כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

הפתעה בעולם המוסר: רבי ישראל סלנטר למד קבלה

מחירו של הספר הקבלי 'הדרת מלך', האמירי עשרה לאחר שהתגלה כי הוא השתייך לאבי תנועת המוסר, הגר"י סלנטר זצ"ל

הספר החדש שנחשף.
הספר החדש שנחשף.

בשבועות האחרונים הגיע לבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים פירוש עתיק לספר הזוהר שהודפס באמסטרדם מלפני כ-250 שנה. במבט ראשון נראה היה כי מדובר בספר נוסף ממאות אלפי הספרים השכיחים בקטגוריית 'דפוס אמסטרדם'. להפתעתם הרבה של מומחי בית המכירות, לאחר בחינה נוספת שלו, בשער הספר התגלו שתי חתימות השייכות לרבי ישראל סלנטר זצ"ל, אבי תנועת המוסר.

עובדה זו שופכת אור חדש על תולדות חייו ומשנתו של הגרי"ס שעד עתה השאלה האם למד קבלה הייתה בגדר תעלומה.

שמו של הספר, שטומן בחובו את התגלית, הוא 'הדרת מלך'. הספר הודפס באמסטרדם בשנת תקכ"ו (1766, למניינם) במהדורה יחידה ומחברו היה המקובל רבי שלום בוזגלו זצ"ל ממרוקו. בשער הספר מופיעות שתי חתימות שנוסחן הוא "ישראל במו"ה זאב וואלף יצ"ו מסלאנט", כאשר הכוונה היא, כמובן, לרבי ישראל, המכונה 'סלנטר' על שם מקום לימודו בעיירה סלנט, ואשר שמו של אביו היה רבי זאב וולף ליפקין.

שתי החתימות נבדקו על ידי מומחה לכתב יד של הגרי"ס ואושרו כחתימותיו. בעקבות התגלית, מחירו של הספר - אשר יעמוד למכירה פומבית בעוד כחודש - הוכפל פי למעלה מעשרה.

השאלה האם למד הגרי"ס קבלה נחשבה, כאמור, עד היום לתעלומה. זהותו הליטאית מחד ומשנתו המוסרית מאידך רק הגבירו את סימני השאלה סביב תעלומה זו. לפי סיפור שעוסק בנושא, בפגישה בין הגרי"ס לגאון המקובל רבי שלמה אלישיב, בעל ה'לשם' וסבו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שאל אותו בעל ה'לשם' מדוע אינו לומד קבלה. על פי המסופר, רבי ישראל התחמק מתשובה ברורה. מהספר עולה, כאמור, כי רבי ישראל אכן למד קבלה, אלא שככל הנראה מחמת צניעותו לא גילה זאת בפומבי.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומבית 'קדם' בירושלים, מוסר כי "החלטנו להעמיד את הספר למכירה בשורה אחת עם ספרי הקודש הנדירים והחשובים ביותר. מדובר ללא ספק בתגלית יוצאת דופן שמעוררת עניין בקרב יהודים מכל העולם".


צילום: בית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים.
מוסר הגריש אלישיב קבלה רבי ישראל סלנטר קדם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד