י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מדוע קשה לגלות אמפתיה לאוקראינה

ההישג הבלתי יאומן של ממשלת בנט-כהנא

שילוב כוחות לא צפוי של חרדים ודתיים • לא. החרדים הם לא בעלי הבית על היהדות, אך אדם ששומר תורה ומצוות הוא שליחו של ה׳ והוא מבצע את שליחותו על הצד הטוב ביותר • וגם, הסיבה לפלישת פוטין ומדוע קשה לגלות אמפתיה כלפיי אזרחי אוקראינה?! • טורה של חני אדרי

ההישג הבלתי יאומן של ממשלת בנט-כהנא
מתן כהנא ונפתלי בנט במליאה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דבר אחד הצליחה הממשלה לעשות מה שלא קרה הרבה דורות אחורה, והוא האיחוד בין המגזר החרדי לזרמים גדולים במגזר הדתי. מאז ומתמיד במגזר הדתי היו קבוצות חזקות יותר וכאלו שפחות אך חלוקה כזו כמו שיש בין ׳ימינה׳ ל׳ציונות הדתית׳ לא היתה מעולם. בעוד המפלגה הראשונה עסוקה מידי יום בחקיקת רפורמות הרסניות בנושאי הגיור, הכשרות הכותל וכו׳, הרי שהמפלגה השניה מגנה את מעשיהם בכל דרך אפשרית ובעצם תופסת מרחק מהם לקצה השני בסקאלה הדתית לאומית.

לצערי, לא פעם שמעתי אדם דתי מתבטא בצורה שאינה ראויה, כלפי חרדים ונשמע כאחרון הליברמנים. "מבחינתי שהמדינה תעלה באש ובלבד שלחרדים לא יהיה. טוב עושה כהנא שמתעלם מקריאות הביניים ומבהיר לחרדים כי הם אינם בעלי הבית של היהדות" כך כלשונו. מובן כי אין באמירתו זו טיפה אחת של אמת וכל כולה בנויה על סטריאוטיפים אנטישמים מעט אפשר לומר.

כנס הרבנות הראשית נגד הרפורמות. צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90.

לא. החרדים הם לא בעלי הבית על היהדות, אך אדם ששומר תורה ומצוות הוא שליחו של ה׳ והוא מבצע את שליחותו על הצד הטוב ביותר. וכי יש ראוי ממנו לפקח על ענייני הכשרות והגיור?!

אמנם 'אמרנו לכם', אבל יש התעוררות גדולה

דווקא מצביעי הציונות הדתית הם אלו שמתקרבים יותר ויותר לחרדים כי הם מבינים ורואים במו עיניהם את התגשמות דברי ההזהרה של רבנים לאורך הדורות נגד תנועת המזרחי. במשך כל שנות שלטונו של נתניהו שידוע כחילוני גמור, הרפורמים נחשבו לכת מטורללת שאין מתייחסים אליה, והנה כעת ראש ממשלה עם כיפה, נותן פתח מסוכן שאין ממנו דרך חזרה, לקבוצות שוליות המנסות להיקרא יהודים למרות שהם מתבוללים כבר דורות רבים. אם זו לא הגשמת חזונם של רבנים לאורך הדורות, איני יודעת מה כן. עוד בכנסייה הגדולה הראשונה של אגודת ישראל התנגד החפץ חיים להתחברות עם התנועה הציונית והסוכנות, ואף סירב להקים איתם גוש פרלמנטרי יהודי מאוחד כנגד הרשימות הפולניות. והוא הסתייג כמובן מדרכה של תנועת המזרחי ומוסדותיה.

המשפט הפחות אהוב להגיד הוא: אמרנו לכם. אך לצערנו, אכן אמרנו לכם. ההתעוררות הגדולה בקרב המגזר הדתי לאומי היא מבורכת ונקווה כי בבחירות הבאות הדבר יתבטא גם בכוח הרב יותר שיועבר לציונות הדתית ולמפלגות החרדיות.

מדוע לא ניתן בכלל ליצור השוואה בין מעשי פוטין לשואה

מאז ניסיון פלישתה של רוסיה לאוקראינה, אני שומעת שוב ושוב ניסיון מגוחך להקביל בין פוטין להיטלר ימ"ש ולהתנהלותו בזמן מלחמת העולם השניה.
בשביל להבין, נחזור אחורה על מנת להסביר מהי מטרתו ורצונו של פוטין לפלוש מלכתחילה לאוקראינה.

רוסיה, מדינה קומוניסטית חולקת גבול לא מבוטל עם אוקראינה שהופכת עם השנים למערבית יותר ויותר. רוסיה שבמשך שנים ניהלה מלחמה קרה עם ארה״ב ושמרה על קו שונה לחלוטין ברמת התודעה, חוששת יותר ויותר מקרבה למדינה מערבית. כלומר, כל מטרתו של פוטין לכבוש את אוקראינה הוא בשביל לשמור על טריטוריה בשליטתו ועל פי סולם הערכים שלו.

הריסות בבירה קייב. צילום: משטרת אוקראינה.

היטלר ימ״ש, מעבר לרצונו לשלוט ולקבל כבוד, כוח, שררה וממון- שבזה הוא לא שונה משאר מנהיגי הגויים, דגל בתורת הגזע וטבח במיליוני אנשים, נשים וטף רק כי הם לא השתייכו ל׳גזע הארי׳. הוא היה אכזרי ולא היה ברצונו לשלוט, אלא להרוג למטרת הריגה.

פוטין אולי אכזר וקר אך הוא אינו רוצה לרצוח אזרחים חפים מפשע. הוא מעוניין בשליטה ושמירה על טוטאליות. נכון שנהרגים אזרחים חפים מפשע אך זוהי תוצאת כל מלחמה לצערנו, אין הדבר הופך אותו להיטלר. ברצונו הפנימי הוא היה מעדיף כמובן כי אוקראינה תיכבש תוך ימים ספורים ללא הרג אזרחים והוא יוכל לבצע החלפת שלטון.

וכן, דבר נוסף שכדאי לזכור. אולי אין הבנים אשמים בהתנהגות הוריהם, אך אני טרם הצלחתי לכאוב כאב ממשי על מצבם של האוקראינים, בייחוד לאור סרטוני זוועה שנחשפתי אליהם בימים האחרונים ובהם מתוארים מצבי שנאה ורוע טהור כלפי יהודים בזמן מלחמת העולם השנייה.

נפתלי בנט מתן כהנא מלחמת אוקראינה רוסיה הצינות הדתית רפורמת הגיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד