כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
יוסגר לארה"ב

מאבטח בשגרירות הסתיר את פשעי אחיו שניסה לשרוף בתי כנסת

אחיו של חשוד בשורת הצתות של מרכזים יהודיים במסוצ'סטס, ועובד כמאבטח בשגרירות ארה"ב, נעצר ביום רביעי האחרון ליד שטוקהולם על ידי רשויות החוק השוודיות ועומד בפני הסגרה לארצות הברית

מאבטח בשגרירות הסתיר את פשעי אחיו שניסה לשרוף בתי כנסת
אזיקים. אילוסטרציה צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

גל הצתות במוסדות יהודיים במסצ'וסטס בשנת 2019 בוצעה ככל הנראה על ידי אדם שכתב פעם, "אנחנו חייבים להרוג את כל היהודים". בזמן שהאיש נחקר בזמן השריפות, המשטרה אספה ראיות שיכולות לקשור אותו להצתות כמעט מיד, אך הוא זוהה כחשוד רק חודשים לאחר מכן, אז הוא כבר היה בתרדמת בבית חולים בגלל מחלה שממנה לא התאושש.

התובעים הפדרליים חשפו את הפרטים הללו ביום רביעי האחרון עם ההודעה על כתב אישום נגד אחיו של החשוד בהצתה, הנאשם בשיבוש החקירה על ידי הסתרת ראיות לדעותיו האנטישמיות של אחיו.

אחיו של החשוד אלכסנדר ג'יאנקאקיס נעצר ביום רביעי האחרון ליד שטוקהולם על ידי רשויות החוק השוודיות ועומד בפני הסגרה לארצות הברית. הוא עבד כמאבטח בשגרירות ארה"ב בשוודיה.

ה-FBI סבור כי אחיו של ג'יאנקאקיס היה המצית מאחורי שלוש שריפות בשני מרכזים יהודיים של חב"ד ובית כנסת ומקרה נוסף של הצתת עסק בבעלות יהודי, שמו של החשוד בהצתה אינו מפורסם כי הוא מת.

התובעים מאפיינים את פיגועי ההצתה כפעולות אנטישמיות של טרור פנימי. לפי כתב האישום, ג'יאנקאקיס, בן 35, שיקר לחוקרים והסתיר ראיות שעלולות לקשור את אחיו לפשע, לרבות חולצת טריקו מעוטרת בצלב קרס, מחברת עם צלב קרס מצויר בפנים ובקבוק ציאניד. החשוד בהצתה כתב פוסטים אנטישמיים, ואייר סיסמאות נאציות עם הצהרות: "עולם ללא יהודים, הוא עולם ללא חלאות. משהו שאנחנו צריכים לשאוף אליו", ו"אנחנו חייבים להרוג, אנחנו חייבים להרוג את כל היהודים. זה פשוט חיוני".

השריפה הראשונה אירעה במרכז חב"ד לחיים יהודיים בארלינגטון, מסצ'וסטס, ב-11 במאי 2019. חמישה ימים לאחר מכן, ב-16 במאי, פרצה שם שריפה נוספת, ולאחריה שריפה במרכז היהודי של חב"ד בנידהם.

ב-26 במאי הייתה הצתה נוספת, הפעם בבית עסק. עד ראייה התעמת עם מישהו חשוד שנמלט מהמקום תוך שהוא משליך פחית אציטון, שהוא דליק ביותר. המשטרה לקחה את הפחית לבדיקת טביעת אצבע. איש ברשויות החוק לא קשר את ההצתה הרביעית הזו לשלוש הקודמות, לפי כתב האישום.

למשטרה לקח עד פברואר 2020, כתשעה חודשים לאחר מכן, לזהות מי השאיר אותן. ברגע שאותו אדם זוהה, הוא הפך לחשוד העיקרי בשלוש הצתות בחב"ד.

אבל עד אז, החשוד היה בתרדמת. הוא אושפז בנובמבר 2019 מסיבות שאינן מפרטות בכתב האישום. הוא מת בספטמבר 2020. לחוקרים נודע שאחיו עזב את ארה"ב עם המכשירים האלקטרוניים והניירות של אחיו הצעיר שהיה מאושפז באותו זמן והביא אותם לשוודיה. במרץ 2020, ג'יאנקאקיס נכנס שוב לארה"ב עם הציוד של אחיו.

החוקרים חקרו את ג'יאנקאקיס ששהה בשוודיה באותה עת, ומאוחר יותר נודע להם כי הוא שיקר להם והחביא חפצים השייכים לאחיו שהראו שהוא מלא בשנאת יהודים, ג'יאנקאקיס עומד בפני עונש של עד 20 שנה.

כשג'יאנקאקיס חזר לארה"ב, הוא נשאל על ידי החוקרים לגבי הקשר של אחיו הצעיר לשריפות והאם למשפחה יש מחסן. על פי החשד, ג'יאנקאקיס אמר לחוקרים שלהוריו יש מחסן, לאחר חיפוש במחסן נשאל ג'יאנקאקיס היכן עוד יכול היה אחיו להחזיק רכוש. ג'יאנקאקיס השיב שאין מקומות אחרים.

ג'יאנקאקיס ידע שההצהרות והפעולות הללו היו שקריות ומטעות בכוונה, במהלך הלילה הקודם, הוא ביקר במחסן שהכילה פריטים השייכים לאחיו הצעיר, כולל חולצות טריקו עם צלב קרס, מחברת עם שם אחיו וצלב קרס מצויר בפנים, ותיק גב שחור המכיל בקבוק ציאניד והסתיר אותם במקום אחר.

ג'יאנקאקיס שיקר בכוונה לגבי מקום המסתור, והסתיר אותה מהחוקרים כדי למנוע מהם לתפוס את רכוש אחיו, אך לאחר חקירה הוא הסגיר את החפצים, עכשיו ארה"ב מבקשת את הסגרתו כדי לעמוד לדין בבוסטון.

"הסתכלנו על התקרית כעל דחף לצמוח כי אנחנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר להילחם באנטישמיות היא לעשות עוד יותר, להפיץ יותר אור בעולם, ועוד אהבה בעולם", אמר הרב מנדי קרינסקי מנידהאם, מסצ'וסטס, לסוכנות הידיעות היהודית JTA. "זו הדרך הטובה ביותר. מעט אור מפיג הרבה חושך".

הצתות בתי כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד