י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הסיוע המסתורי של הח"כית המנוחה לשלוחי חב"ד

פרשה חובקת עולם בה סייעה ח"כ מרינה סולודקין ע"ה להבאה לקבר ישראל של גופת אחות יהודיה • הצעד הפוליטי של ממשלת אסטוניה - הסתיים בהספד מרטיט של הגרי"מ לאו

הלוויתה של ילנה
הלוויתה של ילנה

רק היום – לאחר כשש שנים, אפשר לספר קצת יותר על אחת הפרשיות המסובכות, המורכבות והנועזות, אחת מתוך רבות – מהפעילות המדהימה של שלוחי חב"ד ברוסיה.

לפני כשש שנים, התגלתה באופן מפתיע גופתה של אחות רחמנייה יהודייה בשם יילנה וורשבסקיה הי"ד, שלחמה כרופאה בצבא האדום נגד כוחות הנאצים ימ"ש, בעת שפלשו לברית המועצות לשעבר. לאחר יותר מ-60 שנה, אותרה הגופה במרכז העיר טאלין שבאסטוניה, שם נרצחה ביום ה' בתשרי במהלך טיפול רפואי שהעניקה לחיילים פצועים. ממשלת אסטוניה חפצה לפנות את עצמותיה ולסלק את הגל-עד לצבא האדום, כצעד פוליטי נגד ממשלת רוסיה.

בהשגחה פרטית, נודע הדבר לחברה קדישא המרכזית במוסקבה, ולאחר בדיקה מקיפה התגלה אחיין יחיד שלה, ששרד את כל התלאות. בבדיקת DNA התברר מעל כל ספק שאחד מקשישי "מרכז החסד היהודי – שערי צדק" הוא אחיינה. פעילי חברה קדישא ומרכז החסד, סיכמו איתו שידרוש ממשלת אסטוניה לקבל את גופת הנרצחת, לקבורה יהודית.

כדי שממשלת אסטוניה תסכים לצעד זה, ולשם קבלת עצמותיה של הקדושה – נצרכה פעילות רבה, מקיפה ועדינה, נועזת ומתוחכמת ביותר. ואכן, בסיוע "איגוד הקהילות היהודיות בחבר העמים", נערכה הלוויה מכובדת ומתוקשרת ב'הר הזיתים' שבירושלים, בהשתתפות הרב הראשי של ת"א הרב ישראל מאיר לאו, שכניצול שואה, נשא נאום מרגש ביותר, רבה הראשי של רוסיה הגר"ב לאזאר, רב החברא קדישא בתל אביב וזק"א הרב יעקב רוז'א, משלחת של צה"ל וחברה קדישא של הפרושים של ירושלים – שערכו את ההלוויה על פי מנהגי ירושלים הידועים.

גם חברת הכנסת באותם ימים מרינה סולודקין ע"ה, שנפטרה השבת בריגה ברית לטביה - הייתה בסוד הפרשה, והיא אף הגיעה להשתתף בהלוויה, יחד עם ווטרנים רבים וניצולי שואה שגרים בארץ.

מרינה לא הסתירה את התרגשותה לנוכח הטקס המכובד והכבוד האחרון שהעניקו לאותה אחות יהודייה רחמנייה, וציינה את השתדלותו ופעילותו הבלתי רגילה של רבה של רוסיה הרב לאזאר.





























שלוחים גופה אחות סולודקין הרב לאזאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד