ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
תוכנית חירום: יציאת אוקראינה

התארגנות לקראת הגעת אלפי יהודים מאוקראינה במקרה שתפרוץ מלחמה

בעקבות החשש מפלישה רוסית: בממשלה, בצה"ל ובסוכנות היהודית החלו לגבש תוכנית חירום למקרה של גל עלייה פתאומי. גורם המעורה בפרטים: "המספרים הצפויים - גדולים בהרבה מאלו שאליהם התרגלנו"

התארגנות לקראת הגעת אלפי יהודים מאוקראינה במקרה שתפרוץ מלחמה
תלמידי הכולל בעיר צ'רניגוב שבאוקראינה צילום: באדיבות המצלם

משרדי הממשלה, צה"ל, הסוכנות היהודית וגופים נוספים נערכים לקליטת גל עלייה מאוקראינה, במידה שיגיעו בעקבות החשש לתקיפה רוסית. ל"ישראל היום" נודע כי בשבוע שעבר נערכו דיוני היערכות, וגובשה תוכנית חירום מפורטת למקרה שאלפי יהודים וזכאי חוק השבות יחליטו להימלט לישראל במקרה של מלחמה. כך מפרסם אריאל כהנא בישראל היום.

את המהלך מובילה שרת הקליטה, פנינה תמנו שטה (כחול לבן), שגם עמדה בראש דיוני החירום. במפגשים השתתפו גם שר התפוצות נחמן שי, מנכ"ל משרד השיכון אביעד פרידמן, ראש אגף מבצעים בצה"ל אהרון חליוה, נציגי התאחדות המלונות, נציגי פיקוד העורף, רשות האוכלוסין, רשות שדות התעופה וגופים נוספים. שרי הביטחון והפנים, בני גנץ ואיילת שקד, שותפים אף הם למהלך, וכן המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה.

בשלב זה, ישראל לא נוקטת פעולות לעידוד העלייה. ואולם, ההיערכות היא למקרה שיהיה צורך בהוצאה לפועל של מבצע רחב היקף להעלאה ולקליטה מהירה של אלפי בני אדם.

גורם שמעורב במהלך אמר ל"ישראל היום" כי: "אם בשבוע אחד יגיעו לישראל 5,000 בני אדם, זה אירוע שצריך להיערך אליו. אלה מספרים גדולים הרבה יותר ממה שמשרד הקליטה והגופים האחרים רגילים אליהם. צריך להתכונן לטפל באנשים בכל ההיבטים".

משרד הקליטה, שמוביל את המהלך, פרסם בשבוע שעבר קולות קוראים לבתי מלון לקלוט אורחים, בלי לפרט את המטרה. כמו כן, התוכנית המתגבשת כוללת היערכות בנתב"ג לקליטת עולים, כולל מסירת תעודות זהות, קליטתם במרכזי קליטה או בבתי מלון ואכסניות, וליוויים בראשית שהותם בישראל, כמקובל.

גורמים המעורים בפרטי התוכנית שיבחו את תפקודה של תמנו שטה, ואמרו כי גישתה מרשימה ומפורטת. היום צפויים להגיע 87 עולים מאוקראינה. תמנו שטה ויו"ר הסוכנות הזמני, יעקב חגואל, רואים בהם "עולים ראשונים" מתוך הגל הגדול - וצפויים לקבל את פניהם בנתב"ג.

אוקראינה רוסיה הסוכנות היהודית צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד