ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
מהמקלט, מהמכולת ומהכבישים הפקוקים

"המצב מחמיר מרגע לרגע": החרדים באוקראינה מדווחים ל'בחדרי' | מיוחד

דאגה מחד ואופטימיות מאידך: 'בחדרי חרדים' עם התושבים באוקראינה, היישר מהקהילות היהודית בקייב, אומן, אודסה וחרקוב • על לילה של הפצצות, הניסיון להימלט והתוכניות לימים הקרובים | צפו בתושבים החרדים שמדווחים לגולשי 'בחדרי' ממרכזי המלחמה באוקראינה | מיוחד

"המצב מחמיר מרגע לרגע": החרדים באוקראינה מדווחים ל'בחדרי' | מיוחד
החרדים באוקראינה מדווחים צילום: בחדרי חרדים

אוקראינה התעוררה לפנות בוקר לרעשי פיצוצים ולמציאות של מלחמה, הרחובות ריקים מאדם, אך הכבישים הראשיים עמוסים בהמונים שממהרים לצאת מהערים ולנסות להגיע בהקדם לאחד הגבולות הקרובים, מה שהביא לפקקים ענקיים. 'בחדרי חרדים' מביא מהשטח עדויות של חרדים תושבי אוקראינה, מקייב ועד אומן

קייב:

מאיר, חרדי תושב קייב מקהילת 'אור החיים' מספר ל'בחדרי חרדים' את המתחרש בבירה מאז שעות הבוקר המקודמות, "קמנו לפנות בוקר מרעשי פיצוצים ואזעקות, היה ממש מלחיץ. מהחלון בבית ראיתי אנשים בלחץ שניסו לתפוס מחסה", הוא מתאר כי "כרגע מחוץ לקייב מרגישים את הלחץ בפקקים", על התוכניות של היהודים באזור הוא אומר, "אנחנו. בקהילה מתארגנים לעזוב את קייב במהירות ולהתחבא עד יעבור זעם".

אודסה:

בשיחה עם 'בחדרי חרדים', בוריס, בעל הצרכנייה הכשרה בקהילה היהודית, רגוע ואופטימי, "היום התעוררנו ליום קשה אבל בעזרת ה' נקווה שנעבור את זה בשלום". בוריס מספר, "אני מנהל מכולת כשרה שם יש מוצרים לקהילה, אני נשאר פה אם צריכים משהו יש טלפון שלי על הדלת מוזמנים להתקשר ואפתח לכם את החנות", הוא מסכם, "תבואו, תקנו, תאכלו והכל יהיה בסדר".

חארקיב:

שליח חב"ד בחרקוב, הרב מנדל מוסקוביץ', נמצא בחזית המתוחה ביותר, גם הוא לא מתכנן לעזוב את המקום כל כך מהר, "מחמש בבוקר ההפצצות בעיקר מחוץ לעיר אך נשמעים בתוך העיר". הוא מספר ל'בחדרי חרדים': "התעוררנו עם ההפצצות וירדנו למקלט". הוא מוסיף כי "כרגע נשארים כל אחד בבית שלו. מנסים להשיג אוכל ומים ומה שנדרש להישאר במקלט. אנחנו לא עוזבים את חרקוב. תכננו לשלוח היום מאות חבילות ושקיות מזון. מנסים למצוא פתרונות איך לשלוח".

הרב מוסקביץ' אופטימי למצב, הוא אומר לנו, "אנחנו אופטימיים, אנחנו צריכים להישאר כאן בשביל הקהילה כדי לעודד אותם ברוחניות ולתת להם כוחות. אנחנו עושים הכל כדי להישאר אופטימיים ולחזק את כולם. עוקבים אחרי ההנחיות". הוא מספר בשעות האחרונות כי "המצב מחמיר מרגע לרגע אבל בנפש ובלב אנחנו רגועים. למרות שסוגרים את חרקוב עם טנקים. יש לנו אמונה וביטחון בקב"ה נמשיך להיות חזקים".


אומן:

גם העיר אומן בה קיימת קהילה חרדית גדולה, ספגה הבוקר את המתקפות. ההפצצות הורגשו שם היטב, ובני הקהילה נערכים להתפנות מאחד הגבולות הסמוכים למקום מבטחים, שלומי אלישע תושב אומן המשמש גם כסגן יו"ר הצלה אוקראינה מספר ל'בחדרי חרדים' על הנעשה בשעות האחרונות, "אנחנו כאן באומן עברנו לילה קשה, קמנו לבוקר מתוח, המצב כרגע תחת שליטה, כולם מתפנים לכיוון אחד הגבולות ונקווה לטוב ובעזרת השם שכל היהודים לא יפגעו ויהיה בסדר".

אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד