כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
זווית חדשה במלחמה

המשותף בין סוריה לאוקראינה: הנשיא ולדימיר פוטין

יש לא מעט שוני בין קייב ודמשק, בכל זאת אוקראינה היא בראיית פוטין החצר האחורית וסוריה היא מאחז ימי רחוק יותר בים התיכון. אבל יש גם קווי דמיון - שנוגעים בעיקר לזיהוי ההזדמנויות של נשיא רוסיה להחזירה לגדולתה, לזמנים של ברית המועצות | פרשנות

המשותף בין סוריה לאוקראינה: הנשיא ולדימיר פוטין
פגישת פוטין - אסד צילום: אתר הקרמלין

"רוסיה לא מגנה היום רק על עצמה, אלא על העולם ועל עקרונות הצדק והאנושות", את המילים האלה אמר נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין בשיחת הטלפון הראשונה מאז פלישת הרוסית לאוקראינה.

רועי קייס כתב לענייני ערבים ומומחה לעולם הערבי בטור מיוחד ב'כאן חדשות' על הקשר בין רוסיה לסוריה. "זה לא מפתיע אף אחד, אחרי מה שפוטין עשה בעבור אסד בשבע השנים האחרונות בסוריה - האחרון חייב לו את הישרדותו בכס השלטון בדמשק. הדבר המעניין הוא שגם אז הטרמינולוגיה והמנגינה הייתה די דומה, רוסיה מתערבת צבאית במלחמה בסוריה כדי להציל את העולם מ"הטרוריסטים", שבעיניי מוסקווה ודמשק הם כל מי שפועל להפלת משטר אסד, בין אם זה מורדים מתונים או פעילי ארגון דאעש הרצחני". כותב רועי קייס.

"מה שקורה היום הוא תיקון היסטורי והשבת האיזון שאבד לסדר העולמי עם נפילת האיחוד הסובייטי", אמר אסד לפוטין בשיחה אתמול. בדומה למשפט הראשון, המשפט האחרון היה יכול להיאמר בצורה כזו או אחרת גם בספטמבר 2015, עת החליט נשיא רוסיה להכניס את חיל האוויר הרוסי למערכה בסוריה כדי לסייע למשטר הסורי להינצל ובכך קיבע את הנוכחות הרוסית עד ימינו אנו.

רועי קייס מציין כי "מן הסתם יש לא מעט שוני בין קייב של 2022 לדמשק של 2015, בכל זאת אוקראינה היא בראיית פוטין החצר האחורית וסוריה היא מאחז ימי רחוק יותר בים התיכון. אבל יש גם קווי דמיון שנוגעים בעיקר לזיהוי ההזדמנויות של נשיא רוסיה בשנים האחרונות כדי להחזיר את רוסיה לגדולתה, לזמנים של ברית המועצות. במילים אחרות, היכן שיש ואקום והיכן שהוא מזהה שהמערב לא שש אליי קרב, הוא נכנס בכל הכוח ותוקע יתד".

ב-21 באוגוסט 2013 משטר אסד ביצע את הטבח הכימי באזור א-רו'טה המזרחית בפרברי דמשק, כשברקע אזהרות מצד ממשל אובמה, ששימוש בנשק כימי במלחמה הוא קו אדום. 1,500 בני אדם נהרגו, לפי גורמי אופוזיציה. עוד כמה אלפים נפגעו בטבח שזעזע את העולם. הכול ציפו שהממשל בוושינגטון יעניש את אסד על מעשיו, אך בסוף למרבה הפלא, אובמה ירד מהעץ ונעזר בהצעתה של רוסיה לוודא שאסד מתפרק מהארסנל הכימי כדי לא לעשות דבר. עד היום יש ספקות כי אסד אכן התפרק מכל הארסנל.

בכך רוסיה למעשה נטלה את ההובלה בסוריה והפכה לשחקן הבין-לאומי המשמעותי שם. בספטמבר 2015 זה כבר הפך ל"מגפיים על הקרקע", בדמות הקמת בסיס חיל האוויר חמיימים בעיר החוף לטקייה. משם יצאו מטוסי חיל האוויר הרוסי כדי לכתוש את המעוזים של מתנגדי המשטר, כשבקרקע איראן ושלוחותיה מסייעות לצבא אסד להשיב שטחים רבים שאיבד.

בימים אלה ממש גורמי אופוזיציה סוריים עושים את ההשוואה בין הפלישה הרוסית לאוקראינה ל"פלישה הרוסית" לסוריה שהובילה ללא מעט קורבנות. חשוב לומר - בניגוד למקרה אוקראינה, אסד נתן לגיטימציה לנוכחות של הכוחות הרוסיים. אותם כוחות שלפי הנרטיב של המשטר באו להילחם בכוחות האופל שנתמכו בידי מדינות מפרציות ומדינות מערביות ובראשן ארצות הברית, שרצו להפיל את המשטר.

לטור המלא לחצו כאן.

בשאר אסד ולדימיר פוטין מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד