י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הנתונים מקופת החולים

פסיכיאטרים מתריעים: מחסור חמור בעובדים: "דיני נפשות"

שר הבריאות הבטיח תוכנית - אך היא לא יושמה. האיגוד לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר: "יש חוסר בכוח אדם, זקוקים ל-30 תקני מתמחים". משרד הבריאות: "מקיימים דיונים להשגת תקציב"

פסיכיאטרים מתריעים: מחסור חמור בעובדים: "דיני נפשות"
בית החולים הפסיכיאטרי איתנים צילום: פוטו בי, פלאש 90

באיגוד לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר מזהירים כי יש כאלף ילדים ב"מצבים מסוכנים וקשים", וקוראים ליישם בהקדם את התוכנית הלאומית לבריאות הנפש עבור ילדים ונוער.

הפסיכיאטרים מבקשים להקצות מיידית 30 תקני מתמחים לצורך הפעלת עשרה מרכזי התערבות במשבר ברחבי הארץ לטיפול באותם מקרים דחופים. לטענתם, ניתן לצאת לדרך ולהתחיל לטפל בתוך שלושה חודשים. "הכתובת על הקיר, יש בידינו להציל נפשות", קוראים הפסיכיאטרים ומבקשים להתחיל מיידית ביישום התוכנית. הם מתריעים כי בשל המצוקה יש עלייה במספר הפניות לחדרי המיון עם מצוקות פסיכיאטריות שלא מטופלות. כך מפרסמת מיטל יסעור בית-אור ב'ישראל היום'.

לפני שבוע וחצי הכריזו שרי הבריאות, החינוך והרווחה על צאתה לדרך של תוכנית שאפתנית, "התוכנית הלאומית לבריאות הנפש בקרב בני נוער וילדים". השרים הציגו תוכנית חירום ליישום מיידי בעלות 228,654 מיליון שקלים ותוכנית ארוכת טווח לחמש שנים בסכום של יותר מ-900 מיליון שקלים.

הם נימקו כי: "השלכות מגיפת הקורונה, הבידודים והסגרים הובילו למצב חירום בבריאות הנפשית בקרב ילדי ישראל ולעלייה בהופעה של הפרעות נפשיות. יש עלייה חדה בפניות לכל מסגרות הטיפול, כולל מרפאות, טיפולי יום, מיונים, אשפוזים וקווי חירום וטיפולים פרטיים".

אלא שבאיגוד הישראלי לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר מוטרדים מכך שהתוכנית לא מגובה בתקציב, ולמעשה לא יכולה לצאת לדרך.

פרופ' דורון גוטהלף, יו"ר האיגוד, פנה לשרי האוצר, הבריאות החינוך והרווחה והתריע: "כדי שהתוכנית תוכל לצאת לפועל ולתת מענה אמיתי, יש צורך דחוף ב-30 תקנים של מתמחים בפסיכיאטריה של הילד והמתבגר. מערכת הטיפול בבריאות הנפש הייתה בהצפה עוד לפני הקורונה - זמן ההמתנה לאבחון עמד ב-2019 על 12-6 חודשים וזמן ההמתנה לטיפול פסיכיאטרי עמד על 8-4 חודשים, ובעקבות מגיפת הקורונה חלה עלייה חדה בשכיחות ההפרעות הפסיכיאטריות בילדים ונוער ברחבי ישראל".

לפי נתוני מכבי שפורסמו לאחרונה, חלה עלייה של 40% בשכיחות דיכאון וחרדה, עלייה של 67% בשכיחות הפרעות אכילה ועלייה של 25% בשימוש בתרופות נגד דיכאון וחרדה. מתחילת המגיפה מספר הפניות למרפאות הפסיכיאטריות הולך ועולה אקספוננציאלית. לדברי פרופ' גוטהלף, "הפתרון שלהם הוא לפנות לחדרי המיון, ואכן חלה עלייה של כ-40% בפניות בשל מצוקות פסיכיאטריות של ילדים ונוער ועלייה של כ-20% באשפוזים הפסיכיאטריים".

ממשרד הבריאות נמסר: "מרכזים להתערבות דחופה הם נדבך אחד בתוכנית, שמרכיבה מענים ברמות שונות ולמקרים שונים על פני כל רצף הטיפול. זאת לאור ההבנה כי ללא מענה בכל הרמות - כל מסגרת שתיפתח, תמצא עצמה עמוסה. מתקיים שיח עם משרד האוצר כדי לבנות תקציב עבור התוכנית".

משרד האוצר מסר: "התוכנית נמצאת בשלבים מתקדמים, יצאה כטיוטה להערות ציבור ועתידה לצאת לפועל בקרוב".

פסיכיאטר מכבי משרד הבריאות תקציב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד