י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
האוסטרי שסיכן את חייו

דרמה בארנה: בן 46 אכל טחינה והתמוטט

דרמה בהיכל ארנה בירושלים - בן 46 מאוסטריה לקה בדום לב בעקבות תגובה אלרגית אקוטית לטחינה. הרופאים והפרמדיקים מספרים: כך הצלנו את חייו

דרמה בארנה: בן 46 אכל טחינה והתמוטט
ציון בירי עם הדפיברילטור בארנה/ המטופל בבית החולים צילום: ארנה/ שערי צדק

וולטר שפילמן, בן ארבעים ושש מאוסטריה, מחברה לטכנולוגיות בתחום הספורט, הגיע במיוחד לישראל לפגישות עבודה עם הנהלת החברה העירונית 'אריאל' המנהלת ומפעילה את היכל הספורט פייס ארנה בירושלים, על מנת לבחון את הציוד להקמת משטח הוקי קרח לקראת משחקי המכביה שיערכו בקיץ הקרוב.

וולטר סובל מאלרגיה לשומשום. לאורך כל חייו נזהר להימנע מאכילת מאכלים שעלולים להכילו. הוא עשה זאת בהצלחה במשך שנים רבות אלא שעל הממרח שעשוי להעמיד את חייו בסכנה הוא פשוט לא שמע מימיו. אותו ממרח - טחינה, שנפוץ כמעט בכל בית בישראל אבל פחות באוסטריה.

וולטר ושותפו אכלו ארוחת בוקר לפני שהגיעו לפגישה עסקית עם אורי מנחם, מנכ"ל חברת 'אריאל'. במהלך הפגישה החל וולטר לחוש ברע וביקש לגשת לשירותים, שם התמוטט עקב דום לב. לאחר ששותפו העסקי חש בחסרונו זמן רב מידי קרא לעזרה.

ציון בירי, מנהל האחזקה של הארנה שנקרא למשימה הבין שמדובר במקרה חירום, פרץ ברוב תושייתו את דלת השירותים, חילץ מהרה משם את וולטר ורץ במהירות רבה להביא את הדפיברילטור המוצב בדרך קבע בהיכל, דבר שהציל את חייו. פרמדיק מד"א לוי פליישמן, שהיה במקרה במקום, החל בפעולות החייאה וביחד עם בירי הצליחו להשיב לו את הדופק לאחר שלוש מכות חשמל.

למקום הוזעקה פרופ׳ נעמה קונסטנטיני, מנהלת מרכז הספורט של שערי צדק בארנה שהתרשמה מתגובה אלרגית ונתנה רמז ראשון לאבחנה. עם הענקת טיפול ראשוני בשטח על ידי צוותי מד"א וולטר פונה באמבולנס למרכז הלב המשולב במרכז הרפואי שערי צדק.

ד"ר אלעד אשר, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ לב במרכז הרפואי שערי צדק, שטיפל בוולטר וליווה אותו החל מהאשפוז ועד השחרור מבית החולים - מספר: "בצנתור לא הייתה חסימה בעורקי הלב ותפקוד הלב היה תקין, דבר שעורר תמיהה בקרב הצוותים, כנגד מימדי האירוע הלבבי. ואכן, כפי שהציעה פרופ׳ קונסטנטיני, מבירור שערכנו התברר כי וולטר לא היה מודע כלל לעובדה שטחינה מורכבת משומשום. כתוצאה מכך הוא צרך כמות גבוהה וחווה תגובה אלרגית קשה שהובילה לכיווץ עורקי הלב ולאוטם שריר הלב שגרם לדום לב. למזלו התגובה המהירה בשטח וקיום דפיברילטור באזור הצילו את חייו. יחד עם השלמת הטיפול הרפואי במחלקה בשערי צדק, אם לא היה דפיברילטור, וולטר לא היה יוצא מזה בחיים".

וולטר מספר הודה לרופאים בשחרור ואמר: "כשאתה מטייל בעולם אתה לא תמיד מכיר את התפריט הקולינרי של כל מדינה. נשאתי עליי מזרק, ולמרות שהרגשתי לא טוב לא שיערתי שמדובר בהתקף אלרגי. אני מרגיש בר מזל שנקרו לדרכי האנשים הנכונים והמקצועיים במקום ובזמן הנכון שהצילו את חיי".

אורי מנחם, מנכ"ל חברת 'אריאל', מספר: "אירוע בהחלט לא פשוט ולשמחתנו הרבה הסתיים ב'הפי אנד'. ההתנהלות השטח הייתה מהירה ויעילה מאוד. הודות למוכנות של היכל הפיס הארנה למקרי חירום עם הציוד הנדרש ולתגובה המדהימה של ציון בירי שלנו ולוי פליישמן פרמדיק מד"א לצד ההגעה המהירה של הצוותים הרפואיים להיכל, חייו של וולטר ניצלו ואנו שמחים על כך".

ד"ר אשר מוסיף: "מבחינה רפואית וולטר יצא מכלל סכנה אך הוא צריך לשים לב לכל אוכל שאיננו מכיר, כי אצלו זה עלול להסתיים באסון. חולים היודעים שיש להם אלרגיה, בייחוד אלו עם אלרגיה קשה צריכים לשאת מזרק אדרנלין איתם (אפיפן) אשר יכול להציל אותם במידה ויש תגובה אלרגית. עד לרגע הצילום במחלקה לטיפול נמרץ לב וולטר לא ידע שהמאכל שאני מראה לו קרוי טחינה ושהוא זה שגרם לו לתופעה האלרגית הקשה שגרמה לאוטם שריר הלב ולדום הלב".

פרופ' מיכאל גליקסון, מנהל מרכז הלב המשולב, מספר: "זה מקרה נדיר של התכווצות עורקי הלב הגורמת דום לב כחלק מתגובה אלרגית. שילוב כוחות של פרופ' קונסטנטיני צוות טיפול נמרץ וצוות המומחים שלנו להפרעות קצב פתר את המקרה".

היכל ארנה ממרח טחינה אלרגיה דום לב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד