י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מראה נדיר בים התיכון

תיעוד מרהיב: להקת עב-שן קטלני נצפתה בזמן השקיעה • צפו

אתמול (ראשון) בשעות השקיעה נצפו להקת עב-שן קטלני במפרץ אילת, בתיעוד נראית הלהקה בת ארבע פרטים כשהיא שוחה על גל חרטום של ספינת הדייגים • צפו

תיעוד מרהיב: להקת עב-שן קטלני נצפתה בזמן השקיעה • צפו
העב-שן שנצפה צילום: רון אסולין

תצפית מרגשת נראתה אתמול בערב בשעת השקיעה מצפון למפרץ אילת, שם נצפתה להקת עב-שן קטלני המונה 4 פרטים.

הדיג רון אסולין מאילת מדווח שצפה בלהקה במשך 15 דקות בזמן ששחתה על גל חרטום של ספינתו. הלהקה נצפתה מול המכון הבינאונברסיטאי לכיוון משולש הגבולות.

הלהקה שנצפתה באילת - רון אסולין.

רון אסולין דיווח לד'ר עוז גופמן מנכ'ל עמותת מחמל"י ומנהל פרויקט הדולפינים מחמל'י באוניברסיטת חיפה במכון ללימודי ים. עב-שן קטלני הוא מין של לויתני שינים חי בים הפתוח, תצפיות של מין זה הן מראה יותר נדיר בים התיכון.

בדרך כלל בים תיכון נצפים להקות העבשן במרחק גדול מהחוף. בחודש מרץ אפריל 2021 החולף היו תצפיות של להקת עבשנים בקצה מפרץ אילת. כאמור, אוכלוסיית העב-שן מונה כ-80 אלף פרטים בעולם. מין זה מוגדר בסכנת איום(NT) בידי ארגון  IUCN העולמי.

עיקר הסיכון למין טמון בזיהום המים על-ידי פסולת תעשייתית וצבאית, דייג וחיסול מלאי מזון. מין זה ניזון מדגים גדולים ודיונונים אך גם מדולפינים ולוויתנים, מכאן גם שמו עבשן קטלני. מין זה של ליוויתן  רוכב על גל חרטום ספינות. הוא חי במים עמוקים כ 1000 מטרים. 

לרוב פעיל בשעות היום על פני המים. פרטים בוגרים מגיעים לאורך של כ 6 מטרים צבעם שחור כהה ראשם מוארך  וחרטום קטום. יש להם בליטה מרכזית בשפה הקדמית, שינים גדולות וחרוטיות. תוחלת חייו כ-60 שנה.

אילת תצפית תיעוד לוייתן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד