ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
ההתנתקות ופרישת בגין

בגיל 90: נפטר העיתונאי שטלטל את המדינה

יואל מרקוס, עיתונאי ב'הארץ' ופובליציסט ישראלי, מת בגיל 90. במהלך עבודתו העיתונאית חשף מספר 'סקופים' שטלטלו את המדינה. הוא התריע על פרוץ מלחמת לבנון הראשונה, הראשון שדיווח על פרישתו של בגין והראשון שחשף את ההתנתקות

 בגיל 90: נפטר העיתונאי שטלטל את המדינה
פינוי ביהכנ"ס בהתנתקות צילום: נתי שוחט, פלאש 90

יואל מרקוס, עיתונאי ב'הארץ' ופובליציסט ישראלי, נפטר היום (רביעי) בגיל 90. על שמו של מרקוס, שנולד באיסטנבול שבטורקיה ועלה לארץ בגפו במסגרת עליית הנוער כשהוא בן 11, רשומות מספר חשיפות עיתונאיות שטלטלו את המדינה.

מרקוס למד בכפר הנוער הדתי שליד כפר חסידים ולחם במלחמת העצמאות ובשנת 1953 התחיל לכתוב בעיתון "הדור" של מפא"י. ב-1955 עבר לעיתון "דבר" ושימש בו כתב צבאי ופוליטי.

בשנת 1965 עבר לעיתון 'הארץ' ועד 1968 שימש שליח 'הארץ' במערב אירופה. הוא שב לישראל, ובשנים 1977–1980 היה שליח העיתון לארצות הברית. הוא המשיך לכתוב חדשות ופובליציסטיקה בעיתון 'הארץ', ונמנה עם חברי הנהלת המערכת.

שלושה שבועות לפני פרוץ מלחמת לבנון הראשונה פרסם מאמר בשם "פוקר הדמים", שבו הזהיר מפני המלחמה העומדת לפרוץ. סקופ חשוב של מרקוס היה הידיעה שפרסם בספטמבר 1983 על הסתגרותו של מנחם בגין בביתו ופרישתו מהחיים הציבוריים. סקופ נוסף שלו פורסם כאשר גילה לו אריאל שרון בפברואר 2004 את כוונתו לפנות יישובים מרצועת עזה ומהשומרון במסגרת תוכנית ההתנתקות.

במסגרת עבודתו העיתונאית, יואל מרקוס אף היה היחיד שראיין את מרן בעל ה'שפע חיים' מצאנז-קלויזנבורג זצ"ל. במהלך הראיון הוא שוחח עם האדמו"ר על חובת הגיוס לבחורי הישיבות ועל יחסי החרדים-חילונים בפוליטיקה הישראלית.

בשנת 2007 זכה בפרס למפעל חיים במסגרת כנס אילת לעיתונות, ב-2016 פרש מכתיבת מאמרי דעה ב'הארץ' ובשנת 2017 זכה בפרס סוקולוב למפעל חיים. 

 

עיתון הארץ התנתקות מלחמת העולם הראשונה מנחם בגין יואל מרכוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד