ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
בסיום הדיון בבג"ץ

הפלסטינים יישארו בשייח ג'ראח; בן גביר מכריז מלחמה

בג"ץ קבע: 4 משפחות פלסטיניות בשכונת שמעון הצדיק יוכלו להישאר בבתים עד להכרעה על הזכויות בקרקע. כל שופטי ההרכב הסכימו שבעלת הקרקע היא העמותה היהודית "נחלת שמעון". בן גביר בתגובה: "שוב השופטים פוגעים בישראל. ממחר תתקיים הפגנה במקום"

הפלסטינים יישארו בשייח ג'ראח; בן גביר מכריז מלחמה
בן גביר בלשכתו בשייח ג'ראח צילום: באדיבות המצלם

בית המשפט העליון קבע היום (שלישי) ברוב דעות כי ארבע משפחות פלסטיניות - האמורות להיות מפונות מהנכסים שבהם הן מתגוררות במשך עשרות שנים בשכונת שמעון הצדיק (שייח ג'ראח) במזרח ירושלים - לא יפונו מהבתים לפני הכרעה סופית בסוגיה, ובינתיים הם ישלמו לבעלי הנכסים מהקדש "נחלת שמעון" דמי שכירות מופחתים של 200 שקל בחודש.

הדיון התקיים בעקבות ערעור שהגישו המשפחות. בהחלטתו השאיר העליון את ליבת המחלוקת על זהות בעלי הקרקע וכתב שהיא תתברר במועד מאוחר יותר.

השופטים ציינו כי ההחלטה מתבססת על ההיסטוריה המורכבת של ירושלים וחילופי השלטון שחלו במקום. הזכויות במתחם נרכשו עוד במאה ה-19 על ידי יהודים, והשטח נרשם כקרקע הקדש על שם הרבנים הראשיים בירושלים. לאחר מלחמת העצמאות, בתקופת השלטון הירדני במקום, המתחם נוהל על ידי הממונה הירדני על נכסי האויב, ונבנו במקום יחידות דיור שבהן שוכנו משפחות של פליטים פלסטינים שהסכימו בתמורה לוותר על מעמדן כנתמכות על ידי סוכנות האו"ם לפליטים אונר"א.

כל שופטי ההרכב סברו כי נקודת המוצא לדיון היא הכרה בזכות הבעלות הרשומה של הוועדים היהודיים וחברת "נחלת שמעון" שבאה בנעליהם. עם זאת, הם נחלקו בשאלת זכויותיהם של המחזיקים בנכסים.

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה להחלטת בית המשפט: "שוב השופטים פוגעים בישראל. החלטה חשוכה, לא חוקית. פוגעת בשלטון החוק ונותנת פרס לפורעים. ממחר תתקיים הפגנה במקום".

עוד מסר: "החלטת בית המשפט העליון לשנות את החוק ולטעון טענות בשם הפורעים שהשתלטו על נכסים ואז לפטור אותם מהגזלה ולהשאיר אותם במקום היא החלטה חשוכה, לא חוקית, לא דמוקרטית ומנוגדת לערכי שלטון החוק ומהוה תקדים חמור מאוד שממנו ייהנו פולשים. מקווה שהחברה תגיש בקשה לדיון נוסף בהרכב מורחב בהרכב של תשעה שופטים. אסור לאבד את שמעון הצדיק".

שייח ג'ראח שמעון הצדיק בג"ץ איתמר בן גביר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד