ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
מפגש מטלטל

"גיליתי שסבא שלי החביא שתי אחיות יהודיות מפני הנאצים"

סיפור גבורה היסטורי, מקבל תפנית מפתיעה הודות טכנולוגיה חדשנית שפיתחה חברת MyHeritage החוקרת שורשים משפחתיים • כך מכתב אחד, שימש כעדות היסטורית שיצרה מפגש מטלטל בין נכדה לניצולת שואה עם צאצאית של האיש אשר באומץ לב נדיר, החביא אותה ואת אחותה בעליית גג ביתו, כמו בסיפור המפורסם של אנה פרנק

"גיליתי שסבא שלי החביא שתי אחיות יהודיות מפני הנאצים"
החביא יהודיות צילום: יח"צ

בשנים האחרונות אנו נחשפים לסיפורים מטלטלים רבים, אודות מפגשים מרתקים בין דמויות שונות ברחבי הגלובוס וכן על קשרים משפחתיים שחודשו אחר נתק בן עשרות שנים.

זאת בזכות טכנולוגיה מהפכנית בשם MyHeritage המאפשרת לחקור את השורשים המשפחתיים שלכם וכך ליצור מפגשים מרגשים בין אנשים ברחבי העולם, לעתים אחר חיפוש משפחתי אינטנסיבי שנמשך מזה דורות.

לחצו כאן והתחילו בחקר השורשים המשפחתי שלכם》》》


כך גם אירע בסיפור הגבורה הבא:  

קרולינה יוז'יק, ילידת פולין אשר חיה בשבדיה, נהגה לשמוע את סבה מספר כיצד הציל אביו שתי אחיות צעירות בזמן מלחמת העולם השנייה והעניק להן מקלט.

"ללא ספק היה זה סיפור יוצא דופן אולם תמיד הוא נותר בגדר סיפור", משתפת קרולינה בשיחה שערכנו עימה. "לפני שנתיים חל מפנה, כאשר סבי מצא ברשותו מספר מכתבים ישנים אותם כתבו שתי האחיות לאביו כאות תודה והוקרה. זאת הייתה עדות ראשונה למעשה הנדיבות האמיץ שלו".

"ודאי תופתע לקבל את המכתב הזה", כך נפתח המכתב הראשון. "הוא נכתב על ידי פלה ו-ידוויגה קייזמן מוורשה, ואנו אסירות תודה לך. חלף זמן רב מהיום בו נפרדנו ממך לשלום. אך עם זאת, לא הבענו את תודתנו החמה על כל הטוב שעשית למעננו. לא נשכח לעולם את המעשה האצילי שבהצלת חיינו, וכל דבר שעשית למעננו חקוק בזיכרוננו.

"אנו מודעות לכך שחייך עמדו בסכנה בשל נוכחותנו. אנו חשות יראת כבוד כלפיך, כמי שעשה את המעשה הנפלא ביותר של הצלת חיי אדם. ברוך ה' אנחנו בחיים, והותרנו מאחור את כל החוויות הנוראיות והסבל".

בהמשך ציינו כי הן שוהות לעת עתה על אדמת גרמניה המשוחררת, וכי שתיהן נישאו. 

"אני זוכרת שהן ביקשו את מידת הנעליים של סבי, עם הסבר שברצונן לשלוח לו זוג נעליים" מציינת קרולינה. 

במשך שנים הרגישה קרולינה כי הסיפור אינו הגיע לקיצו, עד שבשנה שעברה גמלה בליבה להיכנס לעובי הקורה של הסיפור על מנת לגלות מה עלה בסופו של דבר, בגורל אותן שתי אחיות. המכתבים היו ישנים מאוד, וכתב היד והשפה הארכאיים הקשו על הקריאה וההבנה – אולם שמות האחיות היו ברורים דיים. 

קרולינה התחברה ל-MyHeritage, חיפשה את השמות ועד מהרה מצאה אילן יוחסין השייך לאישה בשם קארן נורמן מניו יורק, ובו זוג אחיות עם שמות, גיל ומוצא תואמים לאלו שהיו רשומים על המכתב. קרולינה יצרה קשר עם קארן והבינה שהתגלית אמיתית: היא מצאה את נכדתה של אחת האחיות שסבא-רבא שלה הציל.

"היו לי דמעות בעיניים, כל כך שמחתי לשמוע שהן ניצלו", משתפת קרולינה בהתרגשות שעדיין אופפת אותה בימים אלו.

הזווית של קארן

"הצטרפתי ל-MyHeritage משום שאנחנו פשוט לא ידענו מה עלה בגורלם של בני המשפחה", מספרת קארן מהצד שלה את השתלשלות האירועים. "סבתא פלה ואחותה ידוויגה, כמעט שלא סיפרו על חוויותיהן מן המלחמה, בדומה לניצולים רבים. אחד הפרטים המעטים שכן הזכירו היה אודות אדם שהציל אותן בפולין. נדמה היה שהן איבדו איתו את הקשר. אני כן זוכרת שהן חיפשו אותו במשך שנים" וכאן מפתיעה עם פרט ששופך אור נוסף על הסיפור, "למעשה, אפילו היה ברשותן תצלום של האיש, אותו שמרו מכל משמר".

גם אביה של קארן, מוריס נורמן מספק את הזווית שלו לאירוע. "הבעיה היא שאמא שלי ודודתי לא סיפרו הרבה על המלחמה. לעתים, כשישבתי איתם ודחקתי בהם שוב ושוב, היה אחד מהם נותן לי פרטים בסיסיים, אבל לא את הסיפור המלא - זו הייתה הדרך היחידה שלהם לשרוד את הצלקות שהותירו הזוועות. אולם למרבה הצער, זו גם דרך לשכוח".

מוריס מתאר את הסיפור שכן הצליח לחבר מן הפרטים השונים: "לפי מה שהבנתי, הוא עבד בשדות ליד ביתו, כאשר נתקל בצמד אחיות שהיו פצועות ומדממות. הוא החליט לקחת אותן הביתה ולטפל בהן, כשהוא מבין עד מהרה שהן יהודיות. האחיות סיפרו לו שהוריהן נהרגו ושהן עברו דרך ארוכה בניסיון למצוא מקלט בטוח. סטניסלב סיכן את חייו והסתיר אותן בעליית הגג שבביתו משך קרוב לשנתיים, כמו אנה פרנק. בלילות, הן היו יוצאות מעליית הגג אל השדות וגונבות תירס ותפוחי אדמה, עושות מה שעליהן לעשות כדי לשרוד וחוזרות חזרה".

"זה היה מצב מתוח מאוד", הוא מוסיף, "משום שהמצילים חששו שהגרמנים או שפולנים אחרים שגרו באזור יתפסו אותם. פולנים רבים לא היו ידידותיים כלפי היהודים, אבל עובדה שהיו גם כאלה שחשו אהדה למצוקתם וניסו לסייע ככל שיכלו, כמו אלה שהצילו את אמי ודודתי. הם סיכנו את חייהם, משום שאם היו נתפסים, הגרמנים היו יורים בהם בוודאות. השכנים כלל לא ידעו, משום שהמצילים שמרו על העניין בסוד. איש לא ידע שהן מתחבאות בקומה העליונה. לו ידע מישהו, הוא היו מספר לגרמנים ומקבל פרס על הסגרת האחיות".

לרוע המזל, שתי האחיות כבר לא בחיים כדי לממש את הקשר המחודש עם המשפחה שהצילה אותן. דודה-רבתא של קארן, פלה, שהייתה קרובה מאוד לקארן, מתה לאחרונה בשיבה טובה בגיל 103. 

אולם כעת, המשפחות האבלות יכולות למצוא נחמה זו בזו, אחרי שסוף סוף חידשו את הקשר, בזכות אותו מעשה הנדיבות שנעשה לפני שנים רבות כל כך, ושחיבר את אבותיהן ואימהותיהן לעד.

במקביל למקרה הנ"ל, אלפי משתמשים ברחבי העולם ממשיכים במסע השורשים החדשני אותו מובילה myheritage. המשתמשים מרכיבים אילנות יוחסין ענפים ונחשפים לתגליות מדהימות, ולעתים אף מגלים במהלך החקר המשפחתי שושלת מפוארת המשתייכת לאחד מגדולי הדור הקודמים.

הרוכשים מנוי לאתר יכולים לקבל מאפיינים מיוחדים כגון הצלבות חכמות לעצי משפחה אחרים, גישה מלאה לכ-17 מיליארד רשומות היסטוריות, שימוש ללא הגבלה בכלי שיפור והנפשת התמונות של החברה, מספר בלתי מוגבל של אנשים באילן היוחסין, עדיפות בקבלת תמיכה, ועוד.

לחצו כאן והתחילו בחקר השורשים המשפחתי שלכם》》》

נאצים מיי הריטג'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד