כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הגר"ע יוסף: מצווה לראות את אובמה

לקראת ביקורו של נשיא ארצות הברית בישראל הורה הגר"ע יוסף: יש מצוה להשתדל לראות מלך - וזה כולל את אובמה • בראייתו יש לברך 'שנתן מכבודו לבשר ודם'

הגר"ע יוסף. צילום: יעקב כהן
הגר"ע יוסף. צילום: יעקב כהן

מדינת ישראל עוצרת את נשימתה, לנוכח הביקור הממלכתי החשוב של נשיא ארה"ב ברק אובמה.

תלמידיו של הגר"ע יוסף שאלו אותו אודות כך, ואף ליקטו מספר פסקי הלכה מתוך ספריו הנוגעים לשאלה, כיצד ראוי להתייחס לביקור והיאך יש לברך בראייתו של הנשיא.

לדעת הגר"ע, כל הרואה את הנשיא יש לו לברך "שנתן (ולא שחלק!) מכבודו לבשר ודם". הסיבה לכך היא "מפני שיש לו דין מלך, שהרי בידו להכריז מלחמה על מדינה אויבת וכמו כן נתונה בידיו רשות החנינה למי שנידון למות".

את הברכה ניתן לברך, רק בצפייה בעין אנושית, קרי כאשר רואים אותו פנים מול פנים, או אפילו אם הוא רואה את הנשיא דרך חלון ביתו או מבעד לחלונות הרכב בו הוא נוסע.

מי שצופה בנשיא באחד מאמצעי המדיה או התקשורת, גם אם מדובר בשידור חי, ברור שאין לברך.

"ברכת המלך" מברכים גם על המלכה. לפי זה הוא הדין כאשר אדם נתקל ברעיית הנשיא הגברת מישל אובמה. כאן חשובה ההסתייגות הנדרשת בהיבט הצניעותי, כי "מכל מקום לא יסתכל דרך התבוננות אלא בראיה מועטת".

הגר"ע מצטט את דברי חז"ל והפוסקים, כי "יש מצוה להשתדל לראות מלך בזמן הזה, גם כשהוא מאומות העולם, מטעם ש'אם יזכה, יבחין לעתיד לבוא בין כבודם לכבודם של מלכי ישראל וכבודו של מלך המשיח...'"

חרף האמור, הרי שאנו כיהודים צריכים לזכור, כאשר נברך מחר בבוקר את ברכת "שלא עשני גוי", שעלינו לכוון גם 'שלא עשני נשיא ארה"ב' "שהרי גם הגוי הגדול והחזק ביותר הוא כלום מול נשמה יהודית אחת".
אובמה גר''ע יוסף הלכה ברכה ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד