ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
הדיונים מאחורי הקלעים

ההתייחסות הישראלית לפלישה הרוסית: כך נפלה ההכרעה

ההחלטה הישראלית לפרסם הודעת גינוי להכרזה הרוסית על דונייצק ולוגנסק באוקראינה - התקבלה לאחר שהבינו כי בכל מקרה יצטרכו לספק התייחסות לקראת הדיון באו"ם. כמו"כ, הודגש כי עם כל החשיבות של התיאום הביטחוני בסוריה, המחויבות הישראלית היא לעולם המערבי

ההתייחסות הישראלית לפלישה הרוסית: כך נפלה ההכרעה
ליברמן, לפיד ובנט צילום: Marc Israel Sellem/POOL

ההחלטה על פרסום הודעת נגד ההכרה הרוסית בריבונות דונייצק ולוגנסק באוקראינה - התקבלה לאחר שבישראל הבינו כי יצטרכו לספק התייחסות, לקראת הדיון שיתקיים היום (רביעי) באו"ם.

על פי ‎גורם ישראלי, שצוטט ב'כאן 11', לא הוצבה דרישה אמריקאית רשמית, אך בכל מקרה - ישראל הייתה נדרשת למסור התייחסות לקראת הדיון באו"ם. לדבריו, ההבנה בישראל הייתה שלא ניתן לשתוק יותר בסוגייה.

כמו כן, בימים האחרונים התנהלו דיונים בדרג המדיני והדיפלומטי-מקצועי בנוגע להבעת העמדה הישראלית בנוגע למשבר באוקראינה. בשיחות סגורות הודגש כי עם כל החשיבות של התיאום הביטחוני בסוריה, המחויבות הישראלית היא לעולם המערבי וארה"ב היא השותפה החשובה של ישראל.

על פי דיווח של עמיחי שטיין, בדיונים השתתפו בכירי משרד החוץ והמטה לביטחון לאומי (מל"ל), במטרה לנסח הודעה שלא תכעיס את רוסיה - מעצמת על שהשפעתה האבסולוטית על סוריה מכריחה את ישראל לפעול בתיאום מלא עמה, בין היתר בתקיפות של יעדים במדינה.

ההחלטה הסופית התקבלה היום בתום דיון - בהשתתפות ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ ושר האוצר אביגדור ליברמן - שנערך בנושא המתיחות במזרח אירופה.

כזכור, מוקדם יותר ביום דווח כי לאחר התלבטויות קשות - ישראל פרסמה תגובת ראשונה להכרזה הרוסית על דונייצק ולוגנסק באוקראינה, כשטח שריבונות רוסית.

בהודעת של משרד החוץ לא הוזכרה המילה רוסיה, אך המסר ברור: "ישראל שותפה לדאגה הבינ"ל מהצעדים במזרח אוקראינה ומההסלמה החמורה שחלה במצב, מקווה שיימצא פתרון דיפלומטי שיוביל לרגיעה ומוכנה להתגייס לכך, אם תתבקש".

"ישראל תומכת בשלמותה הטריטוריאלית ובריבונותה של אוקראינה", נכתב בהודעה.

במשרד החוץ גם התייחסו למצבם של אזרחי ישראל השוהים באוקראינה: "מדינת ישראל דואגת גם לשלומם של אלפי אזרחים ישראלים המתגוררים באוקראינה ולקהילה היהודית הגדולה שבה".

נמסר גם כי "ישראל ערוכה להעביר לאוקראינה סיוע הומניטרי מיידי בהתאם לצרכים שיעלו, ומקיימת על כך שיח עם הרשויות במדינה".

"ישראל ממשיכה בשיח קרוב עם שותפותיה על דרכים להשיב את המאמץ הדיפלומטי למסלולו", לשון הודעת משרד החוץ.

אוקראינה רוסיה משרד החוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד