י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בעשור האחרון: 7,000 נפגעים בשל אי שימוש בחגורה

כמעט מחצית ההרוגים בתאונה שלא היו חגורים בחגורת בטיחות הם ילדים וצעירים מתחת לגיל 24 • ירושלים מובילה במספר הנפגעים ללא חגורה – 1221, מתוכם 20 הרוגים

אילוסטרציה
אילוסטרציה



7,000 בני אדם נפגעו בעשר השנים האחרונות (2003-2012) בתאונת דרכים בעקבות אי חגירת חגורות בטיחות - כך עולה מדו"ח עמותת "אור ירוק", המבוסס על נתוני הלמ"ס.

בנוסף לנתון חדש ומדאיג זה, בין השנים 2003 – 2010 אספה עמותת אור ירוק עוד נתונים הנוגעים לאי חגירת חגורת בטיחות ברכב. במשך 8 שנים אלו, נהרגו 354 נהגים ונוסעים, שלא היו חגורים בחגורות בטיחות.

כמעט מחצית ממספר ההרוגים הם ילדים וצעירים שלא היו חגורים בחגורות בטיחות: יותר משליש מההרוגים (129) היו צעירים בגילאי 15-24, ו- 45 מתוך ההרוגים הם ילדים בגילאי 0-14 אשר לא היו חגורים בחגורת בטיחות או רתומים במושב הבטיחות. המשמעות היא, שחמישה ילדים בממוצע נהרגים כל שנה בתאונות דרכים כשהם לא היו חגורים בחגורות בטיחות או רתומים למושב בטיחות.

בנוסף, על פי נתונים אלו, הבעיה המרכזית בישראל היא שיעור החוגרים במושב האחורי: רק 69% מהנוסעים נוהגים לחגור חגורות בטיחות במושב האחורי לעומת 91% מהנוסעים במושב הקדמי שנוהגים לחגור חגורת בטיחות.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק" מסביר: "על משטרת ישראל להגביר את האכיפה כנגד נהגים שנוהגים ומסיעים נוסעים ללא חגורות בטיחות. במקביל, יש להגביר את המודעות לחשיבותה של חגורת הבטיחות, במיוחד בקרב ילדים וצעירים ובחברה הערבית. חגורת בטיחות מצילה חיים גם במושב האחורי".

בעיר חוגרים פחות

על פי דו"ח "אור ירוק", בין השנים 2003-2010 שיעור החגירה בתחום העירוני נמוך יחסית לשיעור החגירה בתחום הבינעירוני.

בתחום העירוני, כ-64% בלבד מקרב הנוסעים מאחור נוהגים לחגור חגורת בטיחות, ואילו בדרכים בינעירוניות 72% מהנוסעים במושב האחורי חוגרים חגורות בטיחות.

התפישה המוטעית, לפיה בנסיעות קצרות, במהירות נמוכה, תרומתה של חגורת הבטיחות להצלת חיי אדם, בשעת תאונה, נמוכה יותר- היא ההסבר השכיח לפער בשיעורי החגירה בין השטח העירוני לבינעירוני.

בשנים האחרונות, חל שיפור בשיעורי החגירה גם בתחום העירוני, והפער ביחס לשיעור החוגרים בדרכים בינעירוניות הצטמצם. למרות זאת, רבים עדיין טועים לחשוב כי בנסיעות עירוניות קצרות הנעשות במהירות נמוכה, תרומתה של חגורת הבטיחות להצלת חיי אדם, בשעת תאונה, נמוכה יותר.

ירושלים - המובילה במספר הנפגעים שלא היו חגורים בעשר השנים האחרונות

מסיכום הנתונים של עשר השנים האחרונות (2003-2013) ניתן לראות כי ירושלים מובילה בפער ניכר על שאר הערים בארץ במספר הנפגעים בתאונות הדרכים שלא היו חגורים בחגורות בטיחות.

בסה"כ נפגעו בירושלים 1221 בני אדם בתאונות דרכים, אשר לא חגרו חגורות בטיחות. מתוכם, 20 בני אדם נהרגו. בתצפית שנעשתה לאחרונה בירושלים נמצא כי בממוצע, 27% מהנהגים/נוסעים לא חגרו חגורות בטיחות. במקומות מסוימים בעיר, אחוז הנהגים/נוסעים הלא חגורים הגיע גם ל- 44%.
בתל אביב נפגעו 484 בני אדם בתאונות דרכים, כשלא חגרו חגורות בטיחות.
בחיפה נפגעו 364 בני אדם בתאונות דרכים, בשל אי חגירת חגורות בטיחות.
בבאר שבע נפגעו 246 בני אדם בתאונות דרכים, כשלא חגרו חגורות בטיחות.
בנתניה נפגעו 223 בני אדם בתאונות דרכים, כשלא חגרו חגורות בטיחות.

כאשר נוסע אינו חגור בחגורת בטיחות, בעת תאונה הוא ייזרק קדימה בכוח הגדול פי 30-60 ממשקלו, ובמהירות בה נסע הרכב בעת התאונה - תוך סיכון שאר היושבים ברכב. במקרים רבים, התוצאה של סיטואציה כזו היא קטלנית ובממוצע נהרגים מדי שנה למעלה מ- 40 בני אדם כתוצאה מאי חגירת חגורת בטיחות. מחקרים רבים הוכיחו את יעילותן של חגורות הבטיחות בעת התרחשות תאונת דרכים, וחגירתן הינה מרכיב חיוני בהצלת חיים והפחתת נזקים לנוסעים. אביזר בטיחות שפותח בשנים האחרונות אינו מאפשר את הנעת הרכב בלי שכל יושביו חגורים. על המדינה להכניס פיתוח זה כסטנדרט בכלי הרכב החדשים.
חגורת בטיחות ירושלים הרוגים תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד