כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
לקראת כניסת הרוסים לזאפורז'יה

הפוסק מירושלים הורה: תתאמצו להקים קו חירום לשבת

גאב"ד היכל הוראה הגאון רבי משה ברנסדורפר בתשובה לרבנים מאוקראינה הורה להם לעשות כל דבר שיש בו ספק פיקוח נפש וספק הצלה בשבת קודש, ואף לברוח ולנסוע ממקום למקום כביום חול ללא צורך בשאלת רב על כל דבר, כמו כן הורה להקים קו חירום לשבת קודש לכל בית יהודי והקהילות באוקראינה

הפוסק מירושלים הורה: תתאמצו להקים קו חירום לשבת
הגאון רבי משה ברנסדורפר צילום: שלומי טריכטר

הפאניקה באוקראינה: הגאון רבי משה ברנסדרופר גאב"ד היכל הוראה בירושלים כתב מכתב לרבה של זאפורז'יה באוקראינה בו הוא מורה לו לעשות הכל גם בשבת בכדי להינצל מהמלחמה. 

במכתב שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' כותב הרב ברנסדרופר: "לכבוד הרה"ג רבי נחום הכהן ערנטרוי שליט"א רב העיר זאפורז'יה על דבר שאלתך כעת שמצב המלחמה בין במדינות רוסיה ואוקראינה הולך ומחמיר יותר ויותר ולפי הידיעות הקשות כבר הם עומדים סמוך לעירכם ה' ירחם על עמו ישראל, וביום השבת כבר יכנסו בתוך זאפורז'יה ומהוה סכנה גדולה לשפיכות דמים רח"ל". 

"בדבר שאלתך אם מותר לך להחזיק אצלך הטלפון בשבת קודש וכן אם יגיע למצב שצריכים ח"ו לברוח ממקום למקום מה מותר ומה אסור לעשות דברים הכרוכים בחילול שבת".

"הנני בזה שפשוט הדבר אחרי ששמעתי ממך את גודל סכנת שפיכות דמים שכל אחינו בני ישראל הנמצאים שם בכל עיר ועיר במדינה הנ"ל נחשבים שנמצאים כעת במצב סכנה ואין דבר עומד מפני פיקוח נפש ועל כן פשוט וברור שחיובא רמיא עליך להחזיק טלפון אצלך על כל צרה שלא תבוא".

"ולא זו בלבד אלא יש להתאמץ ביותר להקים מיד קו טלפון חירום לשבת קודש זו פרשת ויקהל שיהיה מקושר לכל הקהילות שבמדינת אוקראינה בכל עיר עיר ולכל ראש בית יהודי כדי לעדכן ולהתעדכן בידיעות נחיצות הצריכים לדעת אם צריכים לברוח ממקום למקום וכו' כדי להינצל אפילו מחשש סכנה ופיקוח נפש ויש להזדרז בענין זה גם אם כרוך הדבר בחילול שבת וכידוע שדבר זה יכול להיות עזר והצלה לאחינו בני ישראל הנמצאים בצרה כידוע". 

"וכלל גדול נקוט בידך שבמצב כזה אין שהות להיכנס לפרטי פרטים וכל דבר שהיו עושים בימי החול כדי להינצל או אפילו ספק הצלה מחויבים לעשות גם בשבת, וכעת במצב כזה אין הזמן להיכנס בפרטי פרטים ולשער הקל הקל יותר אלא מה שהיו עושי בימי החול עושין גם בשבת ואין כעת מקום להאריך".

את מכתבו מסיים: "ואנו תפילה לריבון כל עולמים שאחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה המקום ירחם עליהם ויוציאם מצרה לרוחה ומאפלה לאורה ומשעבוד לגאולה השתא בעגלה ובזמן קריב ונאמר אמן".

אוקראינה הרב משה ברנסדרופר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד