י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מוהל לא מוסמך מכפיל הסיכון לסיבוך בברית פי שלושה

נתוני ועדת הבריתות: מתוך 38 מקרים של סיבוך לאחר ברית, היו מוהלים לא מוסמכים אחראיים לכ-40% מהם, למרות שחלקם בקרב המוהלים הוא 20% בלבד

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

הסיכוי לסיבוך רפואי הקשור בברית המילה - גבוה פי שלושה כאשר המוהל לא הוסמך על ידי הרבנות הראשית. כך עולה מנתונים שהוצגו בשבוע שעבר בפני ועדת הבריתות, המשותפת לרבנות הראשית ולמשרד הבריאות.

לפי הדו"ח, בשנת 2012 נרשמו בבתי החולים 38 מקרים של סיבוכים הקשורים בברית המילה, וזאת מתוך כ-60 אלף לידות של בנים יהודים באותה שנה בישראל. לדברי ד"ר אלי שוסהיים, חבר בוועדה, הסיכון לסיבוכים המגולם בנתונים אלה - ברמה של 0.06% - נמוך משמעותית ביחס לרוב הפרוצדורות הרפואיות הקיימות.

מתוך 38 מקרי הסיבוך, 14 מקרים התרחשו כתוצאה מברית שנעשתה על ידי מוהל בלתי מוסמך. "כ-20% מהמילות המתבצעות על ידי מוהלים בלתי מוסמכים, אך הם אחראיים לכמעט 40% מהסיבוכים", אמר נציג משרד הבריאות בוועדה, ד"ר משה וסטרייך. ובאחוזים, הסיכוי לסיבוך אצל מוהל לא מוסמך הוא 0.11%, לעומת 0.04% אצל מוהלים מוסכים - כמעט פי שלושה.

הרב משה מורסיאנו, ראש מחלקת הבריתות ברבנות הראשית לישראל, מציין בסיפוק כי בסך הכל, משקפים הנתונים ירידה משמעותית במספר מקרי הסיבוך בשנה שעברה: "בשנת 2011 תועדו 54 סיבוכים. אנחנו מייחסים את הירידה במקרי הסיבוך לעלייה בזמינות של המוהלים, המגיעים לטפל בתינוקות בבתיהם ומייתרים את הצורך בפנייה לחדר המיון".

אולם לדברי ד"ר וסטרייך אין בכך די: "מבדיקה שערכנו התברר שבחלק גדול מהמקרים ההורים פנו למיון משום שהם רצו להימנע מלהטריד את המוהל בשבת". בעקבות הדברים, החליטה הוועדה להוציא נוהל חדש, המחייב את המוהלים להיות צמודים בשבת לטלפון זמין, ולענות לו אם יצלצל. "חשוב גם ליידע את ההורים שאם קורה משהו בשבת, יש לפנות למוהל וחובה עליו להיות זמין ולהגיע לטפל בתינוק במקרה הצורך", אומר ד"ר וסטרייך.

ועדת הבריתות עוסקת גם בהסמכת מוהלים. המבחנים עוסקים בנושאים הלכתיים, אתיים ורפואיים נרחבים. באותה ישיבה שבה הוצגו הנתונים נבחנו שלושה מוהלים. אחד מהם נדרש להשיב מה הם הסימנים הרפואיים לכך שהתרחש זיהום במקום הברית, ואחר נדרש למנות את הסיכונים שנגרמים כתוצאה משימוש במשחות האלחוש השונות.

נוהל חדש נוסף מחייב את המוהלים לתת להורי התינוק מסמך כתוב ובו הסברים מפורטים כיצד יש לנהוג בתינוק לאחר הברית, וכיצד יש לפעול במצבי חירום שמתעוררים.
מוהל ברית סיבוך סיכון תינוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד