י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

יו"ר ונשיא • מדוע דחף ליברמן להדיח את ריבלין?

1. ליברמן רוצה את דוד לוי בתפקיד הנשיא • 2. עדיף לו שח"כ רובי ריבלין יגיע אל המרוץ על הנשיאות בלי תואר יו"ר הכנסת • הפיתרון: הדחה • התמורה לנתניהו: ויתור על שר

ליברמן, נתניהו, דוד לוי
ליברמן, נתניהו, דוד לוי



לפני שלושה חודשים בדיוק חשפנו כאן - באתר 'בחדרי חרדים' - לראשונה, את הדיל המתגבש בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לח"כ אביגדור ליברמן: "להציב כמועמד המפלגה לתפקיד הנשיא את שר החוץ לשעבר, דוד לוי - האיש שפרש מהחיים הפוליטיים ב-2006, ומאז משתדל שלא להיות מעורב בהם, כמו גם שלא להתראיין בכלי התקשורת".

כחלק מהדיל החליט אביגדור ליברמן, בשלב מסוים, לשלב את ח"כ יולי אדלשטיין בתכנית המתגבשת - ולתמוך בו לתפקיד יו"ר הכנסת. העובדה שח"כ רובי ריבלין לא יגיע אל המרוץ על הנשיאות מעמדה של יו"ר הכנסת, יש בה כדי להשפיע על סיכוייו, מה גם שבאם תמיכת נתניהו וליברמן לא תינתן לו - סיכוייו הולכים ופוחתים.

חשיפת 'בחדרי חרדים' לפני שלושה חודשים:
התוכנית של נתניהו וליברמן: דוד לוי לנשיאות המדינה

בשלב הראשון הכחישו בלשכת נתניהו את היתכנות הידיעה. לדברי אנשיו של ריבלין, בשיחות בין ראש הממשלה ליו"ר הכנסת, הבטיח לו נתניהו כי אל לו לדאוג, וכי תמיכתו נתונה לו במרוץ על תפקיד היו"ר. על תפקיד הנשיאות טרם דיברו, שכן הוא אינו עומד על הפרק מיידית.

ריבלין האמין ואנשיו טענו באוזני כי הם "די רגועים". מאידך, שמעתי בסביבתו של השר יולי אדלשטיין, כי גם להם הובטח התפקיד, מפי אותו נתניהו. גם הם רצו להאמין שההבטחה מבוססת.

במהלך הימים האחרונים החלה התמונה להתבהר. מתברר כי במאבק הכוחות בין ליברמן (שדרש את מינוי יולי אדלשטיין) לנתניהו - ניצח הראשון. בשורות הליכוד מתנהלת אינתיפאדה פנימית של ממש, בניסיון של השטח להגן על 'האיש שלהם' (רובי ריבלין).

אם אכן תאושר בחירתו של ח"כ יולי אדלשטיין לתפקיד יו"ר הכנסת, נתניהו יוכל לקחת כדור אחד פחות נגד כאב ראש, שכן יוסר הצורך לדאוג לו לתפקיד שר, תפקיד יקר המציאות בימים אלו בהם דורש ח"כ יאיר לפיד קיצוץ במספר השרים. בתמורה לבחירת אדלשטיין, יתכן שליברמן יגמול לו בוויתור על תפקיד שר מסיעתו, אולי מעל לראשו של השר יצחק אהרונוביץ' (בישראל ביתנו היו"ר קובע בלעדית), ויפנה עוד תפקיד שר לגיעבור ח"כ מהליכוד.

בעוד תפקיד יו"ר הכנסת נכרך במשמעת סיעתית ולתמיכה של ראש ממשלה יש משמעות הנוגעת להצבעת הח"כים ממפלגתו, באשר לבחירת נשיא המדינה העסק סבוך הרבה יותר. מדובר בהצבעה חשאית, איש הישר בעיניו יעשה, כך שהגולל עוד לא נסתם על סיכוייו של ריבלין לזכות בתפקיד.

ברקע עומדת מערכת היחסים די עכורה בין יו"ר הכנסת וראש הממשלה, כזו שידעה עליות לצד מורדות. רובי ריבלין הוא איש דעתן, ההולך עם האמת שלו עד הסוף, ונתניהו לא תמיד אהב זאת. כך היה כשריבלין הצביע בעד חוק ההסדרה, בניגוד לעמדת נתניהו, כמו גם בנושאים אחרים.

לא שיולי אדלשטיין הוא 'בובה', ולא עלול לגרום כאב ראש לנתניהו, בעיקר כאשר תעלה על הפרק סוגיית ההקפאה או ויתורים מדיניים אחרים. כזכור, אדלשטיין היה חלק מקבוצת המורדים בליכוד בתקופת ההתנתקות. "אבל ביבי לא רואה למרחוק", אומרים בסביבת ריבלין, ומאשימים את נתניהו בחוסר נאמנות ובכניעה רגעית ללחץ מצד ליברמן.

האחיין וראש המטה

מועמדותו של דוד לוי לנשיאות נוחה לנתניהו. אחיינו הוא חיים ביבס, ראש העיר מודיעין, הנחשב לאחד מאנשי אמונו של נתניהו. גם עבור אביגדור ליברמן מתאים המינוי ככפפה ליד. אחרי הכול ראש המטה שלו, שרון שלום, הוא חתנו של דוד לוי, בעוד ח"כ אורלי לוי, בתו של המנהיג שפרש, משובצת במקום השישי ברשימה.

יחד עם זאת, מהלך כזה עשוי לגרור התנגדות דווקא מצד חלק ממפלגות השמאל, הרואות ביו"ר הכנסת אדם הגון כלפי כל הצדדים, וכאחד היודע לייצגן בכבוד למרות דעותיו הימניות. כך גם במפלגות החרדיות ובעיקר בש"ס.

באשר לש"ס, נזכיר כי בבחירות הקודמות לנשיאות, נטה שר הפנים אלי ישי לתמוך במועמדות של רובי ריבלין, ובמשך תקופה ארוכה היו אלו המנגינות שעלו מבית הגר"ע יוסף.

רק ברגע האחרון הצליח השר אריאל אטיאס להטות את הכף לטובת שמעון פרס, כשהוא מזכיר לנשיא מועצת החכמים את חובת הכרת הטוב כלפי האיש, ש'היה שם' תמיד עבור הציבור החרדי בכלל ועבור ש"ס ובית הרב בפרט.

סביר להניח שכאשר תונח על השולחן בבית שברחוב הקבלן מחדש השאלה - תוכרע הכף לטובת ריבלין, איש עתיר זכויות משל עצמו בכל הנוגע ליחסו לציבור החרדי.

כאמור, כרגע נידון נושא תפקיד יו"ר הכנסת, אך לא מן הנמנע כי הדחתו של ריבלין מהתפקיד תגרור השלכות לגבי מינוי נשיא המדינה.
ראובן רובי ריבלין יולי אדלשטיין בנימין נתניהו אביגדור ליברמן דוד לוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד