י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הסתיימה פגישת הפסגה בין נתניהו, לפיד ובנט

בנימין נתניהו, יאיר לפיד ונפתלי בנט, נועדו בלשכת רוה"מ לפגישה משולשת • איווט ליברמן הצטרף גם הוא לפגישה • עיקר המחלוקת: מספר השרים, השיוויון בנטל ותיק החינוך

לפיד. צילום: פלאש90
לפיד. צילום: פלאש90

נתניהו לפיד ובנט נועדו הלילה (א), לפגישת פיסגה משולשת, לאחר שהשיחות להרכבת הקואליציה הגיעו למבוי סתום. עיקר המחלוקת: מספר התיקים בממשלה וחלוקתם.

גם איווט ליברמן, הצטרף לפגישה.

"יש עתיד", דרשה כי מספר השרים לא יעבור את רף ה-25, כולל ראש הממשלה. זאת לעומת מצבה הנוכחי של הממשלה, המונה למעלה מ-30 שרים.

כך גם ישנה מחלוקת על תיק החינוך, כאשר נתניהו מעוניין להשאירו בידי גדעון סער, ויש עתיד מעוניינת בו עבור הרב שי פירון.

כמתברר, גם מיתווה השיוויון בנטל לא הוסדר סופית.

למרות המחלוקות, גובשו כבר כמה הסכמות בין המפלגות - בהן תיק האוצר שיגיע לידיו של לפיד, ח"כ נוסף מיש עתיד יכהן כשר הרווחה, וכן תיק הפנים, המיועד ליעל גרמן או למאיר כהן, ראשי הערים לשעבר.

נציגי המפלגות סיימו בשעה 9:00 בבוקר פגישה שנמשכה קרוב ל-11 שעות, והם נפגשו שוב בשעה 15:00 אחר הצהריים.

מלכתחילה התכוון ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להודיע כבר במהלך היום על ממשלתו החדשה לנשיא המדינה, שמעון פרס, כאשר השבעת השרים תתבצע בפועל ביום רביעי. השאלה הגדולה כעת היא: האם יגיע במהלך היום אל הישורת האחרונה. כאשר נראה כי לצד האפשרות הברורה של הצגת ממשלה בבית הנשיא ביום רביעי בשעה 20:00, אין עדיין תמונת מצב מלאה באשר לתיקים אותם תקבל כל מפלגה.

• בליכוד קיים מתח רב: ראש הממשלה יזמן ככל הנראה כבר היום - תלוי, כמובן, בהתפתחויות מול השותפות הקואליציוניות - את חברי הכנסת ממפלגתו אותם הוא מייעד לכהונת שרים, ויציג בפניהם את כוונותיו לגבי כל אחד ואחד מהם. השאלה הגדולה היא האם יצליח נתניהו לשלב גם סגני שרים בממשלתו. עד כה מתנגד לכך יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד. נכון לעכשיו, נראה כי בעוד לפיד דרש ממשלה של 18 שרים, הוא ייאלץ להסכים ללא פחות מ-24 אולי אפילו 25 שרים, פלוס שמונה סגני שרים.

בין השרים 'החרדים לגורלם' נמצא שר האוצר יובל שטייניץ, שרת התרבות והספורט לימור לבנת, אך בהחלט גם ח"כים שציפו לשדרוג מעמדם לשר, ביניהם חברי הכנסת יריב לוין, דני דנון וציפי חוטובלי, וכן סגנית השר גילה גמליאל.

גם יו"ר הכנסת רובי ריבלין חושש למעמדו, לאחר ששוחח הבוקר עם ראש הממשלה בטלפון, והבין כי ככל הנראה ייפרד מהתפקיד לטובת יולי אדלשטיין.

הח"כים הצעירים במפלגת הליכוד-ביתנו הודיעו לראש הממשלה כי באם צחי הנגבי, איש 'קדימה' ששב לליכוד, ימונה לשר, הם יבצעו "אינתיפאדה במפלגה", כלשונם.

עוד בנושא:
מדוע נעדרו שרי ש"ס מישיבת הממשלה?

• ומה ביש עתיד? כפי המסתמן מטעם המפלגה יכהנו כשרים - מלבד לפיד, פירון וכהן - גם יעל גרמן, יעקב פרי וגם שאול מופז (שבשל העובדה שקדימה מחזיקה בשני מנדטים בלבד, ייחשב כשר מטעם יש עתיד). מי שלא צפוי להתמנות לשר מטעם המפלגה הוא ח"כ עפר שלח.

• מפת התיקים המסתמנת (בהחלט לא מפה סופית):
שר האוצר: יאיר לפיד.
יו"ר ועדת הכספים: מסתמן כי גם בתפקיד הזה תזכה יש עתיד.
שר הפנים: יעל גרמן או מאיר כהן.
שר הרווחה: שי פירון, שנאבק על התפקיד שר החינוך מול גדעון סער. מסתמן: סער יישאר בחינוך, פירון יזכה ברווחה.
שר הדתות: הרב אלי בן דהן, הבית היהודי.
שר התמ"ת מורחב וההסברה: נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי.
שר הבינוי והשיכון: אורי אריאל.
שר לענייני ירושלים והתפוצות: אורי אורבך.

• קיצוצים: על פי דיווח 'דה-מרקר', צוות המשא ומתן של הליכוד הציע לכלול בהסכמים הקואליציוניים את עיקרי הרפורמות האמורות להיות כלולות בחוק ההסדרים, ביניהם קיצוץ דרסטי ועמוק בקצבאות הילדים. על פי הדיווח, בכוונת הממשלה החדשה לקצץ בקצבאות הילדים כך שכל הילדים יקבלו קצבת ילדים של 175 שקל. לדברי הליכוד, קיצוץ זה אמור היה לחסוך כ-2 מיליארד שקל מתוך תקציב קצבאות ילדים שנתי של 7 מיליארד שקל.

• ברקע כבר נשמעים חילופי ההאשמות מכיוון המפלגות שנותרו באופוזיציה: ח"כ שלי יחימוביץ, יו"ר מפלגת העבודה, כבר ביקרה אמש את נתניהו, באמרה כי במהלך כל השיחות ביניהם, בשום שלב לא הביע ולו בדל של נכונות לשנות מדיניות כלכלית כך שתתאם, ולו חלקית, את מדיניות מפלגתה. "כל עוד לא נוכל לממש את המדיניות שלנו, אלא להסתפק בכמה עצמות של כורסאות שרים, שלטון ריק מתוכן וכיבודים – אותה התנהגות קבועה ופתטית שמפלגת העבודה נהגה להיכנע לה בעבר - לא נהיה שם", אמרה, כשהיא מכוונת בעקיצתה לאהוד ברק, יו"ר המפלגה הקודם.

דבריה תואמים ביקורת שנשמעה השבוע מפי בכירים במפלגות החרדיות שעמדו עמה בקשר כל העת ושבו וטענו כי נתניהו הוא שטרפד את צירופה לממשלה, לאחר שלא הגיש לה את מסמך ההבנות אותו דרשה ו'מרח' אותה.

• במפלגות החרדיות מתכוונים להסתער על הנושא החברתי, תוך מתיחת ביקורת על מדיניותה הכלכלית של ממשלת נתניהו החדשה, זאת לצד הביקורת החריפה על ההחרמה החרדית שנעשתה בידי יש עתיד ושותפתה לדרך הבית היהודי.

בתוך כך, הבוקר התקיימה הישיבה האחרונה של הממשלה היוצאת. השרים החרדים לא הגיעו להשתתף בישיבה.
בנימין נתניהו יש עתיד הבית היהודי מו''מ קואליציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד