י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
אמה של מלכות

אבל כבד בתולדות אהרן: הרבנית אשת האדמו"ר הלכה לעולמה

אבל כבד עם היוודע הבשורה הקשה והמרה על הסתלקותה של הרבנית הצדקנית מרת הינדא קאהן ע"ה, אשת יבלחט"א האדמו"ר מתולדות אהרן, שנלחמה על חיה בימים האחרונים והשיבה את נשמתה ליוצרה בגיל 74 • 'בחדרי חרדים' עם פרופיל על מסכת חיה של הרבנית אם החסידות

אבל כבד בתולדות אהרן: הרבנית אשת האדמו"ר הלכה לעולמה
בעלה, יבלחט"א הרבי מתולדות אהרן צילום: שוקי לרר

ברוך דיין האמת: אבל כבד ירד הערב (רביעי) על חצר חסידות תולדות אהרן, עם היוודע הבשורה הקשה והמעציבה על פטירתה של הרבנית הצדקנית, אמה של מלכות, מרת הינדא קאהן ע"ה, אשת חבר ליבלחט"א האדמו"ר מתולדות אהרן, שנפטרה לבית עולמה בבית החולים 'הדסה עין כרם' בירושלים והיא בת 74 בפטירתה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בשנה האחרונה חלתה הרבנית במחלה הנוראה, אך קיבלה את ייסוריה באהבה ובדומיה, בני משפחתה לא משו ממיטתה, ובעלה הרבי עמד לצידה בכל העת, גם באחרונה שאושפזה בבית החולים הגיעה לבקרה בבית החולים למרות היותו כהן, אך עסקני הרפואה ובראשם הרב שמעון ברוין סידרו לרבי פתח מיוחד שממנו יוכל להגיע.

היום הגיעו בני המשפחה למעמד יציאת נשמה לאחר שמערכות גופה קרסו ואמרו את פסוקי הייחוד בבכיות.  

מסע הלוויה ייצא מחר (חמישי) בשעה 12:00 בבוקר מביהמ"ד הגדול 'תולדות אהרן' בשכונת מאה שערים לעבר הר הזיתים, שם תיטמן.

הגברים יעמדו לאורך רחוב מאה שערים עד שבטי ישראל. בני המשפחה והמיטה יתרכזו בשער הבניין החדש והנשים תתרכזנה בחצר ביהמ"ד ובבתי נייטין.

הרבנית הצדקנית מתולדות אהרן ע"ה, נולדה יום ב' אדר ב' תש"ח, כבת בכורה לאביה האדמו"ר הרה"צ רבי נפתלי צבי לאבין מזידיטשוב זצ"ל, בעת שהותו אחרי שנות האימה ועם תום המלחמה בעיר לאנדסבערג שבגרמניה, שם פעל אביה גדולות ונצורות לחיזוק חומת הדת.

בשנת תש"ט בילדותה עלתה עם אביה ואמה לארץ הקודש, כאן התחבר שוב לחבורת הקודש של תלמידי וחסידי רבו בעל ה'שומר אמונים' זצ"ל, אליו היה קשור עוד בימי חיותו בימי שבתו בעיר בערגסאז לפני המלחמה, ונקשר בהנהגתו של מחותנו לעתיד בעל ה'דברי אמונה' מתולדות אהרן זצ"ל.

בבית אביה, קיבלה את חינוכה לאהבת התורה וצניעות מופלגת, ומשם ירשה את מידת האצילות וטובת הלב, שהצטיינה בה כל ימיה, תמיד האירה פנים לכל אדם, ומסרה נפשה במעשי צדקה וחסד למען שבורים ונדכאים באופן מופלא.

בשנת תש"כ עקב מצב בריאותה של אמה מרת מרים איידל ע"ה, היגרה עם משפחת אביה ללונדון, ושם סעדה את אמה בימי מחלתה במסירות ובנאמנות.

בשנת תשכ"ו דיברו בה נכבדות ובאה בקשרי שידוכין, עם בעלה יבלחט"א האדמו"ר מתולדות אהרן שליט"א, אז הרה"צ רבי דוד קאהן, בנו השני של בעל ה'דברי אמונה' זצ"ל, החתונה הגדולה התקיימה ביום כ' אלול תשכ"ו, ברוב פאר והדר בירושלים עיר הקודש, כשגדולי וצדיקי ירושלים דאז שמחו וששו בשמחה ההיסטורית.

בסוף ימיה של אמה הרבנית ע"ה, חגרה עוז ועברה לגור בסמיכות למקום מגוריה בלונדון, שם קיימה מצוות כיבוד אב ואם באופן מבהיל, ומסרה את נפשה וכל כוחותיה לעזרה בניהול הבית, ועם פטירתה בדמי ימיה, המשיכה לגדל את אחיה ואחיותיה במסירות של אמא לכל דבר. לאחר מכן אחרי כמה שנים היגרה ביחד עם אביה האדמו"ר מזידיטשוב זצ"ל, לארה"ב שם הקים את בית מדרשו.

לצד כל זאת התמסרה לתורת בעלה הגדול הרבי מתולדות אהרן, והתמסרה בלב ונפש לביתה ולגידול וחינוך צאצאיה, כשמטרה אחת בפניה להקל מבעלה הגדול. ואכן הרבנית הייתה לעזרתו בקודש שיוכל לשקוד  על תורתו ועבודותיו בקודש, מבלי שום הפרעה, גם בסערת הימים בתקופות עוני ומחסור, הסתפקה תמיד במועט.

בעת הקמת בית המדרש של חסידי תולדות אהרן במונסי, תחת הנהגת בעלה הגדול הרבי שליט"א הרבתה פעלים למען קיום המקום.

מאז הקימה את ביתה, דלת ביתה היה פתוח לרווחה למען עשרות נדכאים, יתומים ושבורי לב, בכל מקומות מושבתה הייתה ידועה כמקום מפלט לכל נדכא ונשבר, אשר מצאו בביתה ארוחות דשנות ומשביעות, וגם כמקום לשפוך את מר נפשם, מידת הסבלנות בה הצטיינה הייתה לשם דבר, וכל ימיה עסקה במצווה גדולה זו לחזק ולעודד נדכאות ונשברות.

בקיום מצוות הכנסת אורחים הייתה מופלגת, ביתה בארה"ב היה מלא במשולחים וגבאי צדקה מארץ הקודש והיא הייתה מכינה להם סעודות כיד המלך, לרבות שבתות עת סעדו על שולחן בעלה הבחורים החשובים חברי החבורות, הרבנית ע"ה הייתה דואגת לבל יחסר המזג, והכינה מאכלי שבת בשפע. חזקה מיוחדת הייתה לה רבות בשנים לבשל ליולדות וחולים מבתים שבורים שאין מי שיסעד אותם, וממש כך עד ימיה האחרונים לא זנחה בשום אופן ועל אף הקושי לא וויתרה בכל מצב להכין ולבשל לכל הנצרכים.

החסידים מספרים ל'בחדרי חרדים' כי כל חייה מאסה הרבנית במחמדי ותענוגות העולם הזה, והייתה בזה לכל דבר מגושם, הופעתה והתנהגותה הייתה סמל לאצילות, צניעות וענוות חן, ודמותה הייתה סמל ודמות של הנשים הצדקניות מדור הקודם.

תפילותיה הזכות היו בדמעות שליש ונודעו לשם דבר, כל חיה הייתה מרבה בתפילות ותחנונים ואמירת תהילים, למען ישועת הכלל והפרט, הייתה מצרה בצרתן של ישראל, ושמחה בשמחתן ברוב התרגשות של אמת.

עם עלות בעלה האדמו"ר מתולדות אהרן לכס ההנהגה לפני חצי יובל שנים, עלו יחד לארץ הקודש וכאן גילתה מידה מרובה בתכונותיה ומידותיה הטובות, והרבתה פעלים למען הכלל והפרט באופן מיוחד.

גולת הכותרת הייתה הקמת ארגון 'איחוד נשי תולדות אהרן' – 'כנישתא חדא', המאחד את כל נשות הקהילה, ובמסגרתה התקיימו עשרות כינוסי חיזוק, בה הופיעה ונשאה דברי חיזוק היוצאים מהלב, "עצם מסירת הדברים על ידה, הייתה דוגמה מהלכת לחיזוק והתעוררות לצניעות וקבלות טובות. ובמיוחד מסרה שיחות לכלות לפני יום חתונתם, שעשרות ומאות העידו, שקיבלו מזה משנה סדורה בנויה לכל מהלך החיים", מספרים החסידים.

כמו כן הקימה את ארגון 'עזר ליולדות – לב טוב' להקל על נשות החסידות בעתות שמחה בבתי החסידים.

גם בארץ עשרות בחורים תושבי חו"ל שלומדים כאם סעדו את סעודות שבת קודש בשבתות בבוקר בשולחנו של הרבי והרבנית הכינה את שפע מאכלי שבת קודש, מתוך הכרת ערך לומדי התורה בטהרה, ובמשך כל ימות השבוע הכינה לשבת והייתה ששה ושמחה על הזכות שנפלה בחלקה למלא את גרונם של תלמידי חכמים.

כאמור, בשנה האחרונה חלתה, וסבלה ייסורים קשים ומרים שקבלה באהבה ובדומיה, מתוך גבורה עילאית וצידוק הדין, ולמרות הכול המשיכה בסדר יומה ככל יכולתה, תפילות רבות נאמרו לזכותה אבל נגזרה הגזירה והיא השיבה את נשמתה הטהורה ליוצרה.

זכתה המנוחה הרבנית ע"ה לראות עולמה בחייה להקים דורות ישרים ומבורכים, בנים וחתנים צועדים בדרכי אבות תלמידי חכמים מופלגים, בניה הרה"צ רבי ישראל יוסף, הרה"צ רבי אהרן, הרה"צ רבי משה - אב"ד תולדות אהרן לונדון, הרה"צ רבי מנחם נחום, הרה"צ רבי ישעיה, הרה"צ רבי יואל יחיאל, הרה"צ רבי שלמה לייב, חתניה: הרה"צ רבי אברהם רבינוביץ, האדמו"ר מטשערנוביץ, הרה"צ רבי אליהו גינזנבורג, הרה"צ רבי ברוך כהנא, והרה"צ רבי נתן פרידמן, נכדים ונינים תלמידי חכמים וחסידים.

אחיה הם: האדמו"ר מזידיטשוב לונדון, הגה"צ אב"ד זידיטשוב חרדים, האדמו"ר מזידיטשוב ויליאמסבורג, האדמו"ר מבאלחוב, האדמו"ר מזידיטשוב בני ברק, ואחותה הרבנית אשת האדמו"ר מטאהש.

תהא נשמתה צרורה בצרור החיים.

הרבי מתולדות אהרן חסידות תולדות אהרן הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד