ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
היוזמה לעצרת נבלמה

הקרב הבא בין גפני לדרעי // ארי קלמן

באופוזיציה מאמינים כי קיימת הזדמנות להפיל את הממשלה, גפני מתנהל ב'ברוגז' עם חבריו ומנהל עימות מול ש"ס. מהלך שמביא לשקול מחדש את השת"פ ביניהם בזירה המוניציפלית • הצעה לעצרת המונית ברחובה של עיר - נדחית • החרדים תולים תקווה שאבידר יפיל את גזירות הדת | ארי קלמן בטור השבועי

הקרב הבא בין גפני לדרעי // ארי קלמן
גפני \דרעי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

1.

המילה 'בחירות' נשמעה לא אחת בשבוע האחרון במסדרונות הכנסת. ביום שלישי התכנסו ראשי מפלגות האופוזיציה לדיון חירום, כאשר על השולחן 'דיון אסטרטגי' בעקבות הזעזועים בממשלה עם החרם של 'כחול לבן' והתפטרותו של השר אלי אבידר וחזרתו לכנסת. באופוזיציה מאמינים כי העליונות הפוליטית שלהם חזרה לפחות במליאה, כאשר ייתכן ושוב גיוס עריקים חוזר לסדר היום ובכך יצליחו להפיל את הממשלה.
 
ואכן, בסוף השבוע ראינו את הקואליציה מתנהלת כקמפיין בחירות, ומפלגות הקצה העבירו מסרים לבוחריהם, מי בהתיישבות הצעירה ומי בתחבורה ציבורית בשבת. אם הרוח הזו תמשיך ותפתח גם את כנס הקיץ שיפתח לאחר יום העצמאות, נראה את הכנסת ממשיכה לסבול משיתוק וממילא גם הממשלה. ליברמן שהציע להביא תקציב בכנס הקיץ יוכל רק לחלום על זה וגם הרוטציה בין בנט ללפיד מוטלת בספק כך שקיימת אפשרות לבחירות אי שם בחגי תשרי.

משה גפני ואריה דרעי
 
מי שנעדר מהישיבה האסטרטגית הזאת הוא חבר הכנסת משה גפני. מזה כמה ימים מתנהל גפני במתכונת 'ברוגז' אל מול שותפיו למחנה הימין. החרם על הדיון הוא מחלוקת עמוקה על מדיניות מול הממשלה, ולא על ג'ובים כמו שמנסים לצייר במקומות מסוימים, הרי בסוף כולם רבים על ג'ובים. איוש חברי האופוזיציה בוועדות יגרום לכאב ראש עצום בוועדות השונות, גם בוועדת הכספים בהם יש רוב של שתי נציגים, במיוחד בדיוני התוכנית הכלכלית. אך דרעי ונתניהו נגררים אחרי עמדתו של בצלאל סמוטריץ' שמתבצר ומתעקש להמשיך בחרם.
 
2.
 
חילוקי הדעות הללו מביאים לעימותים קשים עוד יותר בין ש"ס לדגל התורה, בימים האחרונים עלתה על שולחן ראשי המפלגות החרדיות הצעה ליזום עצרת תפילה המונית ברחובה של עיר, "לא הפגנה – עצרת תפילה", אלא שזו נבלמה אחרי שרבני דגל התורה טענו כי יש לראות אם הממשלה תשרוד את המשבר, הניסיון לקיים את עצרת התפילה עוד בערב ראש חודש אדר ב' ירדה מהפרק, וייתכן וזה כן יקרה בערב חודש ניסן, אז גם הדבר לא יביא לביטול תורה של בחורי הישיבות, דבר שמונח בסדר העדיפויות של גדולי ישראל.

כך גם הצעה שעלתה לרגע שמא לכנס את שלושת המועצות לדיון משותף כדי להעיר את הציבור אל מול 'גזירות הממשלה' לא התבשלה, כאשר התנהלות דגל התורה תמוהה. גפני כבר הפך לאורח קבוע בקומת הממשלה, ניתן לראות אותו מפזז בקומת הממשלה בין פגישה עם עידית סילמן ושיחת מסדרון עם גדעון סער, "הגעתי לכנסת להשפיע ולפעול למען הציבור שלי", יאמר גפני, "מהקואליציה או מהאופוזיציה יש לי את אחריות לדאוג להם. לא נבחרתי לכנסת כדי להחרים ולחפש לעצמי הנחות למה לא להגיע לעבוד", בסביבת גפני מפטירים כי דרעי לא נצפה אפילו פעם אחת בוועדות בזמן שהיה ח״כ, "כנראה שהוא לא מכיר את הכוח שיש שם", הם אומרים.

גפני וסער השבוע\\ צילום: בחדרי חרדים
 
חבריו, ראשי מפלגות האופוזיציה מטיחים בגפני על כך שהוא עלול לפצל את האופוזיציה, "הנה עד שהם כמעט מתפרקים זה הזמן רק להעצים את החרמות, במיוחד עכשיו שהם כמעט התפרקו, איוש הוועדות יתפרשו כאילו אנחנו מפנימים כי הממשלה כאן כדי להישאר", הם מציינים כי "גם על הפילבסטרים ואיסור הקיזוזים במליאה טענו שזה מיותר והנה הראיה שזה הצליח שהקואליציה לא מצליחה לתפקד כממשלה, אלא פשוט מושתקת".
 
בש"ס זועמים על גפני גם על התנהלותו בעיקר במועצה הדתית בבית שמש, "אי אפשר לעשות איתם דילים", אמרו השבוע בכירים במפלגה, שכבר החלו מהררים בקול אולי כבר לא שווה להמשיך בדיל המוניציפלי שטלטל את המערכת המוניציפלית בבחירות האחרונות,  "כבר עדיף ללכת עם אגדות ישראל", הרהרו בקול בשיחות שקיימו, "באגודת ישראל / שלומי אמונים יש עם מי לדבר ואפשר לעשות איתם עסקים"
 
3.
 
לו 'פגסוס' הייתה מושתלת במכשירו של השר המתפטר אלי אבידר בחודשים האחרונים, היו מתגלות לא מעט שיחות שקיים ומקיים עם נציגי הסיעות החרדיות. מחוייכים מאוזן לאוזן נראו השבוע החרדים בכנסת אחרי הודעתו של אבידר על חזרתו לכנסת, מהלך שמשנה את מאזן הכוחות בין קואליציית 61 הצרה לבין האופוזיציה הלוחמנית. כאשר מלבד הזעזוע, הכנסת תהפוך להצגה הכי טובה בעיר.

אלי אבידר\\צילום: Yonatan Sindel/Flash90
 
הבקשה הראשונה של החרדים מאבידר תהיה "תקבור לנו את חוק הגיור", וממש לא מופקע שדרישתם לא תיענה בחיוב, אבידר אמנם ירצה להתמקד בנושאי דמוקרטיה לטובת אנשי מחאת 'הדגלים השחורים' ופתוח בנושאים דתיים, אבל הערכה היא שהוא יהיה שם כדי לתת יד לחרדים ולהציק קצת לבוס לשעבר איווט ליברמן, בלא מעט נושאים הוא יעדיף לשת"פ עם החרדים מאשר עם שותפיו לקואליציה. הוא יסחוט את כולם, הוא ישב למו"מ מידי יום עם הקואליציה והאופוזיציה וכך עתיד הוא לתפוס את מקומו של עבאס כשליט בממשלה ובקואליציה.

אלי אבידר משה גפני בצלאל סמוטריץ'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד