י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
כשל בפריקת מכלית

היחידה הימית ערכה תרגיל המדמה תרחיש דליפה מסוכן • צפו

הבוק החלה היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה בתרגיל לאומי בן יומיים, המדמה תרחיש של תקרית זיהום ים משמן שהתרחש בשל כשל בפריקת מכלית; הדליפה מסכנת לכאורה את מימי מפרץ אילת • צפו

היחידה הימית ערכה תרגיל המדמה תרחיש דליפה מסוכן • צפו
תרגיל מניעת זיהום ים צילום: המשרד להגנת הסביבה

הבוקר (שני) החלו יומיים של תרגיל לאומי לטיפול בתרחיש אירוע זיהום ים וחופים בשמן במפרץ אילת, אזורי ימי רגיש במיוחד, בעל מערכת אקולוגית ימית ייחודית וערכי טבע מוגנים ונדירים.

עם מתן האות, הופעל התרחיש שלפיו בזמן שמכלית ביצעה פריקה במזח שבמסוף קצא"א אילת, ושמן (נפט) החל לזרום לים בעקבות הכשל, בהיקף המוערך בכ-30 טונות דלק. האירוע הוגדר בתחילה ברמת Tier-1, ולאחר מכן, אישרה השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, להעלות אותו לדרגת Tier-3 ברמה של ניהול לאומי.

תרגיל מניעת זיהום ים באילת - המשרד להגנת הסביבה.

חדר המצב נפתח כחלק מהתרגיל בתחנה למניעת זיהום ים באילת וכן חדר המצב בחיפה. מנהל האירוע הלאומי בתרגיל הוא פרד ארזואן, סגן מנהל היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה; ומנהל התרגיל הוא ניר לוינסקי, מנהל התחנה הצפונית ביחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה.

במסגרת התרגיל הופעלו תוכניות החירום המקומיות (עיריית אילת, רשות הטבע והגנים) ותוכניות החירום המפעליות במפרץ אילת (קצא"א, נמל אילת, חיל הים). בתרגיל משתתפת גם עמותת אקואושן, המפעילה יחד עם המשרד להגנת הסביבה את רשת מתנדבי חירום ים אשר יתמכו בעיריית אילת בפעולות הניקיון בחופים.

שמן הוא המונח על פי החוק הכולל את כל סוגי הדלקים והשמנים ממקור פוסילי אשר משונעים בים לרבות נפט גולמי ותזקיקים כגון מזוט, סולר ובנזין.

גלית כהן, מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה: "לפני כשלושה שבועות, עם חשד לכתם שמן המתקרב לחופי ישראל, קיבלנו תזכורת לכך שתרחישי זיהום ים אינם אירוע נדיר. כל עוד נפט ודלקים מזהמים משונעים במרחב הימי, תקלות ימשיכו להתרחש לצערנו בכל העולם.

השאלה היא מה יהיה גודלם של אירועים אלה, היכן הם יתרחשו, וכיצד יפעלו כלל הגופים. הניסיון מלמד שתרגילים הם המפתח העיקרי לשיפור מיומנות ומקצוענות לטיפול בתקריות זיהום ים בשמן, ולכן אנו מבצעים תרגולים תכופים, כדי להיות מוכנים טוב יותר ברגע האמת".

לדברי פרד ארזואן, סגן מנהל היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה ומנהל האירוע הלאומי בתרגיל: "התרחיש מתרגל את הכוחות בתגובה מהירה ואיכותית לתקרית זיהום הים בשל תקלה במכלית, שכמותן במפרץ אילת הולכת וגדלה.

המשתתפים יצטרכו להתמודד עם אצירת השמן ושאיבתו ומניעת התפשטותו וצמצום הפגיעה בסביבה הימית בכלל ובערכי הטבע הרבים במפרץ - בראש ובראשונה שונית האלמוגים הצפונית בעולם. התרגיל מקדם את שיתופים הפעולה בין הגופים הנדרשים לפעול באופן אפקטיבי ומתואם, וזאת בניהול המשרד להגנת הסביבה".

אסף הברי מנהל מרחב אילת ברשות הטבע והגנים: זיהומי ים בדלקים ידועים כגורם הפוגע במערכות פיזיולוגיות רבות של בעלי חיים בסביבה הימית, כגון יונקים ימיים, צבי ים, דגים וחסרי חוליות שונים, לרבות אלמוגים המהווים את אבני הבניין של שוניות האלמוגים באילת.

פגיעה באלמוגים מתבטאת, בין היתר, בנזק לרקמות האלמוגים, ביכולתם להיזון, להתרבות וביכולת האלמוגים להתמודד עם שינויים אקלימיים. הלבנת אלמוגים היא תופעה שמאיימת על קיומן של שונית אלמוגים רבות בעולם.

בזכות עמידותם הגבוהה של אלמוגי מפרץ אילת לעלייה בטמפרטורת מי הים, תופעה זו לא התרחשה עד כה במפרץ. מחקרים מראים שזיהומי ים בדלקים מגבירים את רגישות האלמוגים לתופעת ההלבנה ובכך נאבד את ההזדמנות הנדירה שעומדת בפנינו להגן על מערכת אקולוגית חשובה מאוד שבמקומות אחרים בעולם דועכת".

דר' מיכל שטרן - מנהלת הרשת הארצית של מתנדבי חירום ים עמותת אקואושן: "באירועי זיהום ים בשמן, רוב הדליפה נוחתת בחופים, אפילו כאשר מופעלים כל האמצעים האפשריים לטיפול בזיהום בעודו בים. מועצות ועיריות האחראיות לטפל ולנקות את החופים שלהן זקוקות לסיוע - גם של מתנדבים רבים מקרב הציבור וגם של כוח מיומן ויעיל שישתלב בניהול האירוע, יסייע בקליטת מתנדבים, סקרי חוף ועוד.

למטרה זו, הוקמה 'הרשת הארצית של מתנדבי חירום ים', שבמסגרתה קבוצות איכות של מתנדבים מכל רשויות החוף בארץ עוברים הכשרות מקצועיות ומשתתפים בתרגילים בדומה לתרגיל הלאומי הנוכחי באילת".

תרגיל זה הוא חלק מתוכנית אימונים ותרגילים שנתית שמבצע המשרד להגנת הסביבה, כדי לשמור על כשירות ומיומנות הגופים השונים כחלק מתוכנית האימונים והתרגילים השנתיים המתבצעים במסגרת התלמ"ת (התוכנית הלאומית למוכנות ותגובה לאירועי זיהום ים).

 

תרגיל המשרד להגנת הסביבה אילת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד