י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
שוויון בנטל? • חשיפה

חוות הדעת המשפטית: החוק ייפסל בבג"צ; יעדי הגיוס אינם ישימים

לקראת הדיון מחר על חוק הגיוס בוועדת חו"ב, מתריע הצוות המשפטי כי גם חוק הגיוס המקודם בימים אלה עלול להיפסל בבג"צ בטענה לאי שיוון שמפלה בין החרדים לשאר המתגייסים. בחוות הדעת המשפטית מתריעים עוד כי קיים קושי לעמוד ביעדי הגיוס | כל הפרטים בפרסום ראשון

חוות הדעת המשפטית: החוק ייפסל בבג"צ; יעדי הגיוס אינם ישימים
חיילים בבסיס/מפגינים חרדים צילום: Roni Schutzer/Yonatan Sindel,Flash90

הסעיף המרכזי שמוביל את הסיעות החרדיות להתנגד לחוק הגיוס הוא סעיף היעדים, סעיף שקובע יעדי גיוס בכל שנה של בחורי הישיבות לצה"ל, סעיף שמוביל אף לסנקציות כלכליות ופליליות עד כדי כליאת בחורי ישיבות. בעבר הציעו החרדים שסעיף היעדים ייקבע על ידי ממשלה כדי להקל את השינויים במקרה של אי עמידה ביעדי הגיוס, כדי לא להגיע למצב של סנקציות ואף לביטול החוק שמשמעותו סנקציות פליליות על לומדי תורה במדינת ישראל.

מחר (שלישי) צפויים חברי ועדת החוץ והביטחון להתכנס לדיון שני על חוק הגיוס, שהוא בעצם דיון עקרוני ראשון, בו יחלו לדון בסעיפי החוק והצעות לשינוי חלק מהסעיפים לקראת הבאת החוק לחקיקה סופית בקריאה שנייה ושלישית, שעל שולחנם הונח מסמך שעלול להביא לשינויים קריטיים בסעיפי החוק, שבאם ישונו המהלך ירכך משמעותית את ההתנגדות לחוק ויקטין את הסיכויים למצב של סנקציות על עולם התורה.

במסמך שגובש על ידי הצוות המשפטי של ועדת חוץ וביטחון והגיע לידי 'בחדרי חרדים', הללו מתריעים למעשה מתרחיש אפשרי שגם החוק הזה יבוטל על ידי בג"צ בטענות דומות שהביאו לביטול החוק הקודם. לטענת הצוות המשפטי, אחד מהסעיפים המהותיים בחוק, סעיף הורדת גיל הפטור לגיל 21 "חלופה אשר אינה פתוחה בפני יתר האוכלוסייה שם עומד גיל הפטור הכללי על 28", עלול להתבטל שוב בטענה של "פגיעה בשוויון של כל אחד מקבוצת הרוב, המחויב בשירות צבאי", כך במסמך.

בהמשך מציגים במחלקה המשפטית של הוועדה בעיה נוספת בסעיף היעדים של החוק, וטוענים למעשה כי החוק אינו ישים, זאת בעוד גיל הפטור יורד, (לפי ההגדרה החוקית 'ריקון הבריכה') עם כמות קטנה יותר של בחורי ישיבה שיתחייבו בגיוס ומאידך שמירה על אותם יעדים שהיו בחוק הקודם בעוד גיל הפטור עמד על 24, כך שלמעשה הם תוהים "האם תתאפשר עמידה ביעדי הגיוס" וכותבים במפורש כי "לגיל הפטור ישנה השפעה גם על האפשרות של עמידה ביעדי הגיוס", כך נכתב כי "במילים אחרות, ככל שגיל הפטור נמוך יותר כך עולה הקושי בעמידה ביעדי הגיוס".

חוות הדעת המשפטית.

בדיון מחר ולקראת ההצבעות הסופיות על החוק שייתכן ויגיעו עוד קודם סיום מושב החורף, ישתמשו בסיעות החרדיות במסמך הזה וינסו להשפיע ולרכך את הצעת החוק, בדיונים הגלויים והשקטים ינסו להשפיע כמה שיותר, שמא להוריד את יעדי הגיוס שיתאימו למספר המתגייסים, כשסעיף הורדת גיל הפטור הוא אחד ההישגים בהם מצדד ראש הממשלה נפתלי בנט, כמה שיביא לשילוב חרדים בשוק התעסוקה.

חבר כנסת אורי מקלב, נציג 'דגל התורה' לדיוני חוק הגיוס מסר ל'בחדרי חרדים' בתגובה לפרסום, "חוות הדעת משקפת את העובדה כי בחוק הזה ערך לימוד התורה מקבל מימד נחות ופחות, הפרשנות לחוק זה רחבה ותפגע ביתר שאת בלומדי התורה זה חוק שהוא גזירה על לומדי התורה הוא קו השבר בין עם ישראל למדינת ישראל, כבר סעיף המטרה הראשון משקף את זה, מעמידים את לימוד התורה במעמד נחות ופחות, זהו דבר הפוגע בציפור הנפש שלנו".

עוד אומר ח"כ מקלב כי "המציאות היא שאין צורך בגיוס בני הישיבות וכי יש עודף כוח אדם בצבא. איזה תועלת יש מלקרוע בחורים מהסטנדר מספסל הלימוד לטובת בטלה ושום צורך מעשי".

חוק הגיוס יעדי הגיוס גיוס בני ישיבות אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד