ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

בתיווך מצרים וארה"ב: ישראל וחמאס החלו במגעים להפסקת אש קבועה

הפסקת האש החזיקה מעמד במשך יממה, והמו"מ נפתח הבוקר בקהיר • מארק רגב דובר ממשלת ישראל לתקשורת הזרה: "המטרה - פירוק חמאס מנשקו; נכנסים בעיניים פקוחות" • הצדדים לא אמורים לדבר ישירות זה עם זה • איסמעיל הניה: נפעל בשת"פ עם המשלחת הפלסטינית • ארה"ב החליטה להצטרף לשיחות ושולחת נציג חדש: פרנק לוונסטיין • כל הפרטים

בתיווך מצרים וארה"ב: ישראל וחמאס החלו במגעים להפסקת אש קבועה
פלאש 90

"נכנסים לשיחות בעיניים פקוחות": לאחר שהפסקת האש הזמנית בין ישראל לחמאס החזיקה מעמד במשך קרוב ליממה, יחלו היום (ד') במצרים המגעים להפסקת אש קבועה ולסיום מבצע "צוק איתן".

המשלחת הישראלית הגיעה אתמול לקהיר לרגל הדיונים, ומצרים תתווך בין ישראל לחמאס - שלא יקיימו מגעים ישירים בשלב זה. גם ארה"ב שלחה לבסוף נציג לשיחות, מתוך מטרה להביא להפסקת הלחימה באמצעות הערוץ המצרי.

בכירים מצרים דיווחו כי המשלחת הישראלית הגיעה אתמול לקהיר לצורך השיחות. "הצדדים לא צפויים לדבר באופן ישיר זה עם זה", הוסיפו הבכירים המצרים. המשלחות המצריות ומשלחת אנשי חמאס הגיעו לקהיר כבר במהלך סוף השבוע.

מארק רגב, דובר ממשלת ישראל לענייני התקשורת הזרה, הבהיר כי המפתח לשיחות הוא התפרקות חמאס מנשקו. "נטל האחריות על חמאס, אנחנו נכווינו יותר מפעם אחת ולכן אנחנו נכנסים לשיחות בעיניים פקוחות", הדגיש.

לעומת זאת, מנהיגי חמאס צפויים לדרוש בשיחות סוף למצור על עזה, וכן את העברת הפיקוח על המעברים לידי גורם שאינו ישראלי. דובר חמאס, אוסמה חמדאן, הפנה אצבע מאשימה לעבר ישראל: "אנו מקווים שהפעם הם יוכלו להיות מחויבים להפסקת האש".

בהקשר זה, הדגיש ראש ממשל חמאס בעזה איסמעיל הנייה, כי הנהגת הארגון תפעל בשיתוף פעולה עם המשלחת הפלסטינית.

גם ארה"ב מצטרפת לשיחות בקהיר, וזונחת באופן זמני את הערוץ הקטארי-טורקי: דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ן סאקי, הודיעה בחשבון הטוויטר כי השליח האמריקני החדש למזרח התיכון פרנק לוונסטיין, ייצג את ארה"ב בשיחות בקהיר, במקום מזכיר המדינה קרי.

סאקי ציינה כי לוונסטיין, שמונה השבוע במקום מרטין אינדיק שפרש מתפקידו, טס הלילה לקהיר "על מנת לתמוך ביוזמה המצרית". עוד הבהירה הדוברת כי ארצות הברית "לא תדבר ישירות עם חמאס" במסגרת המגעים.

במסיבת העיתונאים היומית הבהירה סאקי את מחויבותה של ארה"ב למציאת פיתרון, וטענה כי "כל הצדדים קיבלו בברכה את המאמצים שלנו". לאחר שאחד העיתונאים סתר את דבריה וציין בפניה כי "במשך עשרה ימים שני הצדדים אמרו בדיוק את ההיפך", הדגישה סאקי כי "לעיתים יש הבדל בין מה שנאמר בפומבי לבין התקשורת הפרטית".

כמו כן הדגישה סאקי כי לא קיימת "תכנית קרי" שנועדה לסיים את הלחימה, ועל כן ארה"ב תתמוך בכל מסגרת בינלאומית לדיונים.
ארהב מצרים חמאס הפסקת אש משא ומתן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד