כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

עבודה נדירה: מקבלים תשלום גם ללא תוצאות • צפו

פרשת השבוע 'פרשת פקודי' מדוע הביאו בנ''י את המשכן למשה שיקים אותו הוא? | קבלן שבנה שלוש קומות במקום חמש, כמה כסף קיבל? באיזה עבודה גם אם הסיכויים אפסיים שווה לנסות? • צפו

עבודה נדירה: מקבלים תשלום גם ללא תוצאות • צפו
הרב אליהו לוי צילום: מתוך הסרטון

ביקשתי מקבלן שיבנה לי חמש קומות, סגרנו חמש קומות ב 500 אלף שקל, עזבתי את הקבלן ולאחר חודש הגיע אלי הקבלן ואמר גמרתי, אמרתי לו בו נראה את העבודה, הגעתי למקום הבניה  וראיתי שבנה רק שלוש קומות,

אמרתי לו - מה זה? שלוש קומות, אמר לי כן זהו סיימתי, אמרתי לו אבל סיכמנו על חמש קומות, נכון אומר לי הקבלן אך כמה שניסיתי לא הצלחתי, המקום לא בנוי בשביל 5 קומות רק שלוש, כמה שניסיתי והתאמצתי לא הצלחתי.

אמרתי לו: טוב, שלוש קומות זה 300 אלף שקל, אמר לי: אבל באמת ניסיתי והתאמצתי, עניתי לו: אבל אני משלם על תוצאות, אני לא משלם על התאמצות.

ככה זה בכל העבודות, מקבלים תשלום על התוצאות ולא על התאמצות.

יש עבודה אחת שגם אם הבן אדם יצליח או לא יצליח הוא יקבל את אותו שכר, מסופר על אותו מלך שאמר לאזרחים שלו, יש פה בבניין בן 100 קומות, אין בו מעלית, מי שיגיע לקומה 100 יקבל אוצר.

חלקם אמרו בטח, ננסה, חלק התייאשו, חלק גדול התחילו לעלות, כאשר אחד הגיע לקומה 20 אחד הגיע לקומה 30, הרבה התייאשו והתחילו לרדת חזרה, אדם אחד החליט לא לוותר ואמר: אני אקח את כל הכוחות שלי, הוא הגיע לקומה 60 ואמר, זהו עוד קומה אחת אני מסוגל לא יותר מזה. יותר מזה אני לא יצליח, ונותרו לי עוד 40 קומות כדי להגיע לקומה ה100,

אך אמר: יש לי כוח לעוד קומה אחת אני יעלה אותה לפחות ואעשה מה שאני יכול, אני אתאמץ את כל מה שאני יכול להגיע לקומה 61.

כאשר הגיע לקומה ה61 נפל. באותו רגע שהוא נפל, נפתחה לו דלת והוא רואה מעלית, נכנס למעלית והמעלית הקפיצה אותו לקומה 100.

הסיפור הזה הוא בעבודת השם, איפה ראינו דבר כזה בפרשת השבוע?

פרשת השבוע 'פרשת פקודי' כתוב "ויביאו את המשכן אל משה" למה הביאו את המשכן למשה? מי עשה את כל עבודת המשכן? לא משה, משה לא נגע בכלל במשכן, אבל מה דבר אחד שנותר למשה זהו הקמת המשכן, כתוב שהמשכן היה כל כך כבד והקרשים שלו היו כל כך כבדים, שבנ''י ישראל לא הצליחו להקימו, לא היה אפשר, אמרו למשה: תקים אותו אתה.

איך מושה הקים אותו אם זה כבד? משה הגיע לפני הקדוש ברוך הוא ואמר לו איך אני יקים את המשכן, אין לי כוח להרים אותו אני בן אדם. כתוב במדרש: אמר לו הקדוש ברוך הוא - תעשה כאילו שאתה מרים, תעשה את מה שאתה יכול ואני כבר ירים אותו באמת.

מה אנחנו רואים שגם אם אומרים לך תעשה משהו ואתה אומר אני לא אצליח, חוץ מלעשות דבר קטן אני לא יצליח לעשות כלום, לא משנה, תעשה מה שאתה יכול , גם אם בסוף באמת לא תצליח, אבל הקדוש ברוך הוא כבר יעזור לך, זה בעבודת השם.

גם אם הצלחת או לא הצלחת אומר קדוש ברוך הוא – ניסית, התאמצת, אתה תקבל את אותו שכר שהיית מצליח, כי בעבודת השם לא מקבלים שכר על התוצאה. בעבודת השם מקבלים שכר על ההתמצאות בלבד,

הרבה דברים נראים לנו שהם לא הגיוניים, אם אתה מסוגל לעשות שלב אחד, תעשה אותו. אם אתה יכול לעשות שתי שלבים, תעשה אותם, למרות שאולי אתה לא תצליח את כל מה שנתבקש ממך אבל תנסה את מה שאתה כן מסוגל,

אם תנסה לפחות אתה תרוויח שני דברים: א': תרוויח שתקבל את השכר על ההתאמצות.  ב': תרוויח שאם תנסה הקדוש ברוך הוא יעזור ותראה פתאום ניסים, הקדוש ברוך הוא יפתח את הדלת ויראה לך את המעלית. פתאום תראה שאתה תצליח.

יהי רצון שנלמד מהפרשה הזאת לא להתייאש ולעשות את כל מה שאנחנו יכולים, גם אם נראה לנו שקשה לעשות את הפעולה חיצונית, ננסה והשם יעזור ונצליח.

הרב אליהו לוי פרשת שבוע משל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד