מאושפזים 21 חיילים, מהם אחד במצב קשה, 2 באורח בינוני והיתר קל.

בבית החולים בילינסון בפתח תקווה מאושפזים 15 חיילים, מהם אחד במצב קשה, 2 בינוני והשאר קל.

בבית החולים איכילוב בתל אביב מאושפז פצוע אחד במצב בינוני לאחר שהשתפר מצבו ממצב קשה.

במרכז הרפואי הדסה מאושפזים 8 חיילים. 7 חיילים מאושפזים בהדסה עין כרם 1 במצב קשה, 1 במצב בינוני לאחר ניתוח ו-5 במצב קל. החייל שהגיע אמש למיון אושפז במחלקה האורטופדית. חייל 1 מאושפז בהדסה הר הצופים במחלקת השיקום.

ארדואן מסית: "ישראל כמו היטלר"
מזכ"ל האו"ם באן קי מון יצא נגד הקריאות האנטישמיות שנשמעות בהפגנות האחרונות נגד ישראל בעולם, והצהיר כי המבצע ברצועת עזה לא אמור לשמש תירוץ לאנטישמיות הגואה באירופה. בהודעה שפרסם גינה באן את המתקפות האנטישמיות במיוחד באירופה, והבהיר כי המבצע אינו מצדיק "אפליה שיכולה להשפיע על השלום החברתי במקום אחר בעולם. הקונפליקט הזה צריך להיפתר על-ידי הפסקה מידית של האלימות ופתיחה במשא ומתן".

ראש הממשלה הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן האשים את ישראל בהרג מכוון של אמהות פלסטיניות והצהיר שהיא "תטבע בדם שהיא שופכת", במהלך עצרת שערך באיסטנבול לקראת הבחירות לנשיאות בעוד שבוע. בפני קהל של מאות אלפים, הוא הצהיר: "בדיוק כמו היטלר, שביקש לבסס גזע חסר פגמים, ישראל רודפת את אותה המטרה. הם הורגים נשים כדי שהן לא יילדו פלסטינים, הם הורגים תינוקות כדי שהם לא יתבגרו, הם הורגים גברים כדי שהם לא יוכלו להגן על ארצם".

דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, הצהיר בתגובה להכרזת צה"ל על הפוגה הומניטרית בת שבע שעות מחר, כי מדובר בהפוגה "חד צדדית והיא נועדה להסיט את תשומת הלב ממעשי הטבח הישראליים. אנחנו לא בוטחים בהפוגה הזו וקוראים לעם שלנו לנקוט משנה זהירות". מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, הודיע כי ההפוגה תחול מהשעה 10 בבוקר עד חמש אחר הצהריים ברוב שטחי הרצועה. לדבריו, אם היא תופר, הצבא יגיב באש לעבר מקור הירי.

שר החוץ הטורקי אחמט דבוטאולו שוחח בטלפון עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן. השניים דנו על המאמצים להביא להפסקת אש בין ישראל לחמאס.

שר האוצר, יאיר לפיד, החליט לכלול את שדרות ברשימת יישובי הספר בחוק מס רכוש. לדבריו, ״נמשיך לחזק את תושבי הדרום ועוטף עזה כחלק מחיזוק העורף. הוספת העיר שדרות לרשימת יישובי הספר תהווה עבורה דחיפה משמעותית שתביא להמשך התפתחותה ולביטחונה הכלכלי של העיר״.

צילום: קבוצת העיתונאים רוטרניק










פצוע טרקטור דריסה שמואל הנביא ירושליפם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד