י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

פיצוץ על קו הגמר: הישורת האחרונה לפני החתימה

לפיד ניצח: 20 שרים בממשלה - אבל הליכוד יקבל יותר שרים • הצדדים מתבצרים במחלוקת על זהות שר החינוך: שי פירון או גדעון סער? • תמונת מצב

פיצוץ על קו הגמר: הישורת האחרונה לפני החתימה



מי שחשב שההסכם הקואליציוני ייסגר ביום ראשון או מקסימום במהלך אתמול (ב), צפוי לעמוד גם היום על טעותו.

עד כה נראה כי מדובר בהליך שנתקע שוב ושוב, כעת הוא נתקע מבלי שייקבע מועד לשובם של הצדדים לשולחן המו"מ.

ההערכות הן כי יו"ר 'יש עתיד', יאיר לפיד, מנצל את מצוקת הזמן של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השואף להציג את ממשלתו בפני הנשיא עם שובו ארצה, ביום רביעי.

עד כה הצליח לפיד להשיג הפחתה משמעותית של שרים. מספרם עומד כרגע על 21, כולל ראש הממשלה, הפחתה משמעותית שתמנע את הצורך להוסיף שולחן פנימי לשולחן הממשלה המרכזי במליאת הכנסת.

מנגד הצליח נתניהו להשיג לעצמו מפתח בלתי שוויוני של מספר השרים: 12 לליכוד-ביתנו (המונה 31 מנדטים) ו-9 בלבד לשאר השותפות (המונות 37 מנדטים). הישג זה יאפשר לנתניהו לחלק לחברים רבים תפקידים ויפחית את הלחץ שיופעל נגדו, מצד מי שלא יזכו בתפקיד.

לגבי תפקיד שר החוץ, עדיין לא ברור מי ימלא את התפקיד עד שיוכל ליברמן לשוב לתפקיד. החלפת השר תגרום לעוד שר להיות מחוסר תפקיד, עם זאת תתפנה ראשות ועדת החוץ והביטחון, הנתונה כרגע לליברמן, ומדובר בתפקיד יוקרתי בפני עצמו.

בין השאר הושגו הסכמות על זהות בעלי התפקידים הבאים: יאיר לפיד שר אוצר, נפתלי בנט שר התמ"ת, פלוס סמכויות מורחבות הכוללות את תפקיד ההסברה.

המחלוקות העיקריות נותרו כרגע סביב זהותו של שר החינוך, כאשר יש עתיד דורשת את התפקיד לעצמה, עבור שי פירון, ובליכוד מתעקשים להותירו בידי גדעון סער. "חוצפה ועזות מצח", כך
הגדירה הערב ח"כ מירי רגב את הדרישה, לאור הצלחתו של סער בתפקיד.

גם תפקיד שר הפנים, אותו ביקש לפיד לתת לאיש מפלגתו מאיר כהן או לח"כית יעל גרמן, נמצא כרגע בעין הסערה: נתניהו מעדיף לשמור אותו לאיש ליכוד, כך גם ראשות וועדת הכספים אותה ייעד לפיד לעופר שלח, איש מפלגתו, אך אין לכך הסכמה מצד נתניהו.

שרה נגד ריבלין

עם כינוס הכנסת להשבעת הממשלה החדשה יש לבחור, תחילה, את יו"ר הכנסת וסגניו.

בנושא הזה נרשם עימות מתוקשר ורציני בין נתניהו לבין היו"ר הקודם ראובן רובי ריבלין, לו הבטיח נתניהו במשך תקופה ארוכה לתמוך בו כמועמד לתפקיד.

ברקע עומדות, כנראה, התבטאויות חד פעמיות של ריבלין שפגעו ברעיית ראש הממשלה, בין השאר כאשר אמר כי רעייתו אינה נוהגת להתערב במינויים שלו...

עוד בנושא:
יו"ר ונשיא • מדוע דחף ליברמן להדיח את ריבלין?

גם ארוחה משותפת אליה הוזמן ריבלין יחד עם רעייתו, ואשר נערכה בבית ראש הממשלה ובהשתתפות הגברת נתניהו, לא הועילה כנראה לאחות את הקרע.

מחד, יש חברים בליכוד שעובדים קשה למען בחירתו של ריבלין מחדש, וביניהם ידידו הטוב סער וחברים נוספים. מאידך יש המטילים לעברו ביקורת קשה ומזכירים את המקרים בהם סירב ליישר קו עם דרישותיו של נתניהו והוביל מדיניות עצמאית. בין השאר בנושאים הקשורים לבית המשפט.

אם בתחילה נראה היה כי מדובר במאבק כוחות בין נתניהו לבין ליברמן, המבקש לראות בתפקיד את השר יולי אדלשטיין, הרי שככל שמתקרב מועד הבחירה מתברר כי גם לנתניהו עצמו אין חשק רב לתמוך בריבלין, על אף הבטחות העבר אותן נתן לו.

בסביבת ליברמן יש אומרים כי "מטרת הצעד היא 'לחנך' את ריבלין, מתוך הנחה כי רבים סיכוייו להיבחר לתפקיד הנשיאות (הצבעה חשאית בה אין הרבה משמעות לתמיכה כזו או אחרת), ולכן חשוב לעשות לו שריר וללמד אותו 'איך להתנהג' ואיך להיות ממושמע יותר לקודקודים.

כמה חודשים כח"כ מן המניין יחזירו אותו למעמדו הקודם, נראה כי התפקיד עשה אותו יהיר ועצמאי מדי", הם טוענים. לשאלתי מדוע לא ישוחחו עמו ויבהירו לו את הדברים בגילוי לב, הם טוענים כי אינם סבורים שניתן לשנות משהו במצב הנוכחי ומתעקשים לתמוך באדלשטיין לתפקיד.

מה שברור הוא כי אם אכן יודח ריבלין מתפקידו צפויה מלחמת עולם פנימית בליכוד, תומכיו יסרבו להשלים עם הצעד. המלחמה הזו תצטרף למלחמות עולם פנימיות נוספות, שמאיימות על שלוותו של יו"ר הליכוד, נתניהו.
ראובן רובי ריבלין בנט ביבי ליברמן נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד