כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
גלגל אחריות

מתן כהנא התייצב להשיב לשאילתות וספג

שר הדתות מתן כהנא התייצב אחר הצהרים במליאת הכנסת כדי לענות לסדרת שאילתות שהגיש ח"כ אורי מקלב בנושאים שונים העומדים על הפרק | "אנחנו פוגשים אזרחים רבים שהסבא שלהם היה יהודי, הם איתנו בצבא ובעבודה יש כמעט חצי מיליון מהם ולצערנו זה מביא להתבוללות. זו אחריות של הדור הנוכחי להחזיר את האנשים האלו ליהדות"

מתן כהנא התייצב להשיב לשאילתות וספג
במליאת הכנסת צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לאחר מספר חודשי חקיקה בנושאי דת שהובילו לזעם בקרב הרבנים, שר הדתות מתן כהנא התייצב אחר הצהרים במליאת הכנסת כדי לענות לסדרת שאילתות שהגיש ח"כ אורי מקלב בנושאים שונים העומדים על הפרק החל ממתווה הגיור ועד פתרונות קבורה שאינם על פי ההלכה, תחילה דרש מקלב לדעת כיצד השר ביצע מינוי במחטף והדיח את ראש מערך הגיור ומינה ראש מערך גיור חדש בניגוד להחלטות-ממשלה מפורשות, הקובעות שראש מערך הגיור כפוף לרב הראשי? ובנוסף לאור הודעת נשיא בית-הדין כי ישתמש בסמכותו בניהול המערך, מדוע לא יבוטל המינוי לאלתר?

שר הדתות השיב כי "נציב המדינה אפשר מינוי זה, שר הדתות הכחיש כי הוא פיטר את ראש מערך הגיור וטען כי לא האריך את מינויו, 'שוחחתי עם הרב וולד, הוא הסביר לי כי לא יוכל לקדם שינויים בניגוד להלכה במיוחד כשהם לא על דעת הרבנים ולכן לא הארכתי את כהונתו".

ח"כ מקלב הגיב מיד ותקף את השר, "זה זריית חול בעיני הציבור, אולי הוא לא פוטר אלא התפוטר…, הוא לא היה מוכן לעמוד נגד עמדתם של הרבנים וכנגד עמדתו הערכית, אנשי מערך הגיור הממלכתי אלו לא אנשים הכי מחמירים שיש וגם אותם מוצאים? התהליך הזה הציף את הבעיה - אתה השר הודעת כי מערך הגיור לא מספק אותך, אמרת שיש מאות אלפי אזרחים ישראלים שלא יחשבו כיהודים - אותם מאות אלפים לא התגיירו כי הם לא רוצים להיות יהודים, איך אתה מקדם מערך גיור שיקבל אנשים שרוצים רק להיות לאומים ולא יהודים?!".

השר כהנא הגיב בהתרסה כי "אולי הציבור החרדי לא פוגש אותם אבל 'אנחנו פוגשים אזרחים רבים שהסבא שלהם היה יהודי, הם איתנו בצבא ובעבודה יש כמעט חצי מיליון מהם ולצערנו זה מביא להתבוללות, לדבריו 'זו אחריות של הדור הנוכחי להחזיר את האנשים האלו ליהדות". כהנא הוסיף כי "מתווה הגיור נכתב יחד עם הרב דרוקמן". טענה שהוכחשה לאחרונה.

מקלב תקף בחריפות ואמר לשר כהנא - "אתה לא מונע את התבוללות אלא מעודד את התבוללות".

לאחר מכן דרש מקלב לדעת אודות פעולות המשרד בתחום הקבורה כאשר לאחרונה יהודים יראי שמים אינם יכולים להיקבר על פי מנהג ישראל ופסק ההלכה הקיים, מקלב דרש לדעת מדוע עד כה משרד הדתות טרם הקים את וועדה הקבועה בחוק למחירי הקברים בארץ, דבר אשר מביא למחירים גבוהים ברחבי הארץ, שר הדתות הודיע כי יקים את הוועדה בקרוב, ח"כ מקלב טען כי "אנשים בני שבעים ומעלה הרוכשים קברים מ'חיים' לא יצטרכו לשלם על חלקת הקבר כאשר זו צמודה לבן הזוג".

מקלב דרש לדעת עוד מה עושה המשרד בכדי להתמודד עם מצוקת הקברים בחלקות קבורת השדה, ,"היו הצעות שונות להקים בתי קברות, המשפחות משלמות סכומי עתק אך מדוע המשרד לא מקדם זאת?", שר הדתות כהנא ניסה לגלגל את האחריות בנושא בשרים שקדמו לו וטען כי במשך שנים לא בוצע תכנון אסטרטגי בתחום, לאחרונה הקצו במשרד תקן חדש שיעסוק בנושא, לדבריו אין מספיק שטחי קרקע בארץ לקבורת שדה, - כל אזרח בארץ זכאי לקבורה חינם אך לא בקבורת שדה, מי שירצה קבורת שדה יצטרך לשלם על זה אחרת אין לנו דרך לממן את בתי הקברות.

מקלב תקף ואמר כי "להגיד שקבורת שדה היא 'אקסטרה' וצריך לשלם על זה כאשר המוני בית ישראל כך נוהגים וזו ההלכה זהו דבר שלא ראוי לשר דתות להגיד". מקלב הציג שורת פתרונות אפשריים כגון באזורי תעופה בהם אין בניה למגורים ותעסוקה וכדומה אך שר הדתות אמר כי בכוונתו לקדם בתי עלמין במקומות מרוחקים.

מתן כהנא רפורמת הגיור ראש מערך הגיור אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד