י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

המוח היהודי: חברה ישראלית נמכרת ב-235 מיליון דולר

שלושת היזמים של חברת המחשוב הרפואי יקבלו במשותף עשרות מיליוני דולרים • הרוכשת היא AllScript האמריקנית

משרדי די בי מושן, צילום: רוני שיצר
משרדי די בי מושן, צילום: רוני שיצר



חברת המחשוב הרפואי די בי מושן (dbMotion) תימכר לחברת AllScript האמריקנית, כך הודיעו היום שתי החברות. המכירה תתבצע תמורת 235 מיליון דולר, מהם 145 מיליון במזומן, 50 מיליון במניות אולסקריפטס ועוד 40 מיליון במזומן בתשלום דחוי למשך 18 חודשים.

די בי מושן, שהוקמה ב-2003, היא מחלוצות תחום מערכות המחשוב לתחום הרפואי. מכירותיה מגיעות לכמה עשרות מיליוני דולרים והיא מעסיקה כ-110 עובדים ברעננה, הוד השרון ועומר. די בי מושן הייתה אחת מחברות הסטארט-אפ המבטיחות של "גלובס" בשנת 2006.

די בי מושן פיתחה מערכת שמאפשרת לשלוף "תיק רפואי" וירטואלי עבור חולה, תוך אינטגרציה של מידע ממספר רב של מאגרי מידע שונים שבהם נשמרו הנתונים על-ידי מחלקות שונות בבתי החולים ומרפאות בהן החולה מטופל. השליפה מתבצעת מכל המאגרים, תוך מספר שניות. כאשר הטיפול מסתיים, ה'תיק' נסגר ונעלם וכל נתון שמור רק במאגר הרלוונטי.

הלקוחות הגדולים של החברה כיום הם בתי חולים ורשתות מרפאות, אשר נעזרים בטכנולוגיה של החברה כדי לאחד בין סוגי מידע שונים ששמורים במאגרי מידע שונים של אותו גוף רפואי. בבתי חולים בארה"ב, שם נמצא השוק העיקרי של החברה, מדובר לפעמים בהאחדה בין מאות מחלקות, שכל אחת משתמשת במאגרי מידע מעט שונים אשר מותאמים לצרכיה. בעתיד אמורה המערכת להשתתף במהפכה הצפויה של איחוד מידע רפואי של כל הגורמים הרפואיים שאצלם מטופל חולה יחיד. פתרון כזה אפשרי מבחינה טכנולוגית, באמצעות המערכת של די בי מושן, אולם מתעכב מסיבות פוליטיות, שיווקיות וביורוקרטיות וכן בשל חששות שקשורים בבטיחות.

יובל אופק, מנכ"ל החברה, מסביר: "אנחנו לא חברת רשומה רפואית אלא עוסקים באינטגרציה של מידע לאורך הקשת של הטיפולים בין בתי החולים, המרפאות והמומחים השונים. הצורך לשתף ולאגד את המידע כדי שאפשר יהיה לקבל תמונה כוללת הוא חשוב לחולה וגם מאפשר התייעלות למערכת, ובזה אנחנו מהמובילים בעולם".

המרוויחים העיקריים מהעסקה הן קרנות הון הסיכון הישראליות פיטנגו, ג'מיני ו-וורטקס. מדובר בהחזר של פי 4 על ההשקעה כאשר ניתן להעריך שכל המשקיעים נהנים ממנו בשיעורים דומים, משום שכולם השקיעו בחברה מאז תחילת דרכה. יחד עם השקעה של בית החולים האוניברסיטאי של פיטסבורג ועם השקעה של אולסקריפטס עצמה ב-2011, הושקעו בדי בי מושן עד היום קצת יותר מ-50 מיליון דולר. גם היזמים וההנהלה הבכירה צפויים להרוויח מהאקזיט, והם כנראה ישלשלו לכיסם עשרות מיליוני דולרים.

אולסקריפטס, החברה הרוכשת, מתמחה בתחום המידע הרפואי, לרבות שירותי ניהול קליניקה, חיוב אלקטרוני, מרשמים אלקטרוניים וגם רשומה רפואית. היא נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 2.15 מיליארד דולר.

"חלוצים בתחום"

רמי ברכה, שותף בפיטנגו אשר הוביל את ההשקעה מטעמה, מספר: "די בי מושן הוקמה בתוך חברת ה-IT נס על-ידי היזמים אסף הלוי וזיו אופק. הם יישמו לצרכים רפואיים את הפלטפורמה של נס, והיו החלוצים בתחום.

"את הפיתוח הראשוני ביצעה החברה, יחד עם שירותי בריאות כללית, שהייתה גם היא חלוצה וייחודית בתחום, כגוף שמהווה גם חברת ביטוח וגם מערך טיפול הכולל רפואה בקהילה וכן בתי חולים". אופק מסביר כי: "שירותי בריאות כללית הקדימו את השוק והשקיעו בשלבים מאוד ראשונים. בזכות הניסיון עם הכללית, כשהשוק העולמי בתחום התחיל לתפוס תאוצה, אנחנו כבר היינו מוכנים עם המערכות שלנו".

ברכה: "יובל, מנכ"ל החברה היום, הוא אח של זיו אופק, אחד משני היזמים. יובל היה ונצ'ר פרטנר בפיטנגו והוא הכיר לנו את החברה והציע לנו להשקיע בה כספין אוף של נס. כשהבנו שהוא מעוניין להיות המנכ"ל, הרעיון מצא חן בעינינו. יובל ניהל את החברה מאז, והוא בנה חברה לעילא".

יחד עם פיטנגו, נכנסו להשקעה בחברה גם ג'מיני ו-ורטקס. "הם השקיעו כשעוד לא הייתה חברה", מפרגן ברכה. ב-2006 הצטרף בית החולים UPMC בפיטסבורג, שנכנס כמשקיע אסטרטגי ולקוח. "הם מובילי דעה משמעותיים ביותר", אומר ברכה, "בארה"ב הם ממש גידלו את החברה, אפשר לומר שהם היוו חממה עבורה. המשרדים עברו לפיטסבורג ואז החלה הפריצה של החברה בארה"ב, ובמהלך השנים היא בנתה לעצמה שם של מוביל טכנולוגי".


שוק חם

בתקופה הזו שוק המחשוב הרפואי הפך חם, הן בשל ההבנה של מערכות הבריאות כי לא יוכלו עוד להתעלם ממהפיכת המחשוב והאינטרנט ולהמשיך לנהל את המידע של החולים בתיקי נייר, והם בזכות תמריצים שנתנה בשנים האחרונות ממשלת אובמה כדי לעודד את התהליך הזה, בתקווה שהוא יוכל לחסוך כסף מתוך תקציב הבריאות המכביד של ארה"ב.

התמריצים דחפו תחילה את השוק אך בהמשך הפכו לחרב פיפיות. "חלק מן התמריצים אכן התקבלו וחלק לא. בשנה האחרונה גורמים רבים ביקשו לחכות ולראות לאן מתכנסת החקיקה הזו ולכן הייתה האטה מסויימת בשוק, שכרגע מתחילה להשתחרר".

אולם, אם מסתכלים על טווח של כחמש שנים, השוק בנסיקה. עם הזמן, גורמים מתחומים רבים נכנסו לתחום - לא רק חברות המחשוב הרפואי כמו מקסן, אלא גם חברות ה-IT הכלליות כמו IBM וכן חברות הביטוח הרפואי הגדולות, שרכשו פעילויות IT כדי שיוכלו בעצמן לעקוב אחרי המידע של הלקוחות שלהן בכל מוסדות הטיפול (ברשותם של הלקוחות, כמובן).

בשנים האחרונות התרחשה קונסולידציה בתחום ודי בי מושן הייתה אחת מאחרונות החברות העצמאיות, וקיבלה מספר פניות והצעות לרכישתה בשנים האחרונות. ברכה מסביר כי: "המייסדים חיכו להצעה שתהיה אטרקטיבית כלכלית אבל גם תאפשר מיזוג אמיתי שישמור על היכולות של החברה, על המוצר ועל העובדים".

- המצב של החברה היום הוא השיא שלה, או שהיו עליות ומורדות בשנים האחרונות?
"לא, החברה בשיא שלה מכל בחינה: מכירות, הסכמים אסטרטגיים, צוות וניהול".
- לאור העובדה שהחברה מוכרת בעשרות מיליוני דולרים ונמצאת בשיא, האם האקזיט לא קצת מאכזב?
"ההחזר על ההשקעה הוא יפה וכולנו מרוצים. די בי מושן לא נותנת פתרון מלא לכלל הבעיה של בניית תיק רפואי אחוד. למשל, אולסרקיפטס שאיתה אנחנו מתמזגים, מגיעה לקליניקות של רופאי המשפחה. זה שילוב של כוח טכנולוגי ושיווקי. היה ברור שנצטרך לחבור למישהו והשאלה הייתה רק באיזה תנאים ולמי".

אופק: "עד היום התמקדנו בלממש את הערך שלנו וככל שגדלנו והצורך של הלקוחות הולך וגדל, צריך להגיע לשוק עמוק יותר ומהר יותר. הצלחנו לעשות זאת עם שותפויות אבל בשלב כלשהו השתכנענו שהכי טוב לחבור לשותף ראוי שזה תחום העיסוק שלו".
אקזיט ישראלי די בי מושן ציוד רפואי מכירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד