י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
היריות, הכופר והתירוץ לחיילים

הגבול היה נטוש: כך נמלטו הקהילות היהודיות בעיצומה של השבת

סקירה נרחבת מקהילות הקודש באוקראינה נמצאות בחזית המלחמה עם רוסיה. מדוע נמלטו ממחנה שובה? מה היה באומן? כמה שעות לקח לקהילת קרלין להימלט ממעז'יבוז לבלארוס? | "אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה" | 'בחדרי' עם סיקור מיוחד מהשבת הדרמטית במזרח אירופה

הגבול היה נטוש: כך נמלטו הקהילות היהודיות בעיצומה של השבת
קהילת קרלין נמלטים ממעז'יבוז' צילום: באדיבות המצלם

תפילות נרגשות נישאו השבת בכל בתי הכנסת בארץ ובעולם לשלומם של יהודי אוקראינה הנמצאים בחזית המלחמה ונמלטו גם בעיצומה של שבת קודש. בכל בתי הכנסת נאמרו 'מי שבירך' בקריאת התורה לשלומם של אחינו בני ישראל הנתונים בצרה באוקראינה.

כידוע, החוק באוקראינה בעקבות המלחמה הוא שמגיל 18 עד 60 אזרח אוקראיני לא יכול לצאת. אך למרות הכל הגיעו המשפחות בעצם יום השבת לגבולות נטושים והצליחו בחסדי שמים לעבור.

'בחדרי חרדים' מביא את הסקירה המלאה משבת קודש של היהודים באוקראינה הנמצאים בחזית הלחימה.

חמושים בכניסה לבית כנסת של הרב בלייך בפדול

חלק מקהילת פדול של הרב יעקב בלייך יצאו ממחנה שובה לשם נמלטו מבעוד מועד ובשבת נמלטו משם עקב כך שהמקום סמוך לקרבות קשים, 10 קילומטר ממחנה שובה ישנו מתקן צבאי ושדה תעופה שכבר נכבש על ידי הרוסים.

מחנה 'שובה' של קהילת הרב בלייך בתיעוד מליל שבת ע"י גוי שהסריט לפני היציאה לגבול. צפו:

במקביל, בפדול נשארו 60 אנשים נשים וטף שם ישנו במקלטים הם נמצאים בפחד נוראי ולא יכולים לצאת כי קייב סגורה ואין דלק.

קהילת קרלין סטולין בקייב שכבר הגיעו למעז'יבוז' מבעוד מועד בהוראת הרבי נטשו את המקום בכניסת השבת והגיעו ביציאתה לפינסק שבבלארוס לאחר 18 שעות נסיעה.

נתנאל קורנבליט שליח הקהילה שפיקד על ההמלטות של חברי הקהילה במקום פירט את הנטישה: "עד היציאה היה בלאגן גדול, יצאנו בשעה 16:50- בתחילת הדרך היה קצת פקקים עקב תאונה, ולאחר מכן הכביש נפתח".

"לאורך הדרך היו קצת מחסומים וטנקים, בכולם אמרנו שאנחנו נוסעים לבית כנסת בעיר הקרובה להתפלל עבור אוקראינה, ונתנו לנו לעבור".

הגענו לאזור הגבול בסביבות 1:00 ושם התברר שהדרך חסומה לחלוטין באבנים וכדו', ושאר כלי משחית לאחר דיונים בטלפון עם הרב משה פימה התברר שיש דרך עוקפת, ששם עמדו חיילים אבל מבחינה טכנית הכביש היה פתוח.

קהילת קרלין נמלטים ממעז'יבוז'

הוא מספר: "הסברנו לחיילים שאנחנו יהודים שבורחים מהמלחמה וחלק אזרחים ישראלים והיו גם כמה אזרחים מבלארוס, הם התעניינו וביררו אם אנחנו חסידים... ואחרי זמן קצר נתנו לנו לעבור רק הזהירו אותנו שהרוסים יורים על כל מי שעובר שם, בדרך היו עוד כמה מכשולים טכניים אבל בנס האוטובוס הצליח לעבור את כולם".

לדבריו: "הגבול האוקראיני היה נטוש לחלוטין וכך לא ביקשו דרכונים או תעודות זהות כי להרבה מבני הקהילה אין".

"הגענו לגבול בבלארוס בסביבות השעה 4:00, ושם עיכבו אותנו כמה שעות עם בירוקרטיה טיפוסית. בסופו של דבר כולם עברו למרות שאין להם מסמכים, והגענו למלון בעיר מוזיר בשעה 11:30 לפי שעון ישראל. כאן סידרו לנו חדרים וסעודות".

בנוסף, עשרות חרדים עצמאים עברו את הגבולות של הונגריה, פולין, מולדובה ורומניה. בגבולות של הונגריה היה יותר חלק וזריז מבחינת המעבר.

חלקם הגיעו לדינוב שבפולין בעיצומה של השבת, לאחר שעברו לבד את הגבולות ובשאר הגבולות גם עברו עצמאית מאות אנשים.

גם הקהילה היהודית באודסה של הרב שלמה בקשט נמלטה עם 100 ישראלים לגבול הפולני. בדרך הותקפו ביריות ולאחר תשלום כופר ליוו אותם ניידות עד לגבול. הם נסעו במשך 27 שעות נסיעה והגיעו להרי הקרפטים באוקראינה.

הרב הלל כהן יו"ר איחוד הצלה אוקראינה מספר ל'בחדרי חרדים' "הם נעצרו בדרך ע"י שודדים דורשי כופר ורק אחרי שהושג סכום של 10 אלף דולר הם המשיכו בדרכם בליווי משטרתי". 
ר' הלל כהן שנמצא במרחק שעה נסיעה מאודסה עם 50 ישראלים תקועים בפונדק דרכים בגלל שבשעות הערב יש עוצר. כרגע מדובר על אפשרות להאריך את העוצר עד יום שני. ר' הלל מעלה על נס את פעילות פספורט כרד ששילמו את הפינוי גם לאלו שלא מבוטחים דרכם. ומוסיף "מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ".

בעיר אומן מקום ציונו הקדוש של רבי נחמן מברסלב היו בשבת משפחות שהגיעו למקום וכן אלו שנותרו ולא יכולות לעזוב כי זה מקום המפלט שלהם.

ערב שבת במעז'יבוז'

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מלון B נתן את המלון למשפחות שנותרו באומן וכן לפליטים שהגיעו למקום אוכל ולינה על חשבון בעל המלון אברומי לנדאו שהעניק את המקום ברוחב לב.

קבוצה גדולה מאומן אף הגיעו בשקיעה לקרעסטיר שבהונגריה מקום ציונו של ר' ישעיה'לה בן ר' משה אחרי שעברו ממולדובה.

‏איש התקשורת מני גירא - שוורץ דיווח בצאת שבת כי שבת מתוחה עברה על 120 היהודים שנותרו באומן. במהלך השבת נשמעו אזעקות בעיר וההוראה היא לא לצאת מהבתים. העיר תחת עלטה.

השמירה בעיר אומן

כמו כן, שומרים חמושים נשכרו לשמירה על המבנים הריקים של היהודים במקום.

לבית הארחה כפר הנוער זיטומיר, הגיעו גם פליטים בערב שבת למקום שאף הוא התרוקן עקב כך שבני המקום יצאו לשהות בטשערנוביץ.

מלחמת אוקראינה רוסיה קרלין מעזיבוז הרב שלמה בקשט אומן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד