י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ההישג של ח"כ קריב

ועדת השרים אישרה את חוק הגיור: "מתן כהנא פוגע בעם היהודי"

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת חוק הגיור שיזם השר לשירותי דת מתן כהנא • הישג לקריב: אחד הסעיפים הבעייתיים שנוספו לחוק קובע כי הגיורים שנעשו עד כה, ביניהם גיורים רפורמים וגיורים פרטיים, לא יובטלו למרות שספק רב אם נעשו על פי ההלכה • הפרטים

ועדת השרים אישרה את חוק הגיור: "מתן כהנא פוגע בעם היהודי"
מתן כהנא צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת השרים אישרה את חוק הגיור שהביא השר לשירותי דת מתן כהנא. החוק צפוי להגיע בימים הקרובים לאישור בקריאה ראשונה בכנסת במטרה להביאו לאישור סופי עוד טרם היציאה לפגרה בעוד פחות מחודש, כאשר העימות הדתי צפוי לשוב לסדר היום.

אחד הסעיפים הבעייתיים שנוספו לחוק קובע כי הגיורים שנעשו עד כה, ביניהם גיורים רפורמים וגיורים פרטיים, לא יובטלו למרות שספק אם נעשו על פי ההלכה היהודית, סעיף שנכנס לבקשתו של חבר הכנסת הרפורמי גלעד קריב.

הרבנים הראשיים הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו שיגרו מכתב לוועדת השרים לענייני חקיקה ודרשו שלא לאשר את החוק: "החוק הזה הינו בגדר של "הונאת הגר". הם ציינו כי החוק "יביא קרע בעם ויביא בהכרח להקמת קהילות נפרדות בישראל. אליהם הצטרפו גם רוב רובם של רבני התפוצות שהביעו דעתם כנגד המתווה המוצע".

חבר הכנסת הרפורמי גלעד קריב חגג את ההישג בהכנסת הסעיף שלו: "אנו תומכים בכל מהלך שיאפשר הרחבה של אופציות הגיור האורתודוכסי בישראל, לנוכח ההתנהלות הקיצונית והאטומה של הממסד הרבני עד כה בנושא החשוב הזה. החוק שאושר בוועדת השרים כולל סעיף השומר באופן מפורש על ההכרה בגיורים הלא אורתודוכסים כפי שנקבע בפסיקות בג"ץ השונות בסוגיית 'מי הוא יהודי'. גם בהמשך תהליך החקיקה נעמוד על כך שהחוק לא יפגע בהכרה זו, המשקפת את העובדה שמדינת ישראל היא מדינת העם היהודי כולו, על מגוון זרמיו וקהילותיו".

לאחר אישור הכנסת, החוק יגיע לדיונים בוועדה לענייני דת בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי שהבהירה היום כי אמנם "נקדם את חוק הגיור ונעביר אותו בסופו של דבר כי זו המחויבות שלנו", אך היא ציינה כי "הצעת החוק תגיע לכנסת ונקיים עליה דיוני עומק בוועדה וכן, יהיו שינויים רבים, אין כמעט חוק, במיוחד חוק כל כך חשוב שיוצא כמו שהוא נכנס".

שר התקשורת יועז הנדל חגג אף היא את העברת החוק בוועדת השרים, במתקפה על הרבנים החרדים: "רבני ערים טובים לא פחות מרבנים חרדים. אסור שהיהדות תהיה מונופול של אף אחד. יש פה הזדמנות ייחודית לתקן. הרפורמות יעשו טוב וחסד עם צביונה היהודי של ישראל". הנדל ציין כי "אמת היא רות המואבייה, אונקלוס, האדומים והיטורים, כולם לא היו היום יהודים על פי מדינת ישראל. ההיסטוריה הייתה משתנה".

בסיעות החרדיות תקפו. חבר הכנסת יעקב אשר מסר בתגובה לאישור החוק: "החוק מנסה להפוך את היהדות למועדון חברים פתוח לכל דכפין שבו כל המרבה לגייר הרי זה משובח, ובכך פותח תחרות מסוכנת בין "רבנים" מטעם שיגיירו גויים בסיטונאות כדי למצוא חן בעיני פוליטיקאים מסוימים. חורבן הרבנות הראשית ומוסד הגיור הממלכתי יהיו חרותים לדיראון עולם על השר כהנא וחבר מרעיו ממפלגת ימינה".

חבר הכנסת יעקב ליצמן תקף: "הממשלה הרפורמית של בנט, כהנא, ליברמן, לפיד, קריב וסער, נקטה היום בצעד מסוכן נוסף ופוגעני, המסכן את הזהות היהודית במדינת ישראל". לדבריו "מדובר בחוק גיור פסול, המעודד התבוללות ומנוגד להלכה, ולעמדת הרבנות הראשית. שומרי המצוות יידרשו להתארגן להקמת מערך ספרי יוחסין אלטרנטיבי".

חבר הכנסת משה גפני האשים את השר כהנא ש"מחבל בכרם בית ישראל, גורם להתבוללות ופוגע בכל כוחו בעם היהודי. מתן כהנא בוגר החינוך הדתי לאומי מבייש את המקום ממנו הוא בא ומעמיד בסימן שאלה את מי שהוא מייצג". שהוא מאיים, ״אנחנו נאלץ להתגונן בכנסת, ובספרי יוחסין. בכל מקרה - בכל קואליציה שנשתתף בה, תנאי בל יעבור מבחינתנו להשיב הכול לקדמותו".

חבר הכנסת מאיר פרוש תקף אף הוא את אישור החוק: "קביעת חוק אם זה עפ"י ההלכה, יכול להיעשות רק ע"י רבנים מוסמכים ועל אחת כמה, חוק חדש של גיור. לצערנו ולבושתנו, קולות הצהלה על החוק, נשמעות ממקהלת הרפורמים והליברלים, ולכן החרדים לדבר ה' אינם שותפים לזה".

ח"כ אורי מקלב על אישור חוק הגיור בוועדת השרים: "חוק זה בא להכשיר התבוללות ולתת חותמת הכשר לתהליך ריק מתוכן, לא תהיה שום מערכת יוחסין בישראל אלא הגירות תהיה כ'מוצר מדף' אשר תהליך הגיור עצמו יהיה פורמלי בלבד. השר כהנא מחריב הורס ומכלה את כל האומה היהודית במתווה זה, - כולם יודעים על מה חוק זה קיים, דיי לראות את התומכים בו בכדי להבין את הבעיה והיעדים של שר הדתות".

גם חבר הכנסת איתמר בן-גביר תקף: "מדובר בפייק גיור שפוגע בגיור הממלכתי וקרובה השעה שבציבור החרדי יקימו רשימות יוחסין שיפגעו בסופו של דבר במי שלא יהיה שותף לרשימות אלו. השר כהנא מפלג את הציבור, פוגע במסורת היהודית וחמור מכך מוביל לקיטוב ושסע בחברה הישראלית".

בתוך כך, לאור התגברות הגיורים המזויפים וחוקי הלבנת ההונאה בכשרות הגיור, אמר ח"כ הרב אייכלר: "כבר לפני כמה שנים הנחתי הצעת חוק לניהול ספרי יוחסין ברבנות הראשית במטרה למנוע הונאה בגיור. זאת בהתאם לחוק חופש המידע וזכות הציבור לדעת על אמיתות גרי הצדק הכשרים.

"בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "היות והרבנות הראשית היא הסמכות הדתית היחידה המוכרת על ידי המדינה, מוטלת עליה האחריות ההיסטורית להגן על המשפחה היהודית מפני הטעיה, הגורמת להתבוללות ולנישואי תערובת. לפיכך מוצע שאדם שמעוניין לדעת את השתייכותו לעם ישראל, יוכל לעיין במאגר היוחסין".

"כעת יותר מתמיד יש לזרז את חקיקת החוק בהקדם, על מנת לשמור על טהרת עם ישראל וקדושת כרם ישראל מפני מחלליה ומזיפיה".

חוק הגיור מתן כהנא גלעד קריב יועז הנדל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד