ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
מזון, אנרגיה ומתכות

התכוננו לפני: המוצרים שמחירם יזנק משמעותית ברקע המשבר באוקראינה

המלחמה שנפתחה באוקראינה יחד עם העיצומים שהוטלו על רוסיה עלול להביא לגל ענק של התייקרויות שישפיעו על מחירי המזון, מוצרים אלקטרוניים, ואפילו על כרטיסי הטיסה

התכוננו לפני: המוצרים שמחירם יזנק משמעותית ברקע המשבר באוקראינה
אילוסטרציה צילום: pixabay

המשבר באוקראינה צפוי ליצור גל של התייקרויות שישפיעו על מחירי המזון, מוצרים אלקטרוניים, ואפילו על כרטיסי הטיסה.

כדי להבין, אוקראינה ורוסיה אחראיות ליותר מרבע מהמסחר בחיטה בעולם, וחמישית מהמסחר בתירס בעולם. שליש עד חצי מהחיטה והמספוא לבהמות בישראל מיובאים מאוקראינה ורוסיה. סגירת נמלים ומסילות רכבת באוקראינה כבר שיבשה את האספקה. יבואני תבואות דיווחו כי בישראל מלאי תבואה מספיק לחודש בלבד. המחסור צפוי לייקר מוצרי בשר, חלב, ביצים. 

לגידול תבואות נדרש דשן – שגם אותו מייצאת רוסיה בכמויות גדולות. שיבוש בתחום זה יגרום להתייקרות הדשן ועלויות גדולות יותר יוטלו על חקלאים שמגדלים אותו – מה שיביא בתורו להתייקרות המזון בצלחת שלנו.

תחזית של הבנק הדני רבובנק משער כי, החיטה תעלה בעוד 30% והתירס ב-20%. "השמיים הם הגבול", אמר לבלומברג סקוט סקוביל, סגן נשיא של פרייס פיוצ'ר גרופ בשיקגו, על ההתייקרות הצפויה בגלל הסכסוך באוקראינה.

כפי שאמרנו, גל ההתייקרות לא יסתיים במזון ואנרגיה, לבידודה של רוסיה תהיינה השפעה גם על מחירי מתכות, עקב כך שהיא אחת הספקיות הגדולות שלהן.

לדוגמה, פלדיום נחשבת מתכת יקרה שהשימוש העיקרי שלה הוא בממירים קטליטיים, שהם רכיבים שנמצאים בכל מכונית ורכב בעל מנוע בעירה פנימית (בנזין או סולר) ו ומחסור בפלדיום עלול לשבש עוד יותר את שרשרת האספקה ולהקשות על ייצור מכוניות חדשות.

למותר לומר כי התייקרות הנפט והגז הטבעי לא מייקרת רק את המוצרים האלה עצמם או תזקיקי נפט כמו דלק למכוניות: כל מפעל זקוק לאנרגיה – ואם התשומות שלו מתייקרות, גם המוצרים שלו מתייקרים, בין אם אלה צעצועים או אייפונים.

 

מלחמת אוקראינה רוסיה יוקר המחיה התייקרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד