כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

נופשים בחו"ל? טיפים לכלכלת מטיילים נכונה

שהות בחו"ל דורשת היערכות כלכלית נבונה • באילו דרכים תועלו להשתמש בכספכם בחו"ל? • ומה היתרונות והחסרונות בכל אחת מהן?

אילוסטרציה
אילוסטרציה



תכנון טיול לחו"ל כרוך בפעולות רבות: רכישת כרטיסי טיסה ליעד המבוקש, בדיקת אפשרויות הלינה הקיימות והזמנת מקומות, בירור לגבי מקומות תפילה, מקומות בהם ניתן להשיג אוכל כשר ומקוואות, וכמובן תכנון התקציב המיועד לטיול. תכנון תקציב לטיול בחו"ל היא פעולה לא פשוטה כיוון שבעת עריכת התקציב לא כל המשתנים ידועים: גובה התקציב תלוי לא במעט בשער המטבע בארץ היעד, ושער המטבע משתנה מעת לעת.

מה הן אפשרויות התשלום בחו"ל?

עבור מטיילים המגיעים לתקופה קצרה, קיימות ארבע אפשרויות תשלום מקובלות:
• כסף מזומן
• כרטיסי אשראי "רגילים"
• כרטיסי אשראי נטענים
• המחאות נוסעים.

המחאות הנוסעים הן דרך תשלום שהייתה מקובלת בעבר, אך כיום נעשה בה מעט שימוש והיא אינה כוללת יתרונות רבים על פני השיטות האחרות. הן אמנם בטוחות יחסית לנשיאת מזומן, אך עלויות רכישתן גבוהות יחסית.

האפשרויות המקובלות כיום כוללות כרטיסי אשראי שונים, ומזומנים.

יתרונות וחסרונות תשלום באמצעות כסף מזומן

כאשר מדובר על כסף מזומן, מדובר על רכישת מטבע מקומי בארץ היעד. היתרון המרכזי של הכסף המזומן הוא בכך שניתן לשלם בו בכל מקום, ובנוחות. חסרונו העיקרי של הכסף המזומן הוא בכך שבמידה והוא נגנב או אובד, אין כל ביטוח עבורו.

גם אם בוחרים להתנהל באמצעות תשלום מסוג שונה, רצוי להצטייד בכמות מסוימת של כסף זר, ורצוי להצטייד במלאי שטרות קטנים במיוחד. תשלום עבור מוניות או טיפים יחייב שימוש בשטרות אלו. לא בכל המקומות מקבלים אמצעי תשלום חליפיים ובמספר מקרים הדבר עלול להעיב על הטיול. לדוגמה, כאשר מבקרים בקברי צדיקים באירופה, שומרי בתי קברות רבים אינם מוכנים לפתוח את בית העלמין ללא תשלום במזומן, ולרוב בשטרות קטנים. כדאי לברר מראש אם מה מקובל בארץ היעד, כי ישנן מדינות בהן יחששו לקבל שטרות גדולים ובהם כדאי להקפיד על הצטיידות בשטרות קטנים.

איפה ואיך כדאי לרכוש כסף זר?

ישנן שיטות שונות להצטייד בכסף זר: עוד לפני הנסיעה בבנקים, בתי דואר או חלפנים מוכרים, או לאחר הנסיעה ניתן להמיר למטבע המקומי במלונות ושדות תעופה, אצל חלפנים, בבנקים או למשוך מזומנים באמצעות כרטיס אשראי.

לפני הנסיעה, כדאי לחשב כמה תעלה רכישת המזומנים בכל אחת מהאפשרויות. הבנקים גובים עמלות עבור הרכישה, בשונה מבית הדואר והחלפנים הפרטיים. אולם שערי ההמרה אותם הבנקים מציעים הם טובים יותר. ככלל, גם בארץ וגם בחו"ל רצוי להמנע מהמרת מטבע במלונות ובשדות תעופה בגלל העמלות הגבוהות ושערי ההמרה הגבוהים.

כאשר מושכים מזומנים בחו"ל באמצעות כרטיסי אשראי, כדאי למשוך סכומים גדולים מעט פעמים, כיוון שעל כל משיכה משלמים עמלה נפרדת וגבוהה. כדאי לדעת כי ניתן להתמקח על שערי ההמרה כי המרת סכומים גבוהים מזכה לרוב בהטבה בשערי ההמרה.

יתרונות וחסרונות תשלום באמצעות כרטיסי ויזה נטענים

לאחרונה ניתן להנפיק באמצעות בית הדואר כרטיסי ויזה נטענים. כרטיסים אלו תקפים לשלוש שנים מיום הנפקתם והם פועלים ככרטיסי אשראי לכל דבר. בכל מקום בו מכבדים כרטיסי אשראי בחו"ל, ניתן לשלם באמצעותם. במרבית המקומות בחו"ל מכבדים כרטיסי ויזה וכרטיסי מאסטרקארד.

יתרונו של כרטיס ויזה נטען נעוץ בניתוק בין הסכום המופקד בכרטיס ובין חשבון הבנק.

כרטיסים אלו אינם נוקבים בשם מחזיק הכרטיס או במספר חשבון הבנק שלו ובכך הם מספקים הגנה לשימוש בכרטיסים אלו. בנוסף, כיוון שהכרטיס נטען מראש בסכום ידוע, השליטה על ההוצאות קלה ופשוטה יותר. גם אם חרגתם מהסכום ואתם זקוקים לסכום נוסף – ניתן להטעין את הכרטיס מחדש, גם מהארץ. ככל כרטיס אשראי, במקרה והכרטיס אובד או נגנב, ניתן לחסום את הכרטיס. כרטיסי אשראי נטענים במטבע זר (אוירו או דולר) ומציעים ביטוח נסיעות לחו"ל בחינם, בדומה לכרטיסי אשראי אחרים.

בניגוד לכרטיסי אשראי רגילים, לא תשלמו עמלה על כל חיוב בכרטיס ויזה נטען. לעומת זאת תשלמו עמלה על הנפקת הכרטיס ועל הטענתו, וככל כרטיס אשראי תשלמו עמלות גם על משיכת מזומנים בכספומטים בחו"ל.

יתרונות וחסרונות תשלום באמצעות כרטיסי אשראי

כרטיסי אשראי נוחים לתשלום בחו"ל אולם כדאי לזכור כי גובה התשלום אינו ודאי כי על כל תשלום או משיכת כספים משלמים עמלות גבוהות בשימוש בחו"ל וכן הפרשי שערים. ניתן לחסוך בהפרשי המרת שערים על ידי הצמדת כרטיס האשראי לחשבון במטבע חוץ.

לרוב, חיוב תשלומים בחו"ל מתבצע בסמוך למועד הרכישה, בניגוד לשימוש בכרטיסי אשראי בארץ שם החיוב מתבצע באופן מרוכז בתחילת החודש. כדאי להגיע להסכם עם הבנק על מועדי החיוב מראש. דבר נוסף אותו כדאי לברר הוא כי כרטיס האשראי מתאים לרכישות בחו"ל, כיוון שלא כל כרטיסי האשראי מתאימים לכך. כרטיסי אשראי בטוחים ומבוטחים כנגד אובדן וגניבה, ובמקרה כזה ניתן לחסום אותם, ובכך הם מספקים בטחון על פני שימוש במזומנים.

התנהלות כלכלית נבונה בטיול בחו"ל היא התנהלות המשלבת מספר אפשרויות תשלום, דרכי בקרה יעילות על כמות ההוצאות שהוצאו ושימוש חכם החוסך בעלויות ההמרה והעמלות המשולמות בעת המעבר לכסף זר.
אשראי כסף חו''ל תשלום מטייל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד