י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

בנט צייץ: הקמת ממשלה כמו לידה, אבל 'הרופא אופטימי'

8 ימים לפני תום הארכה שניתנה לנתניהו: הצדדים לקראת סגירה • הבית היהודי דרשו: משרד הדתות מורחב • מסתמן: בנט שר האוצר ולפיד יקבל את משרד הפנים

בנט ולפיד. צילום: פלאש90
בנט ולפיד. צילום: פלאש90



רגע לפני הרכבת הממשלה החדשה, כאשר המו"מ הקואליציוני עומד בפני סיום, צייץ הבוקר (ו') יו"ר מפלגת הבית היהודי, ח"כ נפתלי בנט, בחשבון הטוויטר שלו, כי הדרך לקואליציה לא פשוטה. "לו הקמת הממשלה הייתה כמו תהליך של לידה, היינו בשתי אצבעות פתיחה", כתב בנט.

למרות הקושי שמשתמע מהמשפט הראשון שכתב, ציין בנט: "הרופא אופטימי".

גורמים בליכוד-ביתנו וביש עתיד מצוטטים הבוקר כאומרים שכבר בימים הקרובים ייחתם הסכם בין המפלגות, לאחר שיו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, החליט לוותר על תיק החוץ ויחליפו בתיק הפנים. על פי ההסכם המתגבש, בנט יכהן כשר האוצר בממשלה הבאה ולפיד יקבל את תיק הפנים.

גם ההסכם בין הליכוד לבין הבית היהודי צפוי להיחתם בקרוב מאוד - וכולם נערכים להכרזה על הממשלה ביום רביעי הקרוב.

ב'בית היהודי' וב'יש עתיד' הכחישו אמש את הדיווחים לפיהם דרשו את תיק האוצר לבנט ואת תיק החוץ ללפיד כתנאי לכניסתם לממשלה. בנט הבהיר: "אין דבר כזה שיש אולטימטום תיקים לנתניהו. אנחנו עובדים קשה כדי לסייע בידיו של ראש הממשלה להקים ממשלה חדשה שתוכל להתחיל לעבוד בשביל עם ישראל".

גם לפיד כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "ראיתי גם את הפרסומים לפיהם נפתלי בנט ואני מציבים אולטימטום לראש הממשלה בעניין התיקים. זה אינו נכון כמובן, וגם לא מכובד". לדברי לפיד, "מדובר בנסיון שקוף להסיח את הדעת מהנושאים האמיתיים. למה זה שקוף? כי אפילו בליכוד מודים שאילו כל מה שעניין אותי זה תיק, יכולתי להיות שר בכיר כבר לפני חודש".

בבית היהודי דרשו: אחריות על הישיבות

בתוך כך דווח הבוקר ב'ישראל היום', כי מפלגת הבית היהודי הציבה דרישה במסגרת המשא ומתן הקואליציוני, לקבל לידיה את משרד הדתות וכמה מהאגפים המשמעותיים שהוצאו ממנו בשנים האחרונות.

משרד הדתות פורק בשנת 2003, בעת שכיהנה ממשלת הליכוד עם מפלגת שינוי של טומי לפיד. בשנת 2008 הוקם משרד הדתות מחדש בממשלת אולמרט, ובקדנציה האחרונה אויש המשרד על-ידי השר יעקב מרגי.

במתכונתו הנוכחית משרד הדתות לא כולל את הרבנות הראשית ואת מערך הגיור, שנמצאים באחריות משרד ראש הממשלה. גם בתי הדין לא כפופים למשרד, אלא למשרד המשפטים, בנוסף לאגף הישיבות שבאחריות משרד החינוך.

על פי הדיווח, מבקשים בבית היהודי להחזיר את האגפים הללו לאחריות שר הדתות. "אנחנו באים לממשלה כדי לשנות דברים, וזה אחד מהם", אמרו. "אנחנו רוצים את המשרד כדי לשפר ולייעל אותו ואת נושא הדת במדינה, ואי אפשר לעשות זאת בלי האגפים הללו. לדוגמה, בנושא הגיור שנמצא במשרד ראש הממשלה - לכולם ברור שראש הממשלה לא מתעסק בגיור, אין לו זמן לזה. צריך לבוא שר שיושב על הפקידים ומציב דרישות ומשפר את העסק".

אגף הישיבות מתקצב את הישיבות החרדיות, ולכן מדובר ב"מוקש" שיגביר את המתח הין החרדים לבית היהודי, אך בבית היהודי אמרו לעיתון: "גם החרדים יעדיפו שהתקציב הזה יהיה אצלנו ולא במפלגת 'יש עתיד', אם שר החינוך למשל יהיה שי פירון. גם החרדים יודעים שעדיף שאורי אורבך או אלי בן דהן, שלא באים להזיק לעולם החרדי, יחזיקו באגף הזה".

"לגבי שוויון בנטל בוודאות יש הסכמה"

ח"כ אופיר אקוניס, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר בתכנית הבוקר של ערוץ 10, כי תיק החוץ שמור ליו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן. "אמרנו לפני הבחירות ואנחנו מתכוונים לכך. מילה זו מילה וכאשר נתניהו הודיע שתיק החוץ נשמר לליברמן הוא יעמוד בכך. לפיד לא יקבל את תיק החוץ.

"הליכוד הציע ללפיד בהגינות רבה את אחד התיקים המרכזיים - משרד האוצר. בגלל הגרעון הענק האתגר הוא יותר גדול ואני בטוח שאם היו מטילים את התיק הזה על כמה אנשים בליכוד הם היו לוקחים אותו", ציין הח"כ.

לדבריו, בכל יום יש התקדמות במשא ומתן הקואליציוני. לגבי מספר השרים שיהיו בממשלה הבאה, אקוניס אמר כי בליכוד שמעו על כך שהם מתכוונים לכונן ממשלה עם 28 שרים, אבל המספר האמיתי יהיה בין 18 ל-28. "אין מספר מדויק אבל זה יהיה יותר מ-18 ולא יהיו 28".

כאשר נשאל מקורבו של ראש הממשלה על הקרבה האידיאולוגית בין המצע של יש עתיד לזה של הליכוד-ביתנו, אמר כי לגבי תחבורה ציבורית בשבת הוא לא יודע אם הושגו הסכמות. "לגבי שוויון בנטל בוודאות יש הסכמה. קיבלנו את המתווה של יש עתיד וכמו שזה נראה הבוקר החרדים לצערנו לא יהיו שותפים בממשלה הבאה". למרות זאת, הוא ציין כי הברית בין הליכוד למפלגות החרדיות לא נגמרה.

כשנשאל על התכונה בקרב אנשי הליכוד נוכח מספר התיקים המועט שהמפלגה צפויה לקבל, אמר: "מפלגת השלטון היא האחרונה בחלוקת התיקים ותמיד הכותרות הן על תסיסה".
בנט לפיד ליברמן קואליציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד