ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
מסירות נפש

הרב מתחייב: "אני נשאר למען מי שלא יכול לברוח"

רבה הראשי של קייב התחייב להישאר ולא לברוח כדי להיות עם אלו שאינם מסוגלים לברוח בעוד הכוחות הרוסיים ממשיכים בהסתערותם על בירת אוקראינה

הרב נואם בפרלמנט האוקראיני
הרב נואם בפרלמנט האוקראיני צילום: באדיבות המצלם

הרב יונתן מרקוביץ', רבה הראשי של קייב, סיפר כי אישה כבת 101 ועוד אחת כבת 104 נמנים עם קשישי הקהילה שנותרו בעיר הנתונה במצור של פוטין. הוא גם הסביר שהוא עוזר "לכל מי שצריך עזרה", יהודים ולא-יהודים כאחד, כולל פתיחת מרתף בית הכנסת שלו לכל מי שמחפש מחסה. כך דווח העיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle.

הרב מרקוביץ' אמר: "רוב האנשים שיכולים לרוץ, הם לא נשארים כאן. אני מבין אותם, אבל אנחנו כאן כדי לעזור לאנשים שלא יכולים לצאת מהמדינה. אנחנו כאן, לבד, עם האנשים האלה שלא יכולים לעזוב".

בזמן נתינת הסיוע בבית הכנסת, הרב ומתנדביו מעבירים מזון גם למי שלא יכול להגיע. זה כולל על פי ההערכות 1,000 חברי הקהילה בני 80 ומעלה, חלקם כל כך חולים שהם אינם מסוגלים לעזוב את בתיהם כלל. הוא אמר: "יש לנו 200 אנשים בקהילה שאינם יכולים ללכת בגלל שהם חולים קשה. הם לא יכולים לזוז. הם נשארים במיטה שלהם. אנחנו מאכילים אותם".

"גברת אחת, היא בת 101, והשנייה בת 104. הם בבית כי הם לא יכולים ללכת ואנחנו מביאים להם אוכל". בית הכנסת נמצא שם עבור כל מי שצריך, הוא אמר: "אנחנו עוזרים לא רק לעם היהודי. אנחנו עוזרים כאן לכל מי שצריך עזרה, כי לבית הכנסת שלנו יש מרתף וזה המרתף היחיד בכל האזור, והרבה אנשים שרוצים להסתתר כשיש בהלה, הם באים לבית הכנסת, ויש להם מחסה".

הרב מרקוביץ' נחוש להמשיך ולספק חיים יהודיים: "יש לנו מטבח ואנחנו דואגים לאוכל כשר, ונותנים אותו לכל האנשים שצריכים אותו. שבת כמובן, וכל השירותים הנלווים, אבל אני חייב לומר שאין לנו שיעורים כמו שהיה לפני המצב. יש לנו רק את התפילות".

הרב מרקוביץ' מכהן כרב באוקראינה מולדתו למעלה מ-20 שנה. בשנת 1972 היגרה משפחתו לישראל שם שירת כרב סרן בצבא. הוא חזר לקייב עם משפחתו בשנת 2000. בשנת 2020 העניק הפרלמנט האוקראיני לרב מרקוביץ' את אות הכבוד שלו כהוקרה על תרומתו החשובה לחיים הציבוריים.

מלחמת אוקראינה רוסיה יונתן מרקוביץ קייב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד