ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

הרב של הישוב קוממיות: "למנוע מהאורחים מצות מכונה"

הרב משה מנדלזון, רב הישוב קוממיות הורה למנוע מאורחי המקום לאכול מצות מכונה גם אם מנהגם בכך, ולא להשכיר 'צימרים' לאוכלי המצות הללו • "כך נהוג בקוממיות"

מצות מכונה. צילום: יצחק לב ארי
מצות מכונה. צילום: יצחק לב ארי



רב היישוב קוממיות, הרה"ג רבי משה מנדלזון, הורה לכל התושבים המארחים בחג הפסח, או משכירים בתיהם או 'צימרים' לאורחים, למנוע אכילת מצות מכונה על ידי האורחים.

במילים אחרות, מצות מכונה, הינם בבחינת בל יראה ובל ימצא בתחומי היישוב במהלך חג הפסח.

בבסיס התקנה, עומדת הוראתו של הגאון רבי בנימין מנדלזון זצ"ל, רבו הראשון של היישוב, שקבע כי "בקוממיות משתמשים בפסח במצות אפיית יד בלבד ולא במצות מכונה".

במכתבו למשפחות המבקשות לשהות בקוממיות בימי החג, כותב הגר"מ, "הריני לחזור ולהזכיר את תקנת זקני מרן הגאב"ד זצ"ל, אשר התקבלה על ידי כל הציבור כמנהג המקום ונשמרת כל השנים".
כאן מצטט הרב את הפסקה האמורה ולאחר מכן הוא מוסיף:

"ולכן, על המארחים והמשכירים הציבוריים והפרטיים להתנות עם האורחים והשוכרים, ולהבטיח כי הבאים לגבולנו ישמרו מנהג זה הם ובני ביתם והנלווים עליהם. ובוודאי לא יקבלו לאירוח או להשכרה את מי שאינו חפץ להקפיד על כך".

כידוע הציבור החסידי אינו משתמש במצות מכונה בפסח. בקרב חסידי בעלזא רווח סיפור לפיו כאשר הגישו פעם להרה"ק האדמו"ר המהר"א מבעלזא זצ"ל שטר מכירת חמץ, ובו שלבו בין היתר גם את מצות המכונה שהיה ברשותו כמועמדים למכירה לנכרי בין יתר מוצרי החמץ, הורה האדמו"ר להשמיט זאת מהשטר והגיב על כך: "כיצד אפשר להתבטא חלילה על מצות שישנם יהודים כשרים האוכלים אותו בפסח, כ'חמץ'?".



ההודעה


מכונה פסח קוממיות חסידים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד