כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

בעיות עיכול עיקריות שכדאי להכיר

קיימות שיטות טיפול יעילות רבות כיום עבור מרבית בעיות העיכול, אשר עשויות להקל משמעותית על ההרגשה ולמנוע מהבעיה מלהתפתח ולהחריף. להלן כמה סוגים עיקריים של בעיות עיכול שכדאי להכיר ולהיות מודעים לקיומן

בעיות עיכול עיקריות שכדאי להכיר
כאבי בטן צילום: FREEPIK

בשיתוף מדברים מהבטן  - פורטל בעיות עיכול

בעיות עיכול אינן דבר חריג או נדיר במיוחד – עשרות אחוזים מהאוכלוסייה סובלים או יסבלו מבעיות עיכול שונות בשלב כלשהו במהלך חייהם, למרות שבמקרים רבים ההבנה כי מדובר בבעיה במערכת העיכול עלולה להגיע רק לאחר זמן מה. לכן חשוב להכיר בעיות עיכול נפוצות, במיוחד לאור העובדה כי קיימות שיטות טיפול יעילות רבות כיום עבור מרבית הבעיות בתחום זה, אשר עשויות להקל משמעותית על ההרגשה ולמנוע מהבעיה מלהתפתח ולהחריף. להלן כמה סוגים עיקריים של בעיות עיכול שכדאי להכיר ולהיות מודעים לקיומן.

אולקוס – אחד מסוגי הבעיות הנפוצים ביותר במערכת העיכול הוא אולקוס, המהווה למעשה סוג של פצע הנוצר בקיבה או בתריסריון (החלק העליון של המעי הדק, אשר אורכו כעשרים וחמישה סנטימטרים). בניגוד לאמונה הפופולארית הרווחת, אולקוס דווקא אינו נוצר לרוב כתוצאה מסטרס (מתח נפשי) אלא כתוצאה מחיידק ספציפי – הליקובקטר פילורי, כמו גם כתוצאה משימוש נרחב בתרופות אנטי דלקתיות מסוימות (כאלו אשר אינן סטרואידיות). הקיבה, כידוע, מפרישה מיצים חומציים המאפשרים לה לעכל את המזון שאנחנו אוכלים. כאשר נוצר כיב בקיבה או בתריסריון, חומצות הכיבה מתחילות ליצור בעיה של ממש אשר עלולה להתפתח לדימום של ממש, לגרום כאבים חזקים ואף להביא למצב מסכן חיים, במידה והאולקוס אינו מטופל כהלכה.

שיטת הטיפול הספציפית באולקוס תלויה כמובן באבחון מדויק של סוג הכיב והסיבות להיווצרותו. לאחר אותו אבחון מותאם טיפול, אשר עשוי לכלול תרופות להורדת חומציות, טיפול אנטיביוטי, הימנעות מסוגים מסוימים של תרופות, הימנעות מצריכת אלכוהול וכו'. כמו כן, במצבים חמורים במיוחד עשוי להידרש ניתוח.

בקע סרעפתי – בעיה זו נפוצה במיוחד בגילאים מתקדמים יחסית (60 פלוס), ובשכבות גיל אלו היא מתעוררת בקרב אחוז גדול מהאוכלוסייה – מעל למחציתה. בקע סרעפתי הוא מצב בו חלקים מהקיבה עולים ובולטים אל תוך בית החזה. זה לרוב פחות חמור ומפחיד ממה שזה נשמע, ובמקרים רבים אותו אדם אף אינו מרגיש בכך, והבקע מתגלה כתוצאה מבדיקות עבור דברים אחרים בכלל. בקע סרעפתי נוצר במקרים רבים כתוצאה ממשקל יתר, אך קיימים גורמים נוספים. למשל - היחלשות של שרירי הסרעפת גורמת להם לאבד מאחיזתם, ולאפשר לחלק מהקיבה לטפס מעלה ממיקומה הרגיל.

תסמינים אפשריים הם צרבות חזקות, גיהוקים תכופים, כאבים בבית החזה ועוד. לאחר אבחון באמצעות בדיקות מסוימות ממליצים לרוב על שינוי תזונתי, ובמקרים חמורים במיוחד עשוי להידרש ניתוח חירום.

כאבי בטן – קיימים סוגים רבים ושונים של כאבי בטן, אשר עשויים להעיד על טווח רחב של בעיות וגורמים, חלקם במערכת העיכול. כאשר אנחנו חווים כאבי בטן חוזרים ונשנים נרצה לשים לב, קודם כל, למיקום הספציפי בו הם מופיעים. בכל אזור בבטן עשויים להיות גורמים שונים לכאב, וניתן לקרוא ולאבחן בעצמנו הרבה מאוד מסוגי כאבי הבטן. כמו כן, המועד ביום בו מופיעים כאבי הבטן, כמו גם מידת הפתאומיות או ה"התמדה" שלהם (כמו גם, כמובן, מידת העוצמה), עשויים להעיד על סוג הכאב ולכן על צורת הטיפול המתבקשת. המידע הרב המופיע ברשת בנושא זה עשוי לסייע משמעותית לאבחון עצמי, ובמידה ואינכם מסתדרים – גשו לרופא כמובן.

מערכת עיכול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד