ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
תכנון לקוי

הוצאות של 20 מיליארד דולר ליום: מה יגרום לרוסים לקרוס

ראש שירות הביון החשאי של בריטניה אמר כי הוא מאמין שמלחמתה של רוסיה באוקראינה תתגלה כ"בלתי ניתנת לניצחון" מכיוון שהנשיא ולדימיר פוטין לעולם לא ישיג ניצחון פוליטי על תושבי המדינה

הוצאות של 20 מיליארד דולר ליום: מה יגרום לרוסים לקרוס
צבא אוקראינה צילום: צבא אוקראינה

ריצ'רד מור, ראש הביון הבריטי ה-MI6, כתב כיצד לדעתו כוחותיו של פוטין ייכשלו בסופו של דבר באוקראינה, זאת משום שהוא מזלזל בכוח הצבאי של שכנתה ובנחישות העזה של לוחמיה.

המאמר אליו הגיב מור, בן 58, נכתב על ידי לורנס פרידמן, פרופסור ללימודי מלחמה בקינגס קולג' בלונדון.

במאמר שכותרתו 'הימור פזיז', אמר פרופסור פרידמן שפוטין 'הפך לאובססיה לאוקראינה, ונוטה לתיאוריות שערורייתיות שנראות כעילה למלחמה אך עשויות גם לשקף את דעותיו'. הוא כתב שניצחון של מוסקבה לא בא בדמות פלישה מוצלחת שמפילה את ממשלת אוקראינה, אלא בניצחון על תושבי אוקראינה. זה, כותב הפרופסור, משהו שלרוסיה אין כוח אליו.

בצעד יוצא דופן עבור ראש ה-MI6, שיתף ריצ'רד מור את המאמר עם למעלה מ-130,000 עוקביו בטוויטר, וכתב: "מרתק. נשמע לי הגיוני".

בנזיפה על רקורד זכויות האדם של פוטין, כתב מור גם באותו זמן ציוץ נפרד: "עם הטרגדיה וההרס המתחוללים בצורה כל כך מציקה באוקראינה, עלינו לזכור את הערכים והחירויות שהושגו שמבדילות אותנו מפוטין".

הסכמתו של מור למאמר הגיעה כאשר מקורות מודיעין אחרים טענו שמלחמתו של פוטין באוקראינה לא מתקדמת בשל "ביטחון יתר" של הקרמלין, או תכנון טקטי לקוי, אלא מההתנגדות העזה שהפגינו אוקראינים אמיצים הנלחמים למען הישרדות מדינתם.

עם זאת, פקידי הגנה אמריקאים בכירים טענו שרוסיה מתמודדת עם יותר התנגדות ממה שמוסקבה צפתה בפלישה לאוקראינה, ונראה כי איבדה חלק מהמומנטום שלה.

מאמרו של פרופסור פרידמן אכן תמך בתיאוריה זו. הוא כתב: "למרות העליונות של הכוחות הרוסיים הם התקדמו פחות ממה שניתן היה לצפות ביום הראשון של המלחמה כאשר היה להם את היתרונות של הפתעה טקטית ומספרים עצומים, האוקראינים הפגינו התנגדות נמרצת והפכו פולשים רבים לקןרבנות", הוסיף.

בינתיים, צבא אוקראינה מבקש מאנשים להסיר את שמות הרחובות, הערים והכפרים משלטי הדרך באזוריהם כדי "לבלבל את האויב". בציוץ כתב משרד ההגנה האוקראיני: "נעשה הכל כדי לנקות את אוקראינה מהכובש הרוסי בהקדם האפשרי".

שר ההגנה לשעבר של אסטוניה, ריהו טראס, טען כעת שמלחמתו של פוטין לא מתקדמת, כי לרוסיה נגמרים במהירות הכסף והנשק, והיא תצטרך להיכנס למשא ומתן עם ממשלתו של וולודימיר זלנסקי אם קייב תחזיק את הרוסים למשך 10 ימים.

פוטין לכאורה קיים פגישה עם האוליגרכים בה נטען כי הוא זעם, הוא חשב שהמלחמה תהיה 'קלה' ו'הכל ייעשה תוך יום עד ארבעה ימים'. כך דווח ה'דיילי מייל'. בציטוט מקורות מודיעין אוקראינים, טען טראס כי המלחמה עולה לרוסיה בסביבות 15 מיליארד ליש"ט ליום, (כ-20 מיליארד דולר) וכי יש לה רקטות לשלושה עד ארבעה ימים לכל היותר, בהן הם משתמשים במשורה.

הוא טען כי התוכנית של פוטין הסתמכה על הבהלה של המדינה שלא הגיעה, ירי טילים לעבר בנייני מגורים באקראי כדי להפחיד את האוקראינים, לעורר עריקות צבאיות המוניות, כניעה לאומית ובריחתו של זלנסקי מהמדינה. טראס גם טען כי כוח מבצעים מיוחד רוסי היה ליד קייב מאז 18 בפברואר, ותכנן לתפוס במהירות את הבירה ולהתקין משטר בובות. "הרוסים בהלם מההתנגדות העזה שהם נתקלו בהם. האוקראינים חייבים להימנע מבהלה, אוקראינה חייבת להישאר חזקה ועלינו לספק סיוע". כתב בטוויטר.

מלחמת אוקראינה רוסיה הטלת סנקציות סנקציות כלכליות ולדימיר פוטין קריסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד