י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
אפליה בחסות אלקין

דיור ציבורי: ערבים, אתיופים ונשים - היכן החרדים?

הדרת חרדים בחסות זאב אלקין: הוקמה ועדה מיוחדת שתדון בנושא הדיור הציבורי ושולבו בה נציגים ערבים, אתיופים, נכים, נשים ואפילו עולים - אך מי לא זוכה לייצוג? חרדים כמובן. ארגון 'בצלמו' יוצא למאבק נגד מה שהוא מגדיר: "אפס נוכחות חרדית בגופים ממשלתיים"

דיור ציבורי: ערבים, אתיופים ונשים - היכן החרדים?
חרדים בעיר העתיקה, ארכיון צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש 90

פנייה שוגרה לשר הבינוי והשיכון זאב אלקין, בה התבקש לשלב גם נציגים חרדים בוועדה הציבורית לבחינת הכללים לזכאות לדיור ציבורי. זאת, לאחר שהודיע כי יצרף לוועדה נציגים מהחברה הערבית, ממגזר העולים ונשים ומהמגזר האתיופי.

במכתב ששיגר שי גליק, מנכ"ל 'בצלמו', אל שר השיכון אלקין - נטען כי מדובר ב"הפרה של החובה לייצוג הולם לחברה החרדית בוועדה הציבורית לבחינת הכללים לזכאות לדיור ציבורי".
 
 "הרינו לפנות אלייך בדחיפות ולבקשך להוסיף לוועדה הציבורית לבחינת הכללים לזכאות בדיור ציבורי חברים וחברות מהחברה החרדית כך שחלקם מתוך כלל חברי הוועדה לא יפחת מ-20%, על מנת שתקיים את החובה לייצוג הולם של החברה החרדית כמתחייב מכוח הוראות הדין", כתב גליק לאלקין.

"במיוחד בוועדה כזו, שעוסקת בנושא בו האפליה כלפי החברה החרדית בולטת במיוחד, מן הראוי כי ההזדמנות ההיסטורית לתיקון ולשיפור הקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי תכלול את התאמתם לבני ולבנות החברה החרדית. היעדר הייצוג של החברה החרדית בהרכב הוועדה הוא בלתי סביר באופן קיצוני, ומנוגד להוראות בנוגע לחובת הייצוג ההולם בפסיקה ובהנחיות היועמ"ש – והכל כפי שיפורט להלן", הוסיף גליק.

עוד בנושא:

אצל בנט - ערבים כן, חרדים לא • האפליה בוועדת השמות הממשלתית

גליק הזכיר במכתבו כי בנובמבר האחרון אלקין חתם על כתב מינוי לוועדה ציבורית לבחינת הכללים והקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי, בראשותו של פרופ' עו"ד אביעד הכהן. בכתב המינוי, כפי שפורסם באתר המשרד, נקבע כי הוועדה תהא מוסמכת לדון בכללי הזכאות לדיור ציבורי, לרבות "בתי דיור גיל הזהב; כללי הזכאות של דייר ממשיך; זכאות זמנית בדיור הציבורי; מסלול זכאות נוסף – שכירות לטווח ארוך". כתב המינוי של הוועדה קובע כי יהיו בה 10 חברים.

במכתב נטען כי הדיור הציבורי במדינת ישראל לאורך השנים הפלתה בצורה מובהקת את הציבור החרדי, "כפי שידוע שהינו גר במחסנים בתנאים תת אנושיים. כך גם קבע מבקר המדינה בדו"ח שפורסם בשנת 2021".

כאן מנה שישה קשיים בדיור לחברה החרדית בישראל:

1. משבר הדיור פוגע בחברה החרדית בישראל ביתר שאת. חסמים רבים מעמיקים את הפגיעה בזכות לדיור של בני ובנות החברה החרדית: חוסר בעתודות קרקע, היעדר ייצוג בגופי התכנון והבנייה, אפליה בשיווק דירות בשוק החופשי, ועדות קבלה ביישובים קטנים.

2. כך למשל לפני מספר חודשים הזדעזעה המדינה כולה מסרטון בו נראה חרדי מגורש מהישוב בוסתן הגליל עם אמירה בוטה לך מפה זבל אתה לא רצוי פה.

3. גם ראשי ערים רבים התבטאו נגד מגורי המגזר החרדי בעירם לכולם זכור מר רון קובי ראש העיר טבריה שהוביל קמפיין שנאה נגד מגורי חרדים בעיר אבל היו גם בנתיבות ומקומות רבים נוספים.

4. בנוסף, פרויקטים שונים מטעם הממשלה שנועדו לתת מזור למשבר הדיור החריף במדינה יושמו באופן מפלה נגד החברה החרדית.  כידוע הציבור החרדי איננו גר בכל מקום וכך לא יכל להתמודד לכלל המכרזים ברחבי הערים שהיו פתוחים לכולם.

5. כמות הדירות של הדיור הציבורי במגזר החרדי באזורי מגורי חרדים שואפת לאפס לצערנו.

6. האפליה המדוברת מעמיקה נוכח העובדה כי דרישה זו, למגורים בעיר בה יש דיור ציבורי, היוותה גם תנאי לסיוע המוגדל בשכר דירה, אותו מקבלים הזכאים בזמן ההמתנה לדירה.

7. חסמים נוספים, המשליכים אף הם על מידת המימוש בחברה החרדית של סיוע בדיור, קשורים בהיעדר הנגשה פיזית ושפתית הולמת של השירותים. כך, לדוגמה, החברות המשכנות אינן מקימות ואינן מחוייבות להקים סניפים או עמדות מתן שירות ביישובים חרדים. הנהלים המפרטים את תנאי הזכאות לסיוע בדיור ואת אופן הגשת הבקשות מפורסמים במרשתת בלבד ורבים בני הציבור החרדי לא חשופים למרשתת בפרט הציבור היותר חלש ונזקק. וכך גם הזכותונים המפורטים, שפרסם משרד השיכון בנושאי סיוע בדיור בעברית פשוטה ומובנת. אף הם בעיקר במרשתת ולא מגיעים לציבור הרלוונטי.

מנכ"ל 'בצלמו' סיכם: "חובת הייצוג ההולם הינה חלק בלתי נפרד מהזכות לשוויון. החובה למתן ייצוג הולם של החברה החרדית נקבעה בשורה של דברי חקיקה ראשית, כמו גם בפסיקה ובהנחיות ממשלתיות שונות".

לטענתו, "גם מבלי קשר לחובת הייצוג ההולם המעוגנת בפסיקה, היה ניתן לפסול את הרכב הוועדה הנוכחית מכיוון שמדובר בהחלטה בלתי סבירה באופן קיצוני שלא לכלול נציגים חרדים בקרב חברי הוועדה. זאת, מכיוון שמערכת השיקולים והאיזונים בנושא הזכאות לדיור הציבורי מחייבת מתן קול לבני ולבנות החברה החרדית. לאור האמור לעיל, ההחלטה להקים ועדה ציבורית לבחינת העניין ללא נציגים של החברה החרדית  בכלל היא בלתי סבירה באופן קיצוני, ומפרה את החובות הקבועות בפסיקה ובהנחיות היועמ"ש לעניין ייצוג הולם לבני ולבנות החברה החרדית  בוועדות ציבוריות".

"על כן", סיים את מכתבו, "אנו מבקשים לתקן את הרכב הוועדה, כך שיינתן ייצוג הולם לחברה החרדית אשר לא יפחת מחלקה של החברה החרדית מתוך כלל האוכלוסייה".
 
שי גליק, מנכ"ל 'בצלמו', מסר ל'בחדרי חרדים': "לצערנו, מצוקת הדיור במגזר החרדי הינה גבוהה ביותר. יחד עם זה דווקא הציבור החרדי שוב שוב מודר מוועדות ממשלתיות שנועדות לשפר את איכות החיים של אזרחי ישראל.
אנחנו לא נוותר ונמשיך לפעול שוב ושוב עד שכל גוף ממשלתי וכל וועדה ממשלתית תשלב בתוכה חרדים בהתאם לחוק השילוב ובהתאם לצורך להשמיע את הקול הייחודי ואת צרכי המגזר החרדי".

דיור ציבורי זאב אלקין בצלמו הדרת חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד