ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
דיווחים מהקהילה באודסה

הרב שכר מאבטחים ישראלים מחשש להפרות סדר וביזה

המתיחות בין אוקראינה לרוסיה, מציתה זכרונות קשים בלב חלק מבני הקהילה היהודית שעוד זוכרים לרעה את הפוגרומים במהלך מלחמת העולם השניה | רבני הקהילות מספרים על ההיערכות ועל החשש מהתפרצויות הפרות סדר וביזה

הרב שכר מאבטחים ישראלים מחשש להפרות סדר וביזה
אודסה- בית כנסת חבד צילום: אדריכל אסף שאול

עבור יהודי אוקראינה, איום המלחמה מעורר זיכרונות של זוועות העבר, הרב אברהם וולף מאודסה שבאוקראינה מתכונן למלחמה. הוא קנה מספיק סוכר, מקרונים וקופסאות שימורים כדי שיספיקו לקהילתו למשך שנה. בנוסף, הוא שכר כ-20 מאבטחים ישראליים למקרה שיפרצו הפרות סדר וביזה.

אם הרוסים אכן יפלשו, הרב אמר שהוא מיפה את מקלטי הפצצות של העיר ויש לו מספיק אוטובוסים בכוננות כדי לפנות 3,000 אנשים מעיר הנמל אודסה. כך מדווח ה'ניו יורק טיימס'.

הרב וולף, מנהיג אחת משתי הקהילות היהודיות המרכזיות באודסה אמר: "בעזרת השם, לא תהיה מלחמה, אבל אין לנו את הזכות לא להיות מוכנים".

ברחבי המדינה, אוקראינים רבים לא מתכוננים לאיום הנשקף מ-190,000 החיילים הרוסים בגבולותיהם, בין השאר מתוך תשישות משמונה שנים של מלחמה קשה עם בדלנים הנתמכים על ידי רוסיה במזרח אוקראינה. אבל כמה קהילות יהודיות נבהלו, במיוחד באודסה, שם אלימות מפוגרומים יהודיים בתחילת המאה ה-20 ועד הוצאות להורג המוניות על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה, הותירו צלקות בל יימחו.

שלומי רזיליו מנכ"ל ארגון הצלה אוקראינה

"קהילת אודסה עברה טראומה רבה", אמר ל'ניו יורק טיימס' הרב רפאל קרוסקל, המנהל מספר בתי יתומים ובתי ספר יהודיים באודסה ואמר כי גם הוא שכר מאבטחים ישראלים לאבטח אוטובוסים לפינוי.

אך לא רק ראשי הקהילות, מנהל מוזיאון השואה באודסה אמר שהוא לוקח קורסי עזרה ראשונה ולומד כיצד לירות באקדח. סבטלנה ליסיצינה, בת 80 מהקהילה היהודית אמרה: "אני משתדלת לא לצפות בטלוויזיה כי כשהם מראים את כל הגופות האלה בדונייצק ובכל מקום, ועכשיו הם מראים איך הם מפגיזים את אוקראינה, אני מנסה לכבות את הפחד הפנימי שלי". ליציסינה אמרה שיותר מכל היא חוששת שמלחמה עלולה לקרוע את משפחתה כפי שקרה במלחמת העולם השנייה. אז סבה ודודתה נהרגו בבאבי יאר מחוץ לקייב. בנוסף היא הביעה חשש כי הנכד שלה, דניל, שימלאו לו 18 במרץ הקרוב, יקבל צו גיוס.

אף על פי שאלימות אנטישמית נדירה יחסית באודסה, חלק מהיהודים חוששים שהיא עלולה להתפרץ בגלל הכאוס של המלחמה. "זה מדאיג אותי יותר מהכל", אמר סמיון אברמוביץ', החוקר הבכיר במוזיאון השואה של אודסה.

מנכ"ל 'הצלה אוקראינה' ותושב אודסה, שלומי רוזיליו, אומר ל'בחדרי חרדים' כי הארגון עם היד על הדופק. "אנחנו בזמן קריטי ביותר, ואנחנו בהידברות רצופה עם הרשויות לאבטחת קהילת חב"ד בעיר ברשות הרב הראשי לאודסה ודרום אוקראינה הרב אברהם וולף, בנוסף יש לנו אמבולנס של מד"א שהגיע מישראל לעזור במערך האבטחה של הקהילה, כולנו תפילה שהכל בע"ה יהיה בסדר, אנחנו עם היד על הדופק כל הזמן".

אברהם וולף אודסה מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד