י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
"המודיעין שלנו שונה מארה"ב ובריטניה"

לפיד משנה את הטון: זו העמדה הישראלית בעימות רוסיה-אוקראינה

שינוי עמדה בסכסוך במזרח אירופה: שר החוץ לפיד אמר כי במידה ורוסיה תפלוש לאוקראינה - ישראל תצדד בארה"ב. כמו"כ, לפיד אמר כי המודיעין הישראלי שונה משל האמריקאים והבריטים

לפיד משנה את הטון: זו העמדה הישראלית בעימות רוסיה-אוקראינה
יאיר לפיד/ולדימיר פוטין צילום: אוליביה פיטוסי/הדס פרוש, פלאש 90

שר החוץ יאיר לפיד שינה הערב (ראשון) את הטון בנוגע לעמדה הישראלית כלפי המתיחות במזרח אירופה ואמר כי אם תפרוץ מלחמה בין רוסיה ואוקראינה - ישראל תצדד באופן טבעי בארה"ב, למרות האינטרס לשמור על יחסים טובים עם הרוסים.

עד כה, ישראל בחרה לשמור על קו נייטרלי ולא להביע עמדה בכל הנוגע לסכסוך שמבעיר את אירופה, במטרה לשמור על יחסים טובים גם עם רוסיה וגם עם אוקראינה.

יצוין, כי למרות השינוי בעמדה, לפיד אמר כי "אנחנו זהירים יותר מהאמריקאים והם מבינים את זה". לדבריו, לישראל יש שתי בעיות שאין לארה"ב ובריטניה – "גבול עם רוסיה בגבול עם סוריה", וכן החשש לביטחונם של מאות אלפי היהודים ברוסיה ואוקראינה.

פגישת בנט ופוטין באוקטובר. צילום: קובי גדעון לע"מ.

"המצב שלנו דומה קצת למצב של המדינות הבלטיות", אמר לפיד, "יש לנו גבול עם רוסיה בגבול עם סוריה לכל דבר ועניין". הוא הוסיף כי התיאום הביטחוני עימם הוא "מה שמאפשר לנו, על פי דיווחים זרים, פעילות ישראלית מתמדת נגד האירנים בסוריה".

לצד זאת הדגיש את החשש בממשלת ישראל לשלום הקהילות היהודיות ברוסיה ובאוקראינה – והחשיבות של שיקול זה בקבלת ההחלטות הישראלית.

בתשובה לשאלה אם ישראל תיקח חלק בסנקציות שיוטלו על רוסיה - לפיד אמר: "נצטרך לשקול זאת, זה לא המצב כרגע ואנחנו לא שם. כל יום, פעמיים ביום, אנחנו עוקבים אחרי המצב".

לדבריו, כל העת נבחנת ההיתכנות להזיז את השגרירות הישראלית מקייב ללבוב שבמערב אוקראינה. "בשלב זה הערכת המודיעין שלנו שונה משל עמיתינו האמריקנים והבריטים. אנחנו מעריכים שסיכויי הפלישה הרוסיה לאוקראינה נמוכים יותר ביחס לההערכות האמריקאים, אבל אנחנו בהחלט נערכים לכך. כל התשתיות בלבוב ערוכות לקליטת השגרירות הישראלית".

יאיר לפיד מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד