י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
העמותה החדשה שנפתחה בסודיות

המהלך החשאי נחשף: האם מתוכננת הפיכה ברשת החינוך העצמאי?

לקראת הפיכה דרמטית בשליטה ברשת החרדית? 'בחדרי' חושף כי בחודשים האחרונים מתחוללת דרמה של ממש מתחת לרדאר בתוך רשת ה'חינוך העצמאי', מה שנראה כניסיון של הפיכה, עם הדחתם של חברי ועד בעמותה והקמת ועד חדש • כך פעלה התוכנית מאחורי הקלעים

המהלך החשאי נחשף: האם מתוכננת הפיכה ברשת החינוך העצמאי?
משרדי החינוך העצמאי צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים

מערכת החינוך העצמאי סוערת זה מספר שנים בעקבות שינויים ביחסי הכוחות בין סיעות 'שלומי אמונים' ל'דגל התורה'. השליטה עברה לידי 'דגל התורה' עם מינויו של אליעזר סורוצקין למנכ"ל הרשת, אלא שבחודשים האחרונים הוא מצליח לפלג שוב בין הסיעות החרדיות ובתוכן ולהצית מחדש את הקרבות הפנימיים.

כפי שדווח בהרחבה ב'בחדרי חרדים', הסערה סביב החינוך העצמאי עלתה לכותרות בנוגע לשילוב מוסדות בעלזא ברשת, וכן סביב אי-ציות מוסדות הרשת לפני כשנה להוראתו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי לפתוח את מוסדות החינוך, חרף הוראת הממשלה להשאירם סגורים בגלל הקורונה. בריכוזים החרדים פתחו את כל המוסדות, מלבד אלה שתחת החינוך העצמאי, והיה מי שפירש זאת כפגיעה בהוראת הגר"ח קנייבסקי שהתעקש פעם אחר פעם להשאיר את המוסדות פתוחים, מהלך שבדיעבד התברר כנכון.

'בחדרי חרדים' חושף כי בחודשים האחרונים מתחוללת דרמה שקטה בתוך רשת החינוך העצמאי, מה שנראה כ'ניסיון הפיכה', עם הדחתם של חברי ועד בעמותה והקמת ועד חדש, חלופי. הפרסום כאן ב'בחדרי חרדים' צפוי לעורר סערה, וכמה מחברי הועד והנהלת החינוך העצמאי יגלו לראשונה על קיום העמותה שלמעשה מדיחה אותם מתפקידם.

במהלך חודש אלול השנה, באופן חשאי, נרשמה ברשם העמותות תחת משרד המשפטים בקשה להקמת עמותה חדשה: "ניהול ותחזוקת בתי הספר של החינוך העצמאי" שמה, כאשר מטרות העמותה החדשה הן קידום, פיתוח ואחזקה, הפעלת תוכניות חינוכיות, מנהליות ואחרות של בתי הספר שבבעלות עמותת החינוך העצמאי וכל אשר יש בו בכדי לתרום לרווחת התלמידים עובדי ההוראה והמנהלה.

אך הדרמה בהקמת העמותה היא דווקא החברים בעמותה החדשה המזוהים עם בתי גדולי ישראל, כאשר הניסיון הוא להביא לרוב מובטח של אנשי אמונו של מרדכי קרליץ, המזוהה עם בית ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, השולט בפועל בחינוך העצמאי, לאחר שהדיח חברים שאינם נאמנים רק לו.

כך, בעמותה החדשה יהיו חברים מרדכי קרליץ, השולט בפועל בחינוך העצמאי, המנכ"ל אליעזר סורוצקין, עוזרו יאיר יפה, ומצטרף חדש, מקורבו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, משגיח ישיבת אורחות תורה הגאון רבי חזקיהו מישקובסקי, לצד שני נציגים לשלומי אמונים, אברהם שוורץ והגאון רבי מאיר הייזלר, וכן הגאון רבי אריה דביר שאינו מזוהה פוליטית.

אנשי החינוך העצמאי מסבירים כי מדובר בעמותה שבסך הכול תטפל בתחזוקת המבנים הקיימים, אך תמוה מדוע לא העתיקו את כל חברי הועד הקיימים, מה שמעלה תהיות האם מנסים למעשה להשתלט על העמותה ולהשיג רוב, כאשר בפועל דרך העמותה החדשה כבר ביקשו הקצאות למבני חינוך ואף גייסו עובדים שיקבלו שכר דרך העמותה החדשה.

בכיר ב'דגל התורה' יותר מרמז כי זו המטרה בהקמת העמותה החדשה: "אם היו מקימים היום מחדש את החינוך העצמאי", אמר, "אלו היו החברים בה". הוא הציג את הרשימה המחודשת עם נציגות חסרה לשלומי אמונים, וכן הדחת נציג הפלג הירושלמי שנמצא בעמותה הוותיקה.

הנציגים שלא חברים בעמותה החדשה הם ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין, הגאון רבי יוסף יקותיאל אפרתי שנאמן גם לבית שר התורה הגר"ח קנייבסקי, איש 'שלומי אמונים' הגאון רבי צבי כץ, ונציג הפלג הירושלמי הגאון רבי ברוך שמואל ברוך דויטש. עם השלמת המהלך המסתמן ישלוט קרליץ יחד עם אנשיו בגוף שנחשב לאחד החזקים במערכת החרדים, שגרר לא מעט עימותים סביבו בהיסטוריה החרדית.

החינוך העצמאי הגר"ח קנייבסקי אליעזר סורוצקין מרדכי קרליץ רשם העמותות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד