ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

משחקי הכס הרבני • קרע בין יהדות התורה לש"ס

מחלוקת ראשונה בין יהדות התורה לש"ס: נציגי ש"ס תמכו בהארכת כהונת הרבנים הראשיים, נציגי יהדות התורה התנגדו • מקלב: "זו קומבינה אחת גדולה"

הגר"ש עמאר. צילום: חיים שוורץ
הגר"ש עמאר. צילום: חיים שוורץ



שעות אחדות לאחר השבעת הממשלה החדשה, המכונה בפי הנציגים החרדים 'ממשלת זדון', וכבר הבוקר (ג), במקום להתלכד סביב המאבק בממשלה - נרשם קרע בין המפלגות החרדיות עצמן, ש"ס ויהדות התורה.

היה זה כאשר הגיע לועדה המסדרת חוק הארכת כהונת הרבנים הראשיים, כאשר בשלב ראשון מדובר על הארכה לארבעה חודשים בלבד, חוק שעבר אמש בישיבת הממשלה, ואשר עבר בהמשך היום בכל הקריאות בכנסת.

למרבה ההפתעה, נציגי ש"ס בוועדה, יעקב מרגי ויצחק ועקנין, הצביעו בעד, בעוד נציגי יהדות התורה, משה גפני ומאיר פרוש - הצביעו נגדו.

ח"כ משה גפני הודיע בזמן ההצבעה: "כל מה שהבית היהודי יציע - אנחנו נהיה נגד". כתגובה טען לו ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי "אתמול הצלחתי לטפל מול אכ"א כדי לשחרר ולדחות את הגיוס של בחור חרדי משירות בצה"ל, גם על זה אתה נגד?" גפני נרתע, והבהיר כי לא זו הייתה כוונתו.

באופן רשמי איש מבין הנציגים החרדיים אינו מוכן להתייחס לקרע הנ"ל, רק זה חסר להם, מריבה מתוקשרת בין המפלגות החרדיות. בש"ס, אגב, מעדיפים לנצור את לשונם בנושא, בשל רגישותו. "והמשכיל בעת ההיא ידום", אמר לי אחד מהנ"ל, שלא בשמו כמובן, פן יבולע לו.

"בעת שהבית היהודי החרים את המפלגות החרדיות מנוכחות בקואליציה, מוזר לראות איך ש"ס משתפת פעולה איתם, ואיך בשביל להאריך את כהונתו של הרב עמאר, היא מוכנה לדיל לפיו תתמוך במועמדותו של הרב סתו", אמר לי אחד מנציגי יהדות התורה, גם הוא שלא בשמו.

"במפלגה בה אין ראש אחד, כל אחד יכול להסתתר מלקחת אחריות", הוסיף ואמר, כשהוא מספר על תסכולו מכך ש"אין עם מי לדבר היום במפלגה".

'דגל' לא מרוצה

ח"כ יעקב אשר תקף במליאת הכנסת את התמיכה בחוק הארכת כהונת הרבנים הראשיים בארבעה חודשים, חוק שנתמך גם בידי ש"ס.

"עוד לא שקע האבק לאחר השבעת הממשלה החדשה, עוד לא נדמו קולות אי הנוחות מהשותפות החדשה בין בנט ללפיד, וכבר נרקמה פה עסקה המבקשת לקעקע את יסודותיו של מוסד הרבנות הראשית בעתיד. אין מתאים יותר מהביטוי 'כשר אבל מסריח', לתיאור האפיקומן החבוי מאחורי עסקה זו. אם כנים דבריכם אנו מציעים להאריך את כהונת הרבנים הראשיים בעוד חמש שנים. אבקש כי תשאירו את הטיפול בנושא הרבנות הראשית, לאנשים שבאמת אכפת להם ממעמדם של הרבנים הראשיים".

בדבריו רמז אשר כי המטרה בההארכה בארבעה חודשים בלבד היא 'לסדר' את הגוף הבוחר כך שיתאים לדיל ה"כשר אבל מסריח" שנרקם מול הבית היהודי ולפיו תינתן תמיכה להארכת כהונתו של הרב עמאר בתמורה לתמיכת הגוף הבוחר בבחירתו של הרב דוד סתיו.

גם ח"כ אורי מקלב תקף את החוק הנ"ל. "הבטחתם פוליטיקה אחרת, אבל כל ההתנהגות שלכם היא קומבינה גדולה", אמר מעל דוכן הכנסת, "כיצד זה שהבית היהודי פתאום תומך בחוק? משום שמי שעומד למלא את מקומם של הרבנים הם אנשים שמזוהים עמם. עוד נוריד את המסכה של הצביעות הזו", אמר.
רבנים ראשיים גפני ש''ס יהדות התורה הבית היהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד