כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
הציון, הילדים והאוכל

המשבר באוקראינה: רבה של ברדיטשוב מספר ל'בחדרי' על מצב החירום

הרב משה שמואל טאלר, שליח חב"ד ורב קהילת ברדיטשוב שבאוקראינה, מספר בשיחה ל'בחדרי חרדים' על תחושות היהודים בעיר, על מצב הציון של הרה"ק רבי לוי יצחק מברדיטשוב זי"ע, על הלימודים לילדים ועל התוכניות לתקופה הקרובה בצל המתקפה הרוסית הכבדה על ערי אוקראינה

המשבר באוקראינה: רבה של ברדיטשוב מספר ל'בחדרי' על מצב החירום
יהודי ברדיטשוב באמירת תהילים בצל המלחמה צילום: באדיבות המצלם

הרב משה שמואל טאלר, שליח חב"ד ורב קהילת ברדיטשוב שבאוקראינה, מספר הערב (חמישי) בשיחה ל'בחדרי חרדים' על מצב היהודים בעיר, בצל המתקפה הרוסית הכבדה על ערי אוקראינה.

הרב טאלר מתאר כי בשעות הבוקר שמעו הדי פיצוצים ואזעקות שהרעידו את היישוב, אבל בשעות האחרונות לא נשמעו קולות מלחמה בעירייה הקטנה.

"למרות השקט השורר בשעות האחרונות בעיר, מעט מאוד אנשים מסתובבים ברחובות", מספר הרב טאלר, "יש פאניקה ואנשים מעדיפים להישאר בבית".

לדבריו, "כל החנויות סגורות, אבל יש תורים ארוכים ליד תחנות דלק, בתי מרקחת וכדומה. רק דברים הכרחיים".

הוא שולל אפשרות של בריחה. "אנחנו לא נמלטים ולא הולכים לשום מקום. אנחנו נשארים כאן", הוא קובע בנחרצות.

רב הקהילה מתייחס גם לנושא החינוך בצל המלחמה ומסביר כי "במהלך השנה, מרבית הילדים היהודים בברדיטשוב לומדים בישראל ורק בודדים מתחנכים כאן, והם נאלצים להישאר בבית. בדרך כלל הם לומדים בתלמוד תורה שבערים סמוכות, אך בעקבות המצב - הם לומדים באמצעות תוכנת 'זום'".

בנוגע לציונו של הרה"ק רבי לוי יצחק מברדיטשוב זי"א, הרב טאלר אומר כי הציון פתוח כרגיל, אך בימים אלו, רק תושבי היישוב פוקדים את הציון. הוא לא חושש מפגיעה בציון כתוצאה מהשתלטות רוסית אבל מדגיש כי במידה והיישוב יהיה תחת שליטת ברית המועצות - יהיה יותר מורכב להרבה יהודים, בעיקר מארה"ב, לפקוד את הציון, כי יצטרכו להנפיק ויזה להגיע ל"רוסיה החדשה".

יצוין כי הרב טאלר מקושר מאוד לציון בברדיטשוב, זאת מכיוון שהוא זה שחשף את הציון המקורי של הצדיק, יחד עם קברי שלושת בניו, במהלך עבודת ריצוף שבוצעה בחסות משבר הקורונה העולמי שגרם לשיתוק כמעט מלא של המרחב הציבורי וענף התיירות, ושהוביל להפסקת זרם המתפללים.

לסיום, הרב טאלר ביקש מיהודי העולם להתפלל לשלומם של יהודי אוקראינה. מוקדם יותר כינס הרב את יהודי היישוב בבית הכנסת המקומי לאמירת תהילים לאור המצב הקשה.

ברדיטשוב מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד