ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
הקרינה הגרעינית עלתה

קייב הופכת לעזה: אזרחים תופסים נשקים ונערכים ליציאה לקרב

מלחמת רוסיה-אוקראינה: כ-18 אלף נשקים חולקו לאזרחים ברחובות קייב המופגזת | רמות הקרינה בכור הגרעיני בצ'רנוביל עלו | גם סוריה מצטרפת לאיראן ובלארוס ותומכות בפוטין | מנגד, הערב ייערך פסגת ראשי מדינות נאט"ו שידונו במצב המתוח במזרח אירופה | צפו בתיעודים

קייב הופכת לעזה: אזרחים תופסים נשקים ונערכים ליציאה לקרב
ההפגזות באוקראינה צילום: מתוך הסרטון

עד כה חולקו כ-18 אלף נשקים לאזרחים באוקראינה שנענו לקריאת הנשיא ולדימיר זלנסקי להירתם למאבק ולקחת נשק ליד במטרה להגן על המולדת מפני התוקפנות הרוסית בכל האמצעים.

הצטיידות האזרחים עם נשקים עלולה להקשות מאוד על השתלטות רוסית של ערים מרכזיות. דוגמה לכך היא רצועת עזה, בה המחבלים מתערבבים באוכלוסייה האזרחית ומקשים מאוד על פעילות צה"ל במהלך מבצעים קרקעיים בתוך הרצועה.

חלוקת הנשקים מתבצעת כשבמקביל, הכוחות הרוסים שולטים בכור הגרעיני של אוקראינה בצ'רנוביל. מלבד הדאגה לשלום עובדי הכור, סוכנות הפיקוח על אנרגיה גרעינית של אוקראינה הודיעה היום (שישי) כי רמות הקרינה בצ'רנוביל עלו לאחר שהמקום נתפס על ידי רוסיה.

עדכונים שוטפים:

16:25 -חרקוב מופגזת: ראש עיריית חרקוב, איגור טרחוב פנה לתושבים והמליץ להם להסתתר, "בשל העובדה שהחלה ההפגזה על העיר, ננקטו אמצעי אבטחה, צומצמה התחבורה הציבורית. אנו קוראים לכל האזרחים לרדת לרכבת התחתית המשמשת כיום כמקלט, וכן למרתפים למקלטים".

15:55 - ‏נשיא רוסיה פוטין: "השימוש של מדינות אנוכיות בסנקציות - בלתי מתקבל על הדעת".

15:50 - ‏שר החוץ של אוקראינה דימיטרו קולבה טוען כי רוסיה הפציצה גן ילדים: "מדובר בפשע מלחמה. אנו אוספים מידע על מנת שנוכל להגיש תביעה לבית הדין הבינלאומי בהאג".

15:38 -גם ‏צ'כיה מצטרפת לפולין ומודיעה על כוונתה לסגור את השטח האווירי שלה למטוסים רוסיים.

15:30 - הצבא האוקראיני טוען כי 1,000 החיילים הרוסים שנהרגו מאז תחילת הקרבות - מהווים את "האבדה הכי כבדה שהייתה לרוסיה בהיסטוריה של הצבא הרוסי בפרק זמן כזה קצר".

15:25 - ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי מתכוון לסגור את המרחב האווירי של פולין למטוסים רוסיים.

15:20 - נשיא אוקראינה ‏זלנסקי מסייר בשעות האחרונות ברחובות הבירה קייב. הוא עטה עליו בגדים צבאיים עם קסדה מתוצרת ישראל.

15:05 - האיחוד האירופי מתכוון להקפיא את נכסיהם הכלכליים של נשיא רוסיה פוטין, ושר החוץ הרוסי לברוב.

15:02 - ראש עיריית קייב מודיע: "העיר נכנסה לשלב ההגנה, המצב קשה". לדבריו, "עכשיו נשמעים יריות ופיצוצים באזורים מסוימים. האויב רוצה לכבוש את הבירה להוריד אותה על ברכיה ולהרוס אותנו".

15:00 -מעל 1,000 חיילים רוסים נהרגו בקרבות מול אוקראינה. כך לטענת משרד ההגנה האוקראיני.

האוקראינים טוענים כי חיילים רוסים נמלטו והשאירו את הרכבים. צפו

14:55 - ברוסיה מדווחים כי הקרמלין מוכן להוציא צוות שיקיים משא ומתן עם אוקראינה במינסק.

14:53 - רוסיה טוענת כי כוחותיה כבשו את שדה התעופה הוסטומל סמוך לקייב, וכי הצבא חוסם את הגישה לעיר ממערב.

14:45 - באוקראינה מפרסמים תיעוד שבו נראים לוחמים רוסים נמלטים ומשאירים את הרכבים מאחור. צבא אוקראינה מדווח כי אחד מהם נמלט יחף.

14:42 - צבא אוקראינה טוען כי כוחותיו השמידו כ-20 'טנקי אויב' שהיו לכיוון מינסק באזור צ'רניהיב.

14:40 - בעיר קוסטופיל עצרו שוטרים, יחד עם תושבי המקום שסיירו אף הם באזור, נערה שציירה צורת צלב ליד סניף הדואר המקומי. הצלב הוא סימן לרוסים היכן להנחית כוחות.

הצלב שמסמן לרוסים היכן להנחית כוחות

14:38 - יותר מ-200 חיילי יחידות מיוחדות של אוקראינה נהרגו או נשבו בקרב על שדה התעופה הוסטומל סמוך לקייב. כך לטענת משרד ההגנה הרוסי.

14:35 - שוב נשמעות אזעקות בקייב, בירת אוקראינה, המטרה העליונה של רוסיה.

14:32 - נשיא סין שי ג'ינפינג שוחח עם נשיא רוסיה פוטין והביע תמיכה במאמצים לפתור את המשבר באוקראינה באמצעות דיאלוג.

14:30 - האפיפיור פרנציסקוס הגיע לשגרירות מוסקבה בוותיקן, והביע בפני השגריר הרוסי את דאגתו העמוקה מהמצב באוקראינה. דובר הוותיקן אמר כי האפיפיור שהה בשגרירות כחצי שעה. מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה שבה האפיפיור מבקר בשגרירות זרה.

14:25 - נשיא אוקראינה זלנסקי קורא לזרים בעלי ניסיון קרבי שמוכנים לעשות זאת להצטרף לכוחות צבא של אוקראינה.

‏14:20 - שר החוץ הלבנוני מגנה את פלישת רוסיה לאוקראינה: "כמדינה קטנה אנחנו מתנגדים לכך שמדינה גדולה תתקוף מדינה קטנה". עד כה הגינוי הכי חריף שמגיע ממדינות ערב שמסתפקות אם בכלל בקריאה לאיפוק.

14:15 - ביידן מזהיר את פוטין כי ארה"ב תהיה 'מעורבת' אם הוא יעבור לתקוף את מדינות נאט"ו.

בתוך כך, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן התבטא בחריפות על המשבר במזרח אירופה וטען כי התגובה של נאט"ו והמערב לרוסיה לא תקיפה מספיק. לדבריו, הוא מקווה כי פסגת ראשי מדינות נאט"ו הערב לא תסתפק ב"שורת הגינויים הרגילה". טורקיה, שאינה חברה בברית נאט"ו, רוצה מאוד להצטרף אבל סובלת מדחיות, ככל הנראה, בעקבות היותה מדינה מוסלמית.

מאידך, ‏נשיא סוריה בשאר אל-אסד שוחח בטלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וגיבה את הפלישה לאוקראינה. "זה תיקון היסטורי והחזרת האיזון לסדר העולמי שאבד", אמר הנשיא הסורי, הכפוף לפוטין ששולט בפועל בסוריה.

התמיכה של אסד מצטרפת לתמיכה של איראן, ושל עוד מדינות בלתי דמוקרטיות התומכות הסוריה ובפלישה שלה לאוקראינה.

בימים האחרונים עלו טענות על כך שהגינוי של שר החוץ יאיר לפיד נגד הפלישה הרוסית, עלול לחבל בשיתוף פעולה של ישראל עם רוסיה בגבולות סוריה. רועי קייס ב'כאן חדשות' מציין כי "‏ביום זה כדאי לומר משהו חשוב: עם כל הכבוד לתיאום החשוב עם רוסיה בסוריה, לרוסים יש חלק בהתבססות האיראנית בשטח מאז תחילת המלחמה. ה-80 ק"מ שהם הבטיחו לישראל (הרחקת האיראנים ושות' מהגבול) לא התממשו/יתממשו לעולם ובמקביל התיאום לגבי התקיפות זה לא מאהבת ציון, אלא אינטרסים קרים גרידא".

אוקראינה רוסיה קייב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד