י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"להימנע מבעיות"

חמינאי מאשים את מנהלי המשא ומתן לשעבר בכך שהם לא שמעו לעצתו

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי אומר כי הנשיא הקודם, חסן רוחאני, ביצע שגיאות ולא שמע לעצתו בעת חתימת הסכם הגרעין ב-2015

חמינאי מאשים את מנהלי המשא ומתן לשעבר בכך שהם לא שמעו לעצתו
מנהיגי איראן חמינאי ורוחאני צילום: מתוך טוויטר

"הביקורת שלי בנוגע להסכם הייתה שצריך לכלול נקודות מסוימות כדי למנוע מבעיות להתרחש בעתיד", אמר מנהיג איראן עלי חמינאי, בנאום וידאו שנשא אתמול (חמישי) לתושבים במחוז מזרח אזרבייג'אן.

חמינאי לא הסביר יותר מדי, אבל כנראה התייחס לדברים שאמר ב-2016, לפיה ארצות הברית לא מבצעת התחייבויות להסרת הסנקציות כנדרש.

נאומו של המנהיג מתייחס גם למאמצים של איראן בשיחות בווינה בנוגע להחייאת המשא ומתן, איראן דורשת שארה"ב תתחייב שהם לא יעזבו שוב את ההסכם כפי שעשה הנשיא דונלד טראמפ ב-2018. כך מדווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

כאשר דונלד טראמפ ניצח בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, וכינה את ההסכם "ההסכם הגרוע ביותר בהיסטוריה", ואמר כי ב-2017 הוא יפרוש, חמינאי המשיך להביע ספקנות בנאומים ב-2018 וב-2019, הוא אמר שהוא הזהיר את ממשל רוחאני מפני סכנות בשיחות הגרעין, אך בהתחשב במבנה הכוח ברפובליקה האסלאמית, כל החלטה משמעותית במהלך השיחות עם המערב הייתה צריכה להיות בתיאום עם משרדו של חמינאי. כך שטענות חמינאי ככל הנראה מגיעות כדי להפיל את התיק על הנשיא הקודם.

כאשר גם איראן וגם ממשל ביידן רמזו השבוע שהשיחות בווינה לחזרה להסכם 2015 מתקרבות לסיום. הדרישה של איראן מארה"ב לא נענתה בחיוב. רוב מכריע של המחוקקים הרפובליקנים בבית הנבחרים של ארה"ב דוחים את ההצעה של ערבות של הקונגרס על ההסכם. 170 חברי בית הנבחרים שלחו ביום רביעי מכתב לנשיא ג'ו ביידן ואמרו שהם רואים ב"כל הסכם" שהושג בווינה שלא אושר על ידי הסנאט האמריקני "לא מחייב", גם אם ההסכם אושר על ידי מועצת הביטחון של האו"ם.

למרות שהייתה התנגדות מסוימת בקונגרס ב-2015. הפעם, מתנגדי ההסכם מודעים היטב לכך שלרפובליקנים יש סיכוי סביר לזכות ברוב בקונגרס בנובמבר ואולי בנשיאות ב-2024. ואז לבטל את ההסכם.

הסכם הגרעין האיראני עלי חמינאי חסן רוחאני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד